Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ødelagt topplokk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ødelagt topplokk.

    I dag skulle jeg bare sjekke at alt var i orden med flyet mitt og at motoren fungerte optimalt. Fikk umiddelbart start og takset rundt på gårdsplassen en 10 minutters tid. Så skulle jeg ha på afterrun olje i plugghullet og oppdaget til min forskrekkelse at jeg jeg hadde skrudd pluggen i for hardt den forige flyvningen. Gjengene i hullet var gåene og biter av gjengene var å finne over hele topplokket. Dette er en OS 46 FX. Jeg hadde tilfeldigvis en SC 46 liggende. Topplokket så likt ut, så jeg tenkte jeg skulle forsøke å bytte topplokk. Alt passet og ser tilsynelatende bra ut. Den eneste forskjellen på SC og OS lokket var at på SC motoren lå det to ringer på toppen av sylinderen, men ikke på os - motoren. På topplokket til os-motoren var det isteden litt dypere "spor". Håper dere skjønner hva jeg mener. Jeg byttet lokk og prøvde å fyre opp motoren. Den startet og etter litt host og hark gikk den fint både på tomgang, mellomturtall og full gass.

    Er det noen problemer knyttet til bytte av topplokk som jeg kan komme til å støte på. Vi motoren bli upålitelig og lunefull? Må jeg forberede meg på å kjøpe ny motor, eller tror dere at dette vil fungere? Den gikk veldig bra på bakken. Trengs det kanskje en liten innkjøring?

    Med vennelig hilsen Torgeir
    Torgeir K. Haugstad

  • #2
    Høres ut som om det går greit med topp byttet ditt. Bare ver oppmerksom på at dei to pakningsringene ble med over til OS`n i første omgang i tilfelle kompen blir for hard uten. Du kan altids eksperimentere med å ta ut en pakning hvis effekten synker men ver oppmerksom på eventuell tenningsbank.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Takk for svar

      Takk for kjapt svar

      På bakken virket det som effekten var slik den skulle. Oppnådde et høyt turtall med 11*6 propellen. Det hørtes i alle fall ut som om alt var i sin skjønneste orden sett bort ifra at motoren stoppet ved de første startforsøkene etter topp byttet. Etter et par forsøk og etter at den hadde fått opp temperaturen gikk den som om den var ny!

      Sånne ting er så bittert når man er en fattig student, men beroligende å høre at det mest sannsynlig går bra.

      Med vennelig hilsen Torgeir
      Torgeir K. Haugstad

      Comment


      • #4
        Re: Ødelagt topplokk.

        Originally posted by torgeir
        Er det noen problemer knyttet til bytte av topplokk som jeg kan komme til å støte på. Vi motoren bli upålitelig og lunefull? Må jeg forberede meg på å kjøpe ny motor, eller tror dere at dette vil fungere? Den gikk veldig bra på bakken. Trengs det kanskje en liten innkjøring?
        Med vennelig hilsen Torgeir
        Du kan få tenningsbank, større belastning på deler pga høy forbrenningstrykk, kan risikere stempelbolten knekke hvis bolten har stor hull gjennom med tynne vegger rundt..

        Det vil fungere, men kompresjonforholdet kan bli forandret pga 2 forskjellige forbrenningsrom, du kan måle høyden fra pakningsflaten til kanten på forbrenningsrom på den gamle toppen og se om du kan legge mer eller mindre toppakning slik at du kommer til riktig kompresjonforholdet.

        Nei, innkjøring trengs ikke da bevegelige delene er allerede slitt sammen til perfekt pasning og glatte overflater.

        Hvis du har tilgang til dreiebenken (kanskje du kjenner noen som har dreiebenk eller driver med metallarbeid), så kan du lage en ny gjengeinnsats av bronse eller messing til topplokket, men meget vanskelig å få tak i gjengetapp på 1/4-32 til glødeplugg. Kan lage egne gjengetapp til glødeplugg av sølvstål eller karbonstål.

        Jens Eirik

        Comment


        • #5
          Lite tips jeg aldri har prøvd selv:
          Bor opp det ødelagte topplokket og gjeng opp med større gjenger, deretter sett i en helicoil... Kanskje det blir tett nok?
          Noen som har prøvd dette??

          Er ikke sikker på hvordan det er å bytte topplokk fra en leverandør til en annen, men jeg ser for meg at det kan by på ymse problemer...

          Mvh.
          Sir Crashalot
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

          Comment


          • #6
            Originally posted by Thinnthinn
            Lite tips jeg aldri har prøvd selv:
            Bor opp det ødelagte topplokket og gjeng opp med større gjenger, deretter sett i en helicoil... Kanskje det blir tett nok?
            Noen som har prøvd dette??
            Helicoil på 1/4-32 finnes ikke. Så gjengene vil bli ødelagt når glødepluggen skrues inn. Her i Norge brukes mest millimetergjenger til helicoil, mulig tommegjenger, men ikke 1/4-32, kun 1/4-24, alstå 24 gjenger pr tomme er fingjenger på 1/4" på handelen.

            32 gjenger pr tomme er det fabrikene benytter til glødepluggene, så vi ikke kan fikse selv uten tilgang til gjengetappen på 1/4-32 eller lage selv gjengetappen.

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              tenningsbank etc

              Hei igjen.

              Jeg er da av den uvitende typen som ikke har noen anelse om hva tenningsbank er for noe. Men de to topplokkene ser jo helt like ut sett bortifra disse pakningsringene. Burde ikke alt være i orden når motoren starter og går bra på alle turtall??
              Torgeir K. Haugstad

              Comment


              • #8
                Re: tenningsbank etc

                Originally posted by torgeir
                Hei igjen.

                Jeg er da av den uvitende typen som ikke har noen anelse om hva tenningsbank er for noe. Men de to topplokkene ser jo helt like ut sett bortifra disse pakningsringene. Burde ikke alt være i orden når motoren starter og går bra på alle turtall??
                Du bør måle høyden på den gamle toppen og justere høyden på den nye toppen med pakning selv om de ser like ut...

                Tenningsbank skjer når fuelen tenner for tidlig og forbrenner fullstendig før stempelet er på øvre dødpunkt, da banker det. Det utsetter for stor belastning på deler i motoren.

                Jens Eirik

                Comment


                • #9
                  I likhet med Torgeir er jeg ingen racer på motorer og teknikkens mysterier men jeg mener at tenningsbank bare oppstår på motorer med tennplugg hvor det skal avgis en gnist i riktig øyeblikk for optimal ytelse mens glødepluggmotorer har jo en jevn gløding. Kompresjonen ved et annet topplokk kan vel nesten sammenlignes med med dieselprinsippet hvor økt kompresjon gir økt turtall mens lavere kompresjon gir synkende turtall.

                  Dere som kan motorer får heller arrestere meg på dette hvis jeg har helt feil.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Dette er vel en anelse feil: Tenningsbank skjer når fuelen tenner for tidlig og forbrenner fullstendig før stempelet er på øvre dødpunkt...
                    Tenningsbank får du når antenningen skjer for tidlig (i forhold til turtallet) slik at en del av energien jobber mot stemplets oppadgående bevegelse... er forbrenningen fullstendig før stempelet er på topp har ikke motoren muligheter til å gå i det hele tatt.

                    Har ikke hørt at turtallet justeres med å variere kompresjonen på dieseler..? Grunnprinsippet for dieseler (magermotorer) er at det vi tenker på som gassen (luftinnsuget) står på fullt hele tiden, og så økes mengden tilført brennstoff for å øke turtallet.

                    Glødeplugger har ikke noen "jevn" gløding under gangen men glødetrådens temperatur og evne til å holde på den gjør at dieselen antennes når kompresjonen når et visst trykk. Vi har jo fjernet glødingen når motoren går...

                    En vanlig modellfly glow-motor er IKKE en diesel men en semi-diesel motor!
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      [quote]
                      Originally posted by joo
                      Dette er vel en anelse feil: Tenningsbank skjer når fuelen tenner for tidlig og forbrenner fullstendig før stempelet er på øvre dødpunkt...
                      Tenningsbank får du når antenningen skjer for tidlig (i forhold til turtallet) slik at en del av energien jobber mot stemplets oppadgående bevegelse... er forbrenningen fullstendig før stempelet er på topp har ikke motoren muligheter til å gå i det hele tatt.
                      Jeg vet fra før, det er ukontrollert forbrenning som skjer i motoren og kan forklares som det jeg skrev. Det økes i kompresjonfoholdet f.eks 8:1 til 18:1, så øker temperaturen som får fuelen/drivstoffet til å antenne tidligere..

                      Dieselfuelen må tenne ved høyere kompresjon pga varmeutvikling, men modelldieselmotoren kan få dieselbank om det settes for høy kompresjon og merkes godt når det arbeider hard og redusert ytelse...
                      (Bildiesel kan få tenningsbank ved for tidlig innsprøyting eller dårlig dieselkvalitet)

                      er forbrenningen fullstendig før stempelet er på topp har ikke motoren muligheter til å gå i det hele tatt.
                      Svingkrefter fra propellen/svinghjulet har ikke vansker med å overvinne trykket fra forbrenning sammen med høy kompresjonforhold, så fuelen antenner ved varme istedenfor glødepluggen, (regner med glødepluggen blir mer varmere enn normalt da det antenner tidligere dermed banking)

                      Tenningsbank avgjøres av kompresjonforhold og egenskaper av fuelen/drivstoffet til å motstå selvantennelse.

                      Jens Eirik

                      Comment


                      • #12
                        Jeg er da av den uvitende typen som ikke har noen anelse om hva tenningsbank er for noe. Men de to topplokkene ser jo helt like ut sett bortifra disse pakningsringene. Burde ikke alt være i orden når motoren starter og går bra på alle turtall??
                        Joda ser det like ut er det kansje greit (obs det at det ser like ut er ikke nødvendigvis det samme som om det er like, for å vere sikker må en måle litt), går motoren bra og uten banketendenser er det garantert greit.

                        Forøvrigt så leverer Davis disel samme topp til OS 46FX som til ASP 46FXA. Siden Magnum,SC og ASP stort sett er like (i hvertfall SC og ASP) og disse tross alt er kopier av OS så burde dette vere grei skuring.

                        Uansett, funker det så funker det. Drit i oss besser wissere her på forumet vi har en tendens til å fordrive tiden med flisespikking , bare pass på at kompresjonen ikke blir høyere enn originalt (for motorens skyld).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Motoren går.

                          Motoren går helt fint. Den gjorde i alle fall det når jeg prøvde den sist. jeg lot den stå å gå en stund også i tillegg til at jeg prøvde hurtige gasspådrag for å observere. Kunne ikke merke noe forskjell fra før jeg byttet toppen. Når det gjelder kompresjonen, så aner jeg ikke hvordan jeg skal få målt den på en nøyaktig måte, men propellen lar seg vri rundt med tilsynelatende samme motstand med den forige motoren.

                          Om den skulle bli ødelag av belastning eller ettervirkninger av topp byttet så har jeg om ikke annet lært noe av det.

                          Flere inspill mottaes med takk. Man lærer jo også noe av at dere "besser weisere" driver med flisespikkeri.

                          Ellers så gleder jeg meg til våren.

                          Med vennelig hilsen Torgeir
                          Torgeir K. Haugstad

                          Comment


                          • #14
                            Den mest rette måten å får rett komp på er vel å måle volumet i toppen ved veskemåling. men det er vel en litt for spes måte å gjøre det på med så småe topper kansje, krever jo noe tilbehør også. Det skulle vel la seg gjøre og bruke en komp måler til bil kansje,? husker ikke hvor langt ned disse går på skalaen. eller så kan du bruk en billig luftmåler, bare bor hull rett gjennom en plug å kapp bort ventil stykke på slangen til luftmåleren, lim fast pluggen på enden av slange så det blir tett, så har du jo en måler. bare en ide da noen som har prøvd ?
                            Hmm...det skal prøves

                            Man burde vel ha tilgang til en lik motor å ta komp på så du kan sammeligne, vist du da ikke kan fikse det slik at du får festet pluggen på den gamle toppen så det blir tett, med gjengetape kansje...
                            www.freesider.no

                            Comment


                            • #15
                              Gjenge-tape??

                              Gjengetape? Hvor får man tak i det? Vil det fungere? Er det sånn rørleggerteip. Huff... jeg blottlegger jo nå at jeg faktisk ikke kan eller vet noen verdens ting.
                              Torgeir K. Haugstad

                              Comment

                              Working...
                              X