Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startervalg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startervalg

    Tok på meg å lage middag i 6 uker (mot betaling selvsagt),og har dermed tenkt å kjøpe meg en starter,og lurer derfor på hvilken starter dere vil anbefale.(den må starte ca 10 ccm.)

    Niklas

  • #2
    Re: Startervalg

    Originally posted by ostnik
    Tok på meg å lage middag i 6 uker (mot betaling selvsagt)
    Tar meg til rette som Admin, og skriver litt på siden av innlegget.

    Ostnik, å homre så mye av å lese ett innlegg er det lenge siden jeg har gjort. Konge bra!

    Aner jeg liten Gründer i deg?

    Har akkurat fått en datter (3 mnd.), og jeg ser for meg samme situasjon som far når den tid kommer. Får trøste meg med at jeg gladelig spytter inn $$ for å slippe å vaske....

    Dette er vel bare generelt:
    Når det gjelder starter valg er jeg ikke helt sikker, bruker det sjelden ettersom jeg liker å "få følelsen med dem" Men jeg tro de fleste som selges er bra. Stort sett får du to størrelser, en opp til 10 ccm, og en opp til 20 ccm eller noe. Den minste sliter ofte når motorene blir litt større, eller om det er kaldt ute (bat. spenningen synker). Fordelen med den litte er at den ikke bruker så mye strøm (du slipper stort bat.), og den er fysisk mindre.

    Comment


    • #3
      Går det ann å bruke et drill-batteri (12V)?

      Comment


      • #4
        Det skal gå. Problemet er kapasiteten på batteriet, men regner med at de fleste "drillbatterier" skal klare seg en dag på stripa.
        Theodor Bastberget

        Airplanes are for people who can't fly helicopters!
        http://www.modellhelikopter.no

        Comment


        • #5
          Hmmm... er ikke helt enig her, en kompis prøvde med drill batteri, klarte kun noen få starter før det var tomt Men det kommer an på både batteri og motor....
          Low and slow with power to go !!

          Comment


          • #6
            Eller du kan rett og slett bruke drillen... .

            Så en på stripa en gang som brukte dette til helikopter, med en avsaget unbrakonøkkel skrudd fast i chucken. Så ut til å fungere utmerket.

            Er faktisk på utkikk etter en ny starter selv. Gjerne en liten en (da blir det vel antagelig en med planetargir) og gjerne med en batteripakke festet direkte på starteren (10-cellers NiCd f.eks).

            Noen som vet om en starter som passer til denne beskrivelsen? (uten at jeg må mekke alt for mye selv for å få det til?)

            Ole André

            Comment


            • #7
              OAK,Hva gjorde han som brukte drillen?

              Comment


              • #8
                Han brukte drillen som starter rett og slett.

                Helikopter har ofte en kobling slik at du starter helikopteret via 6mm unbrako. Han monterte derfor en unbrakonøkkel i drillen og startet helikopteret med denne.

                Hvis du skal bruke drillen til å starte fly blir det jo litt værre i og med at du må skaffe/lage en holder for "gummi-kon" som kan brukes på spinneren på flyet.

                Tror kanskje ikke dette er noe idéell løsning for deg, men jeg så du nevnte drill-batteri og tenkte jeg bare jeg skulle nevne det.

                Ole André

                Comment


                • #9
                  Er faktisk på utkikk etter en ny starter selv. Gjerne en liten en (da blir det vel antagelig en med planetargir) og gjerne med en batteripakke festet direkte på starteren (10-cellers NiCd f.eks).
                  Du er med andre ord ute etter en Kavan starter med optional batteri pakke da.404
                  De kan sikkert bestille den med batteri pakke.
                  Eller her har du en nermere beskrivelse av Kavan starter og batteri holder. http://www.hobby-lobby.com/kavan.htm

                  Legger til en svensk butikk som har dette på lager.
                  IIS 10.0 Detailed Error - 404.0 - Not Found
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Han brukte drillen som starter rett og slett.
                    Har hørt at dette ikke er en god ting med modellfly. For liten hastighet eller for lite moment eller sinsykt dyrt. Velg selv, men det skal vistnok vanligvis bli resultatet.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Vingemutteren
                      Han brukte drillen som starter rett og slett.
                      Har hørt at dette ikke er en god ting med modellfly. For liten hastighet eller for lite moment eller sinsykt dyrt. Velg selv, men det skal vistnok vanligvis bli resultatet.
                      Stemmer nok det du sier der...vil i de fleste tilfeller være en dårlig løsning...men HVIS du har en drill liggende, går det jo ann å prøve. Enten så går det, eller så går det ikke...

                      Du er med andre ord ute etter en Kavan starter med optional batteri pakke da
                      Takk for linken! Det ser meget interessant ut. Da har jeg antagelig en batteripakke som passer perfekt også...men det eneste som bekymrer meg er at den muligens ikke er kraftig nok. Står nevnt at den fungerer for inntil .60 - motor 2-takt.

                      Den er nødt til å klare å starte en O.S 91VR-DF. Mulig det ikke er noen "små" startere som klarer såpass?

                      Noen som har erfaring med hvor kraftig denne starteren egentlig er?

                      mvh.
                      Ole André

                      Comment


                      • #12
                        Gjør det enkelt..... gå f.eks hit: Hjem - Norwegian Modellers og finn "startere" under "feltutstyr" og klikk på linken "kjøp" før du ender opp med 5 stjernekoblede batteridriller med planetargear og dieseldrevet aggregat med doble overliggende kompresjonsskruer for å drive herligheten.
                        PS: husk dieseltank på stripa.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment

                        Working...
                        X