Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startproblemer på Rossi .53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startproblemer på Rossi .53

    Har en Rossi .53 med Paulsenpotte som er innkjørt. Etter dette har den vært ute for et lite krasj hvor propellen knakk. Modellen og motoren ser har ingen synlige skader. Den ble da hengt opp til lagring og har hengt slik i ca. 6 mnd. inntil jeg tok den ned i går. Fikk satt på ny propell, men motoren vil ikke starte. Pluggen gløder godt, er ikke sikker på hvilket nummer det er på pluggen. Bruker elektrisk starter og propellen bare surrer rundt og rundt uten å starte. Pluggen er fuktig, men det ser ikke ut til å "knitre" når jeg tester den selv om den gløder. I fuelslangen er det bare bobler med fuel og mye luft. Er dette rett?
    Har ikke helt på ny fuel siden jeg hengte den opp, og den har hengt i et uthus hvor det kan bli kalt.
    Noen som har noen tips om hva jeg kan prøve å gjøre?
    Har jeg gjort noe veldig dumt og må bare skaffe meg en ny motor kanskje?

  • #2
    Tømte du ikke tanken da du hengte bort flyet? Fuel som har vært i tanken og attpå til i et uthus i 6 måneder er garantert full av vann, i tillegg så bør du prøve å holde flyet rett opp og ned og riste hardt ret ned (poenget med dette er å få klunken i tanken til å løsne og komme bak i tanken igjen om den har satt seg fast fremme i tanken etter krasj og bråstopper). Med en lett risting sideveis av flyet etterpå du har ristet opp og ned så skal du høre klunken rassle inne i tanken. Så tømmer du tanken og har på frisk fuel og prøver en ny opp start. Kommer det fortsatt luft bobler så må du sjekke alle slanger for hull (det er bare å dra litt hardt i de så ryker de om der er skade på slangene) og om nødvendigt ta ut tanken og demonter denne for kontroll for lekke rør og slanger innvendigt.

    I tillegg må du kjøre motoren tom for fuel etter hver gang du bruker den (det er bare å starte den og ta den opp på turtall for så å nappe av fuel slangen fra forgasseren) da fuel som blir liggende i motoren trekker til seg vann som sørger for att lagerene i motoren ruster rimeligt raskt. Skal motoren henge en stund må en nesten finne noe after run olje (jeg bruker ganske enkelt outboard to takts olje) å ha i motoren (noen dråper ned plugg hullet og noen dråper ned i forgasseren og noen tørn rund for hånd så burde den tåle å henge en stund).

    Siste moral preke Når en krasjer eller på annen måte skader / fyller motoren med dritt, så må en enten få den igang fort (helst samme dag) og kjøre den tom for fuel eller vaske den ren (innvendig) med rødsprit/whitespirit, tørke den og sette den inn med olje hvis en ikke vil finne en rustklump neste gang en opner motoren.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Takk for alle gode råd!
      Tror disse luftboblene alltid har vært å se i slangen. Har en slange fra tanken til motoren, andre fra potten til tanken, og det er mulig jeg har et "luftehull" i tanken også. Dette "luftehullet" bør jeg kankje tette, hvis det er der.
      Syns det virker risikabelt å stille på disse nålene og løfte på modellen når motoren er i gang. Er det noen sjangs for at propelen skal knekke? Da vil den vel delene gå rett ut til siden.
      Skal skru opp motoren og se etter rust og tømme tanken og fylle på litt ny fuel. Den har stått lagret i en kjeller hvor det ikke blir minusgrader så håper den er ok.
      Bare så det er helt klart; det skal altså ikke være noen luftbobler i fuelslangen til motoren?

      PS: Det krasje jeg hadde var ikke særlig hardt eller brått, bare at propellen subbet nedi marka/gresset.

      Comment


      • #4
        Originally posted by colman
        Er det noen sjangs for at propelen skal knekke? Da vil den vel delene gå rett ut til siden.
        Hvis propellen var av glassfiberforsterket nylon propell f.eks Graupner propell, så skal den legges i vann natten over så den beholder seighet/styrke.

        Jens Eirik

        Comment


        • #5
          Hvis propellen var av glassfiberforsterket nylon propell f.eks Graupner propell, så skal den legges i vann natten over så den beholder seighet/styrke.
          Joda propellen er av plast, da er det vel glassfiber?
          Er det bare når den er nye den skal legges is vann over natta? eller skal det gjøres før hver tur/start?

          Comment


          • #6
            Joda propellen er av plast, da er det vel glassfiber?
            Er det bare når den er nye den skal legges is vann over natta? eller skal det gjøres før hver tur/start?
            Hvis det er glassfiberforsterket nylon propell, da må du legge i kald vann natten over. Ikke akkurat hver gang, men bør gjøres noe ganger, se i instruksjonpapirer som fulgte med hvis det er Graupner propell du bruker til motoren din. Bedre å verne mot øyne og kropp mot flygende propellblader om det skulle skje noe..

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              En motor er en "metalldings" som ikke kan ødelegges ved lagring. Det eneste som kan oppstå er korrosjon. Men går den rundt, vil ikke litt korrosjon hindre den fra å starte. Evt korrosjonskade vil fremstå etter en tids gange, skade på lager osv.
              Men som VM sier, legges den bort uten ordentlig rengjøring, kan den tettes til av bl.a. størknet olje. Blås inn i motoren gjennom fuelslangen. Der skal være god luftgjennomgang gjennom dysa.
              Motoren går heller ikke uten ordentlig trykk på tanken. Så ingen slanger eller åpninger kan være lekk. Knip sammen trykkslangen fra potta og blås inn i tanken gjennom fuelslangen. Da skal det være helt tett. Slipper du trykkslangen så skal det være god luftgjennomgang.
              Et triks for å få nok fuel i starten er å holde for utløpet av potta mens du samtidig kinner med starteren. Da bygger du opp trykk i tanken. Forutsetningen for start da er at pluggen virkelig gløder og at dysa ikke er tett; og at det er fuel på tanken.

              Comment


              • #8
                "olle"En motor er en "metalldings" som ikke kan ødelegges ved lagring. Det eneste som kan oppstå er korrosjon. Men går den rundt, vil ikke litt korrosjon hindre den fra å starte. Evt korrosjonskade vil fremstå etter en tids gange, skade på lager osv.
                Hadde fuelen fått ligge i motoren uten å tømme for fuelen og smurt opp, så får nitrometan til å korrodere ståldeler som i veivaksel, kulelager, stempelbolten. Har motoren ligget lenge, så det er ikke lurt å tørne motoren med en gang uten å se gjennom at alt er ok, rengjort og smurt.

                Rustne kulelager får den ute av senteret, vibrasjoner etc og rust i veivakselen kan ripe opp veivhuset og da blir det utettheter og lekkasje fra veivhuset pga spyletrykket..

                Jens Eirik

                Comment


                • #9
                  Men som VM sier, legges den bort uten ordentlig rengjøring, kan den tettes til av bl.a. størknet olje.
                  Dette er ikke farligt kun iriterende, problemet er rust på kulelager som er skikkeligt drepen (det var slik jeg nylig tok knekken på min TT 36 PRO) og dette kan i verste fall føre til at kulene kommer ut av lageret og moser motoren innvendigt (dette skjer riktignok ikke over natten men...er kostbart). Poenget er å få ut metanolen slik at den ikke får ligge inne i motoren å trekke til seg vann.

                  Bare så det er helt klart; det skal altså ikke være noen luftbobler i fuelslangen til motoren?
                  Nei!

                  Syns det virker risikabelt å stille på disse nålene og løfte på modellen når motoren er i gang. Er det noen sjangs for at propelen skal knekke? Da vil den vel delene gå rett ut til siden.
                  Risken er der alltid. Men hvorfor skal du vere over eller forran propellen når du justerer motoren? Du skal jo vere bak propellen under justering og hvorfor skal du løfte modellen slik at propellen og du kommer på linje? Det gjelder å bruke hodet og holde seg bak/under propell disken (sirkelflaten som propellen skaper). Eneste gangen en må forran og over propellen er under oppstart, etterpå bør en bak propellen for alt en skal gjøre.

                  Skal skru opp motoren og se etter rust og tømme tanken og fylle på litt ny fuel. Den har stått lagret i en kjeller hvor det ikke blir minusgrader så håper den er ok.
                  Det viktigste ved lagring av fuel er lagring i en tett (helst full) kanne, i ett rom med lav luftfuktighet dernest i en noenlunde stabil temperatur for til sist at rommet bør vere mørkt til vanligt. Dette burde gi fulen optimal leve tid (shelf time).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Men hvorfor skal du vere over eller forran propellen når du justerer motoren? Du skal jo vere bak propellen under justering og hvorfor skal du løfte modellen slik at propellen og du kommer på linje?
                    Når jeg skal justere hovedskruen da er fingerene farlig nær propellen, og har lest at noen sier ar en bør holde modellen rett opp og justere og sjekke at den ikke går for magert da.

                    I går skrudde jeg opp det lokket hvor glødepluggen sitter, men det var ikke noe rust nedi der, og jeg tok av forgasseren, men kunne ikke se noe korrusjon der heller.

                    Etter at jeg fikk tømt tanken og helt på ny fuel freste glødepluggen i alle fall, men de møkka batterien gikk tom på noen få sekunder.
                    Hvor kan jeg få tak i oppladbare batterier som tåler kulde?


                    Blås inn i motoren gjennom fuelslangen.
                    Er det ikke usunt å blåse i den slangen da det er noe metanol der??

                    Comment


                    • #11
                      Man tørker rent for fuel og blåser (husk å tømme tanken først), normalt bruker man tungen til å presse forran slangehullet mens en blåser for så å vente en 3/4 sekunder og når en tar bort tungen så skal en kjenne luft trykket komme ut av slangen igjen (hvis ikke er det en lekasje et sted). Usunt? man bør ikke svelge noe av stoffet nei (det er faktisk rene gifta)! Tørk rent og det går nok greit, det anbefales å tørke seg om munnen etterpå for å få bort så mye som muligt. Gjort rett så har du kun fått en antydning av metanol på leppene (mest olje faktisk) og det er til å leve med (nemo problemo, jeg ser da enda etter 8 år med sporadiske trykktester ). Faktum er at mengden en utsetter seg for er mikroskopisk liten og uten betydning, likevel; får en metanol i munnen skal den spyttes ut og munnen skylles grundigt med en gang med vann. Svelges metanol skal en fremkalle brekninger med en gang og kontakte lege.

                      Når jeg skal justere hovedskruen da er fingerene farlig nær propellen, og har lest at noen sier ar en bør holde modellen rett opp og justere og sjekke at den ikke går for magert da.
                      Fingrene er bak propellen og vil normalt bli slått/presset ut av propell disken (så fremt en ikke tvi holder hånden/knokene inn mot propellen da), er fingrene forran propellen er det mye farligere da fingrene blir dratt inn og med, kappet og tygd, ja generelt en ganske ekkel sak.
                      Man justerer normalt dysnåla på bakken, man løfter flyet opp for sjekke om motoren blir utmagret (ruser opp eller stopper) og setter somregel modellen ned før en eventuelt justerer litt til. Uansett så skal en holde modellen slik at en selv ikke er på linje med propellen under hele opperasjonen.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Den vil fremdeles ikke starte
                        Kan det være a pluggen er for kald? Er ikke helt sikker på hvilken det er jeg har i, men det er en Rossi nr. ?. Den er vel middels tynn. Det er ca. -5C ute.
                        Det kom noe mørk veske som lignet på olje ut rundt potta da jeg kjørte starteren. Etterpå oppdaget jeg at det også var slikt på kobberpakningen til pluggen. Dette er vel rett?

                        Det kommer veske på pluggen og den freser når jeg tar den ut og setter på gløding. Når jeg holder over luftinntaket og snurrer propellen rundt 10 ganger da forsvinner luftboblene, men når jeg har brukt starteren en stund er de tilbake.

                        Noen som har noen ide hva jeg gjør galt?

                        Har åpnet hoveddysen med 2 1/2 runder

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by colman
                          Kan det være a pluggen er for kald? Er ikke helt sikker på hvilken det er jeg har i, men det er en Rossi nr. ?. Den er vel middels tynn. Det er ca. -5C ute.
                          Det kom noe mørk veske som lignet på olje ut rundt potta da jeg kjørte starteren. Etterpå oppdaget jeg at det også var slikt på kobberpakningen til pluggen. Dette er vel rett?

                          Det kommer veske på pluggen og den freser når jeg tar den ut og setter på gløding. Når jeg holder over luftinntaket og snurrer propellen rundt 10 ganger da forsvinner luftboblene, men når jeg har brukt starteren en stund er de tilbake.

                          Noen som har noen ide hva jeg gjør galt?

                          Har åpnet hoveddysen med 2 1/2 runder
                          Altfor mye fuel i motoren når du primet 10 ganger, så vil den ikke starte..

                          Prøv å bytte med en glødeplugg med samme nr som før hvis den virket fra før med den gamle glødepluggen før den sviktet. Om vinteren kan du bytte til varmere plugg, se på tabellen bak pakken på Rossi glødeplugg , så du finner ut hvor varm eller kald pluggen er..

                          Det kan være overflødig fuel i motoren, tøm fuelen med frakoplet fuelslangen og uten glødepluggen med starteren til all fuel er tom

                          Så åpne til 1 1/2 - 2 tørn og start opp på nytt, men ikke prime mer enn 1-2 ganger. Starter den , så juster motoren til den går fint... Stanser motoren, så skru opp 1/2 tørn og gjenta med starteren (ikke prime!). Ruser den, så er det mager blanding, juster fetere til den går normalt..

                          Mørk væske kommer av sotpartikler... Kobberpakning mellom plugg/toppen skal være tett, men ikke dra hardt, heller skifte med ny pakning, hvis har ikke ny pakning, så gløde ut kobberpakning med lighter til den er myk. Harde pakning er vanskelig å tette.

                          Jens Eirik

                          Comment


                          • #14
                            Jeg tror jeg leste det her på forumet om innkjøring av motoren ad jeg skulle prime 10 ganger, men er ikke sikker på at det var her eller at jeg missforstod det. Det er ikke så nøye.
                            Før primet jeg 3 ganger og startet. Den var litt tungstartet, men den startet.
                            Pluggen er den samme, men jeg har to tomme pakninger så jeg vet ikke hvor den hører hjemme. Da jeg sist kjørte var det kanskje 10 - 15 grader varmere.
                            Fant to pakinger med en Rossie R5(very cold) og en R3(med.)(from 3,5 - 6 c.c.)

                            Hvilken bør jeg bruke, hvis det ikke virker med den gamle?

                            Kan jeg bruke 1.2 volt batteri til glødepluggen? eller blir det for lite? Nå bruker jeg to alkaliske 1.5 V batterier, men de blir snart tomme.

                            Comment


                            • #15
                              Fremdeles ikke noe liv.
                              Den blir litt varm motoren av all snurringen, men det er ikke tegn til den skal starte. Har prøvd med to plugger og tømt motoren for fuel flere ganger(av med fuel slangen, ut med glødepluggen og på med starter).
                              Kan fuelen være full av vann? Når jeg tar glødepluggen ut og ser den er fuktig og kobler på strøm da er det bare så vidt jeg kan høre at det freser, men den er knall rød.

                              Comment

                              Working...
                              X