Announcement

Collapse
No announcement yet.

Digital vs Analog servo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Digital vs Analog servo

    Hei!

    Har vært litt ute av gamet og lurer på følgende: Hva er forskjellen mellom digitale og analoge servoer. Hvor skjer "digitaliseringen" og hva har man og tjene på det? Kan min gamle Futaba FF7 1024 med PCM mottager takle disse servoene eller bør jeg holde meg til gode gamle analoge.

    Mvh. Arild
    Arild Johansen

    Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

  • #2
    Et forsøk på forklaring av forskjellen finner du her:
    Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb

    /Tom Erik
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by Tom Erik
      Et forsøk på forklaring av forskjellen finner du her:
      Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb

      /Tom Erik
      Veldig bra nå føler jeg meg ikke så "utgått på dato lenger"

      Mvh. Arild
      Arild Johansen

      Modell-Helikoptersport
      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
      AHMHK

      Comment


      • #4
        Og en liten ting til.....
        Din "gamle FF7 1024" er GULL værdt
        Har fløyet med den siden '91, både analogt og digitalt! Fenomenal radio! (Sånn reint bortsett fra modellminnet da....)

        Mvh.
        Sir Crashalot
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

        Comment


        • #5
          Vel etter og ha lest artikkelen om digiservo høres jo de fantastiske ut, bortsett fra strømforbruket. Omsatt til ren praksis så har jeg da forstått det slik at man får gjennomsnittlig høyere hastighet på digital servo enn på analogt. Men kanskje den største forskjellen ligger i at man har en mye høyere torque i de små utslagene eller når servoen nærmer seg nullpunkt i forhold til potmeteret. Analoge vet jeg ”dabber” litt av når de nærmer seg nullpunkt. Spørsmålet er vel på hvilket nivå en flygemessig før man merker forskjell.

          Mvh. Arild
          Arild Johansen

          Modell-Helikoptersport
          Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
          AHMHK

          Comment


          • #6
            Originally posted by Thinnthinn
            Og en liten ting til.....
            Din "gamle FF7 1024" er GULL værdt
            Har fløyet med den siden '91, både analogt og digitalt! Fenomenal radio! (Sånn reint bortsett fra modellminnet da....)

            Mvh.
            Sir Crashalot
            Takk for komplimentet til min gamle Futaba. Jeg gikk fra PCM 10S som jeg tok inn fra USA og over til FF7eren. Interessen dabbet litt av og jeg fikk radioen for en jobb jeg gjorde for Oslo Hobbymodellers en gang i tiden ( hvis det er noen som husker de da ) Tross i at den gang var PCM 10 som "talte" når det gjaldt helikopter må jeg si jeg raskt ble komfortabel med Futabaen. Venter på nytt senderbatteri fra Tower. Så fort det kommer er jeg i lufta igjen
            Arild Johansen

            Modell-Helikoptersport
            Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
            AHMHK

            Comment


            • #7
              Og ikke nok med det. De kan også pogrammeres hvis du har en programmerer. Til å gå saktere/hurtigere, mer eller mindre utslag, diff. utslag osv.

              Comment

              Working...
              X