Announcement

Collapse
No announcement yet.

Personelig servoerfaringer med Hitec

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Personelig servoerfaringer med Hitec

    Er nok tvilsomt at det er "mer Hitec enn noe annet" i flya, ser de fleste bruker andre ting. Hitec er billig for førstegangskjøpere og forholdsvis nytt på markedet i forhold til omtrent alt annet.
    Det jeg har sett av feilfrekvens på Hitec er xtremt mye i forhold til hvor mange som bruker det, og de fleste med en del erfaring jeg snakker med er enige i at servoene er upålitelige og tildels ubrukelige. Gjelder særdeles 300-serien. Enkelte som setter kravene høyere enn myrpløyere sier rett ut at Hitec er ubrukelig og burde vært forbudt av sikkerhetshensyn.

    Personlige erfaringer så langt: kjøpte 2 Hitec-servoer (HS-81) og begge jaga vilt uten å finne nullpunktet (jitter). Etter en grundig rens (av nye servoer....) har dem virket brukbart noen få runder i et liiite el.fly. Bør vel kastes..

    Satte et par Hitec 605 i halen på en Giles G202, og etter 10 liter fuel er det mer slakk i dem enn i mine eldste Futaba-servoer fra 1977..

    Til min Vertigo 3D "investerte" jeg i en Electron mottaker fra Hitec for å ikke fylle kvalitetsmottakerne mine (MPX) med snø siden mottakeren sitter åpent. Den glitcher ganske mye på bare 70-100 meters avstand, og det er en "fullrange" RX.... som så langt har unngått snø. Skal skrote denne mottakeren, mose den i skrustikka så den aldri får gjøre mer ugagn og investere i en Schulse RX til el.flyene mine.

    Skrotet forresten min Nokia mobiltelefon og kjøpte Siemens, fant ut at det er greit med en telefon der man får med seg hele samtalen....
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Litt rart at alle snakker bare skit om hitec, så å si alt av store fly jeg har funnet på nettet, Dvs gutta som fly TOc eller va nå det heter, bruker jo hitec digitalservoer??
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb

    Comment


    • #3
      Ja,ja. Her er gutta på tur, igjen, tydeligvis.
      Svært til underverk en merkelapp kan gjøre.
      Faktum er at rundt 80 % av JR sitt utvalg, herunder servoer, leveres av underleverandører i Malaysia. Noe som forøvrig gjelder for de andre "merkene" også.
      Sett Brennpunkt på saken, så skulle det ikke forundre meg å vise seg at mye kommer fra samme samleband til tross for forskjellig merking.
      Men trua har hjulpet så mang en ........., og den skal man ikke undervurdere.

      Comment


      • #4
        Nå bør vi vel stoppe denne "kragelen", som kommer om og om igjen på forumet. La oss holde oss til våre erfaringer, så får andre konkludere selv.

        Originally posted by olle
        Ja,ja. Her er gutta på tur, igjen, tydeligvis.
        Men tankekorset er:
        Det er klart at mye er likt, men det er nok noe forskjellig også. Det må det være.

        Jeg skjønner at man forsvarer det utstyret man selv bruker, men man må også se objektivt på ting. Det at Hitec er dårlig er nok feil, men at de har flere/høyere feilprosent på enkelte produkter er nok korrekt! Det er har nok mitt søk på forumet bevist (les nedenfor).

        Dette resulterer jeg i at etter et søk her på forumet har jeg ikke funnet noen poster hvor folk klager over feil eller mangler på andre produsenters servoer; MPX, JR, Futaba, Graupner. Men mange som har hatt uhell med Hitec... Hvorfor?

        Det man må tenke på er at man får det man betaler for. Hitec holder en lavere pris, og kan derfor tillate seg flere "dårlige" ekelttilfeller ville jeg tro. Men om man betaler det dobbelte, må jeg vel inrømme at det bør kreves noe mer...

        Comment


        • #5
          Vet ikke hvem som er på tur (igjen!) men her var det spørsmål om erfaringene, og de er ganske så entydige både for min del og for ca alle jeg omgås og snakker med!
          At gutta i TOC er sponset med toppmodellene fra et merke som kanskje attpåtil er spesialbygget for reklamen sin del er et særdeles dårlig argument.
          Satt nylig og sammenlignet loddekvaliteten på mottakere fra MPX og Hitec i lab-mikroskopet mitt, og Hitec sine hadde en del helt banale feil som selv en nybegynner burde vite om. Igjen et argument fra meg bygget på konkrete erfaringer.
          Hvilket samlebånd det kommer fra er ikke nødvendigvis avgjørende, det er specen som ligger til grunn for produksjonen og valget av komponenter som er viktigere. Dessuten sluttkontrollen etc.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Jeg stiller meg gjerne i køen til tvilende Hitec bruker.

            Har alltid brukt Futaba og synes det har vært bra, men fant ut at jeg skulle bruke Hitec digitale i min nye 1/4 skala Extra. Dette både pga pris og muligheten til å programmere hver servo. Før nå flyet har vært i lufta har jeg fått 2 nye servoer av forhandler. Den ene var en 605BB som var på throttle, bare vibrerte og skjedde ingenting. Derimot skjedde det mye med høyderorsservoen. Den gikk i peak uansett hvor jeg satt den i mottageren. Men uansett så var det på bakken og ingenting skjedde.

            Er fortsatt ikke vettskremt, men noe betenkelig er jeg jo.(Extraen skal flyes med bare Hitec i )

            Ellers så flyr Joe Hunt både mye og stort(selvfølgelig sponsa), men tror ikke mange av hans fly har gått i bakken pga radiofeil, så så mye problemer kan det da ikke være ? Sjekk linken og se endel av hans modeller fly..............

            downonthedeck.com
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Jeg har brukt Hitec siden starten av karrieren og har aldri hatt problemer. Vi snakker ca 17 år. Alle de orginale 422servoene lever enda. De eneste servos som i løpet av åra som har "falt fra" har vært de som har fått strippa dreva i harde "landinger" med nesa først (3 stk). Min første Hitec 7kanals mottaker ble så full av vann etter gjenntatte landinger i snø med et seilfly at den sluttet å virke, men dagen etter var den igang igjen etter å ha blitt åpnet og hengt til tørk. Jeg ser ikke problemet.
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #8
                Egne erfaringer med Hitec er veldig bra. I Arising Star har jeg 422 servoer og har ikke opplevd noe trøbbel i det hele tatt. Når det gjelder de som har klagd over mottaker og dårlig forbindelse kan jeg refere til min egen tabbe nevnt i forumet for klassiske tabber - flytur uten antennen ute.
                Selv på 2-300 meters avstand var det respons selv om den delvis levde i sin egen verden.

                I Stromer'n har jeg 475 servoer og de ser også ut til å fungere bra, balanserorsservoene er den supertynne 125 som jeg heller ikke har hatt problemer med.

                Men det ser ut som enkelte serier som 300 og noen av microservoene kan ha en annen kvalitet med tanke på de tilbakemeldingene som er gitt.

                Det kan jo også tenkes at nå som Hitec har kjøpt opp Multiplex at man kan få Hitec servoer med Mplx innmat og vice versa.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Har i mine større modeller kjørt 5 cellers pakke og regulator. Når det gjelder feks Futaba så går dette på alle servoer såfremt man kjører en regulator, men da jeg mailet Hitec fikk jeg beskjed at jeg kunne kjøre 5-cellers pakke uten regulator. Fikk bekreftet denne mailen en gang til for å være sikker. Da mine 2 servoer røyk satt jeg alikevel inn en 6V regulator.

                  Har snakket endel med Ola Fremming som er i norgestoppen i F3A. Han fortalte at det var en som fløy fjordårssesongen med samme oppsett som meg uten regulator som hadde en håndfull servoer som røyk på 1 år.
                  Så det er nok en god grunn til å sette inn en regulator. Gleder meg til å prøve de når sommersesongen kommer
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Nå bør vi vel stoppe denne "kragelen",
                    Ingen som krangler her. Men det ser ut som enkelte på forumet er vaksinert mot fakta. Kanskje fordi fakta dreper enhver diskusjon (illusjon)?
                    Fakta vedr. dette kommer rett fra hjertet hos JR via en tidl. verdensmester i F3A som fremdeles jobber for flere produsenter i Østen. Mottar dessuten JRs eget infomagasin flere ganger i året. Så bakgrunnsmaterialet burde holde vann.
                    Mine egne efaringer gjennom ca 40 års aktivitet er at jeg aldri har blåst en eneste servo og beklager meg derfor ikke over noe fabrikat. Min erfaring er også at de fleste produkter er av rimelig grei kvalitet, noe man ikke kan si om enkelte brukere (naturlig nok). Men det er alltid greit å skylde på noe annet en seg selv når noe går galt. Den slags innbyr ikke til overdreven respekt, akkurat.
                    Grunnen til at de fleste servoer ryker er at de utsettes for belastninger de ikke er laget for, enten for høy strøm/spenning eller fysisk belastning (for store ror/høy fart). Hvis man ikke kjenner servoens begrensninger (og oppbygging) og ikke evner å beregne/måle belastningene man utsetter den for, så gir resultatet seg selv. Skyld ikke på produktet da!
                    Et faktum er nok også at enkelte produkt tåler mer uaktsom behandling en andre. Men det er ikke noe en bør ta for gitt i utgangspunktet.

                    Comment


                    • #11
                      Svarte da Olle der stjal du orda ut av munnen på meg .
                      Fakta om mine Hitec servoer er at HS-300 serien utviklet en betydelig radial slakke på kort tid (riktig nok med trege overføringer men like vel). Med HS-85 og HS-85BB servoene er det lett å strippe dreva om en er uvøren med behandlinga av flyet (hangar rash i form av å flytte rorene med handemakt ikke normal bruk). Mine HS-422 servoer har aldrigt sviktet meg (har vel en 18 stk i bruk fortsatt) men det har ikke mine Sanwa srm-102 servoer heller (4 stk). SRM-102, HS-300 og ca 8 stk HS-422 er i fra 1996/97 så var det noe spesielt galt med de så burde vel det ha vist seg nå. Forøvrigt lever alle motagere (Sanwa som Hitec) i beste velgående enda til tross for ublid behandling til tider.


                      Personlige erfaringer så langt: kjøpte 2 Hitec-servoer (HS-81) og begge jaga vilt uten å finne nullpunktet (jitter). Etter en grundig rens (av nye servoer....) har dem virket brukbart noen få runder i et liiite el.fly. Bør vel kastes..
                      Burde vert levert tilbake til levrandør uten rens (er de slik er det jo feilvare).

                      Satte et par Hitec 605 i halen på en Giles G202, og etter 10 liter fuel er det mer slakk i dem enn i mine eldste Futaba-servoer fra 1977..
                      Notert ikke 605 på meg da skjønner jeg.

                      Til min Vertigo 3D "investerte" jeg i en Electron mottaker fra Hitec for å ikke fylle kvalitetsmottakerne mine (MPX) med snø siden mottakeren sitter åpent. Den glitcher ganske mye på bare 70-100 meters avstand, og det er en "fullrange" RX.... som så langt har unngått snø. Skal skrote denne mottakeren, mose den i skrustikka så den aldri får gjøre mer ugagn og investere i en Schulse RX til el.flyene mine.
                      Du sier den glitcher, hvordan arter det seg? Har en selv som er i bruk på en deltavinge (hang) og den har jo aldrigt vert utenfor 100m avstand så det vet jeg jo ikke men den virker da ok så langt.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        olle sa: Ingen som krangler her. Men det ser ut som enkelte på forumet er vaksinert mot fakta. Kanskje fordi fakta dreper enhver diskusjon (illusjon)? Ja, det er noen som ikke klarer å lese fakta som en del av oss deler her blant annet i form av erfaringer (ikke reklamebrosjyrer)..... sier ikke mer, men vil noen føle seg truffet er det opp til dem.

                        Joda Vingemutteren, jeg burde ha levert tilbake problemservoene, men siden jeg har litt peiling renset jeg bare servoene (HS-81) og tok dem i bruk. Er tross alt småpenger vi snakker om. Når det gjelder 605`ene virker det som dem er på tur ut.....? 625 er omtrent samme servoen men med bedre gir! Sikkert et brukbart alternativ.
                        "Glitchingen" merkes ved at alle servoene gjør et kraftig utslag, typisk når mottakerantennen peker rett mot senderen. Varer bare et kort øyeblikk men inngir ikke akkurat trygghet

                        Har nettopp kjøpt meg 20 nye servoer, og jeg har (utrolig nok) blant annet kjøpt en del Hitec HS-55 til bruk i depronmodeller.... Er snakk om billige servoer, og flyene veier jo bare et par hekto så dem kan ikke gå gjennom en bil og deretter skade mennesker.

                        Ikke så rart det er lett å strippe girene på mikroservoene, er ikke rare greiene når det er så smått..
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Ja, det er noen som ikke klarer å lese fakta som en del av oss deler her blant annet i form av erfaringer (ikke reklamebrosjyrer)..... sier ikke mer
                          Det var en ny vri på reklame. Å opplyse at mange av deres (JR) produkter kommer fra samme underleverandører i Malaysia som konkurrentene. Tror ikke du finner slike opplysninger i noen brosjyre. Tror heller ikke slik info er særlig salgsfremmende blant fansen.
                          Ser forøvrig at en av JRs rattstyringer er tilgjengelig fra Jamara som billigmodell under annet merke. Samme gjelder for "HiTecs" HS 55 og HS 50 servoer.
                          Så illusjonene står nok for fall samme hvor ille en liker det.
                          HiTec har forøvrig nå tatt konsekvensen av at gearene i mange av deres servoer har vært noe tandre og får nå de nye modellene produsert med gear av materiale med høyere slagfasthet.
                          Hvis servoene "glitcher" så kan det like gjerne være uoverenstemmelse mellom pulsmoden til sender og mottaker (forskjellige merker/forskjellig polaritet). Er mer utslagsgivende på dual conversion enn singel. Mottakerantennen er selvfølgelig helt utstrukket og korrekt oppspennt?

                          Comment


                          • #14
                            Jeg bestilte Hitec Eclipse 7 radio med 425 servo, hvordan er de i forhold til 422 servoene?

                            Comment


                            • #15
                              HiTec Eclipse 7 får du for rundt 2500,- her i landet. Husk at det er kommet ny modell Eclipse 7 QPCM, som er en helt annen radio med flere muligheter, QPCM mottaker og vanligvis HS 475 HB servoer.
                              HS 425 BB er utgått og erstattet av den langt kraftigere HS 475 HB (større kraft, solidere gear). HS 422 er også utgått.
                              Det som selges av disse to servomodellene er overskuddslager som man fortsatt kan få tak i rimelig.

                              Comment

                              Working...
                              X