Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startproblemer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startproblemer.

    Jeg har en OS .40 SF.
    Når jeg prøver å starte den uti i hagen for å teste starter den med bare et slag på proppelen. Men når jeg drar ut for å fly bruker jeg altid en 10 minutters tid på å få start på den.
    Etter vær landing må jeg skru av pluggen og snrre den litt med starteren før jeg prøver å starte, og da også er det vanskelig å få start.
    Jeg snurrer altid til det har kommet fuel til motoren. Bruker os plugg #8.
    EEO fuel med 5% nitro og 18% olje (tror jeg).

    Før brukte jeg starter, men jeg har fått råd om å bruke startpinne, tror det funker bedre.

    Vet noen hva det kan være? Har lite peiling på fuel motorer, (vet så vidt hvordan den virker)

    På forhånd Takk!
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Synes det virker som om du har dårlig gløding på pluggen. Når du forsøker i hagen tar du glødebatteri ( hvis du nå bruker det da ) rett ut fra varmen. Når du drar for og fly vil batteriet oppholde seg lengre i kulda og det blir følgelig kaldt med dertil lavere spenning for glødepluggen. Forsøk og skru ut pluggen og se at den gløder med lys rød farge - nesten opp mot hvitglødene nå vinterstid. Dette er mer avgjørende og kritisk nå vinterstid enn på sommeren.

    Min erfaring med start av en 2-takter på vinteren er følgende:

    Gi full gass ( throttel ). Hold en finger foran luftinntaket på forgasseren. Drei propellen 2 til 3 ganger og se at fuel blir dratt inn i forgasseren. Det kan være du må dreie noe mer avhengig av tankplassering, lengde på fuelslanger osv. Det du nå gjør er og gi mottoren "choke" eller rettere sakt "prime" motoren. Flipp propellen hurtig 3-5 ganger. Du skal "høre" at motoren har fått fuel. Dette er litt vanskelig og beskrive i ord men, men......

    NB! ALT DETTE SKJER UTEN GLØDING!

    Videre drar du av throttel til tomgang. Det skal kun være en liten luftåpning igjen på luftspjeldet ( forgassertønna ). Drei propellen nå med klokka til du kjenner motstand ( kompresjon ). Det du gjør nå er og sette PÅ GLØDING og la den gløde 2-3 sekunder for Å tørke ( brenne ) ut eventuell fuel på glødespiralen i pluggen. Slå eller flipp propellen hurtig MED KLOKKA. Altså motsatt vei av hva som er dreieretning for motoren. Det som skjer er at stempelet går med motsatt dreieretning opp og danner kompresjon, som får motoren til og tenne og starte riktig vei. Det er viktig at man gjør dete som en "litt bestemt" handling da man skal få litt fart på propellen. Det er også lettere hvis man bruker en litt tung propell. Meget lette trepropeller kan være litt mer trøbblete da man får liten svinghjulseffekt fra disse.

    Det kan være lurt og "tørrtrene" litt på forhånd. Det fine med denne startmetoden er at man slår/flipper i gang motoren mellom kompresjonene og følgelig har fingre, startpinner og/eller andre gjenstander man måtte finne for og få i gang hissigproppen. Hvis man skal starte motoren med og flippe den over kompresjonen får man før eller siden en motor som starter og går feil vei eller man får en "backfire" som kan ødelegge propell, slåpinner eller fingre. Personlig har jeg brukt denne startmetoden på motorer fra 1,5 ccm til 30 ccm.

    NB hvis du skal bruke elektrisk starter så vær forsiktig med og prime motoren for mye. Dette kan føre til at man får "hydraulic lock" med dertil motorskade. Ovennevnte er at motoren dra for mye fuel opp i brennkammeret ( sylinderen ). Da fuelen ( væsken ) ikke lar seg komprimere fører det til at stempelet ikke kan dreie rundt, og er starteren kraftig nok da kan man risikere veivbrudd eller råde- og /eller rådelagerskade. En bedre måte og prime motoren på når man bruker elektrisk starter er og pulsvis holde foran eksosutblåsen mens motoren kjøres på starteren. Dette forutsette selvfølgelig at du benytter trykk fra potta inn på tanken.

    Hvis du i starten synes det blir litt armer og ben så ikke vær redd for og få jelp av en som kan holde modellen for deg. Er du alene så kan du også "tjore" flyet fas. Husk og aldri handle med hendene raskere en hva hodet henger med på

    Mvh. Arild
    Arild Johansen

    Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

    Comment


    • #3
      Når du slår proppelen bakover starter den rett vei da? Har hørt at gamle totakter skulle startes med ett slag "feil" vei og at den da skulle "sprett" tilbake og gå rett vei.

      Hvordan vet jeg om jeg har tatt inn for mye fuel i motoren? Pleier å snu til det er fuel i slangen, og en gang til.

      PS. Jeg bruker "pocket" gløder og startpinne. Så vidt jeg husker var pluggen oransje når jeg tok den ut på stripa.

      Ellers bruer vi (pappa og meg) å gjøre akkurat som du sier.
      Når den først går går den veldig fint, helt til jeg tar av, som jeg "klagde" på i ett annet topic.
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Flue
        Når du slår proppelen bakover starter den rett vei da? Har hørt at gamle totakter skulle startes med ett slag "feil" vei og at den da skulle "sprett" tilbake og gå rett vei.

        Hvordan vet jeg om jeg har tatt inn for mye fuel i motoren? Pleier å snu til det er fuel i slangen, og en gang til.

        PS. Jeg bruker "pocket" gløder og startpinne. Så vidt jeg husker var pluggen oransje når jeg tok den ut på stripa.

        Ellers bruer vi (pappa og meg) å gjøre akkurat som du sier.
        Når den først går går den veldig fint, helt til jeg tar av, som jeg "klagde" på i ett annet topic.
        Ja det besynderlige er at den ved og slå på "dødgangsslaget" "feil" vei vil starte og gå riktig vei. Det som skjer er at stempelet går "feil" vei opp og komprimerer fuel/luftblandingen tilstrekkelig til at motoren tenner. Dette uten at denpasserer over overe dødpunkt ( når stempelet er absolutt på topp ). Hvis du lurer på om du har fått for mye fuel i motoren finner man dette ut ved å ta et bestemt grep i propellen og dreie propellen rundt. Når jeg sier bestemmt så mener jeg ikke fysisk vold mot den stakkars motoren din....... Møter du unormalt mye motstand har du fått inn for mye fuel. Snu da modellen slik at du får potte og sylinder til og peke nedover. Drei propellen vekselvis høyre/venstre uten at du drar motoren over øvre dødpunkt. Da vil fuel som ligger i bunnkassa passere gjennom innsugningsporten, gjennom sylinderen og ut av eksosporten.

        Har du trøbbel med gange så sjekk tanken din først. Er den tett, ligger klunken riktig. Får du trykk til tanken osv.

        Mvh. Arild
        Arild Johansen

        Modell-Helikoptersport
        Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
        AHMHK

        Comment


        • #5
          Har du trøbbel med gange så sjekk tanken din først. Er den tett, ligger klunken riktig. Får du trykk til tanken osv.

          Mvh. Arild
          Har kjekket, den ene slangen var sprukket, har også byttet hele tanksystemet.

          Glemte å skrive i det forige innleget at når motoren starter "feil" veg tar jeg bare og throtler fort opp og ned, og da snur den og fortsetter å gå.
          (Jeg lærte det av han som hjalp meg første gangen, motoren starter lettere baklengs, så det hender jeg må starte den den vegen).

          PS. Hvorfor snur motoren og fortsetter å gå når den starter "feil" veg? Og hvorfor skjer det ikke når den går "rett" veg?
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            Har vel med ut formingen av portene i motoren (og timingen, når den går baklengs stemmer nok ikke timengen lengre og timingen er vel bestemt av portene i en slik motor), jeg hadde en gang en Zundap moped (uten plombering ) og får å oppnå mest mulig effekt av den (les hastighet) så eksperimenterte jeg med tennings tidspunktet. Jeg stilte faktisk på så mye fortenning at motoren kun ville gå baklengs (dette oppdaget jeg under en trillstart ned låvebrua hjemme, resultatet var att den startet baklengs og spant baklengs opp låvebrua og inn på loven, litt spesielt med 4 gir bakover på en moped ja) .
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Vingemutteren
              Har vel med ut formingen av portene i motoren (og timingen, når den går baklengs stemmer nok ikke timengen lengre og timingen er vel bestemt av portene i en slik motor), jeg hadde en gang en Zundap moped (uten plombering ) og får å oppnå mest mulig effekt av den (les hastighet) så eksperimenterte jeg med tennings tidspunktet. Jeg stilte faktisk på så mye fortenning at motoren kun ville gå baklengs (dette oppdaget jeg under en trillstart ned låvebrua hjemme, resultatet var att den startet baklengs og spant baklengs opp låvebrua og inn på loven, litt spesielt med 4 gir bakover på en moped ja) .

              Forover og baklengs går bare motoren med bladventilen eller stempelstyrt porting for inntak istedenfor roterende ventil f.eks dreieventil og veivaksel med inntaksporten. Porter for eksos og spyleporter har ingenting med rotasjonsretning å gjøre. Prøv Coxmotoren med bakinnsug, den går begge veier!

              Motor med dreieventil vil bare vare en kort stund fordi den vil bare spytte ut fuelblandingen ut av inntaksporten/forgasser istedenfor ta inn og fylle sylinderen med ny fuelblandingen og drive eksosen ut av sylinderen.

              Totakt bensinmotor med klaffeventil/bladventil eller stempelstyrt inntaksport, utstyrt med tenningsannlegget og stifter kan gå i begge veier ved å forandre tenningspunkter f.eks +10 grader til -10 grader.

              Jens Eirik

              Comment


              • #8
                Går en OS. MAX 35(modellen før krigen, hvis jeg ikke tar feil )
                Like godt bakover som fremover? eller bør jeg kjøpe en pusher prop?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ostnik
                  Går en OS. MAX 35(modellen før krigen, hvis jeg ikke tar feil )
                  Like godt bakover som fremover? eller bør jeg kjøpe en pusher prop?
                  Har også fundert litt på det. Vet ikke om den går like bra "bakoover", men prop'en er formet på en spesiel måte; så jeg ville nok kjøpt en pusher.
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment


                  • #10
                    Nei den vil "spytte" fulen ut av forgasseren for så å stoppe etter hvert (samme som OS FP 40 og de fleste glow totaktere).

                    Litt på siden, har du startet den selv nå?
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Litt på siden, har du startet den selv nå?
                      Mener du om jeg har startet motoren selv i stedet for pappa?
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #12
                        Nei, siktet til Ostnik (jeg hadde motoren hans på en kjapp test her forleden).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment

                        Working...
                        X