Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radiofeil?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radiofeil?!

    Hei
    Kjøpte en brukt Laser 4 som ser helt strøken ut.
    Funker som juling når jeg tester den hjemme, men hver gang jeg laster ut av bilen og skal fly skjer det ingenting.
    Får reaksjon i sevoene når jeg plugger i batteriet, men ingen reaksjon når jeg beveger på stikkene. Radioen lager lyd og lyser som vanlig. Når jeg bytter til min kamerats radio funker alt fint, så det kan ikke være batteriene i flyet, fartsregulatoren eller noe. Dette har skjedd meg tre ganger nå og mistanken er stor til radioen. Noen som har opplevd det samme? Flyr forresten pico, og det er ikke kaldere enn et par + grader...
    Vurderer å plugge i alt hjemme og dra ut med svak throttle på motoren
    takk

  • #2
    Bare en tanke.
    Har du testet et annet Krystallsett?
    Hender krystallene sier takk for seg uten noe spesiell grunn


    Tore
    Tore

    Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

    Comment


    • #3
      Nei det har jeg ikke.
      Krystall-settet virker jo innendørs med min radio og utendørs med min kompis sin radio.
      Men takk for tipset. Skal teste med en gang.

      Comment


      • #4
        Testet med andre krystaller. Det hjalp ikke noe. Når jeg starter flyet virker kontrollen helt fint inne. Lot flyet stå på en stund og etter ca 1min begynte det å "hakke" og stoppet til slutt. Ingen reaksjon på stikkeutslag. Så tok jeg ut krystallen i mottakeren, servoene og motoren hakket da helt vilt. Puttet i krystallen igjen og flyet var helt dødt. Tok ut batteriet og plugget det i igjen. Da hørte jeg "start-lyden" fra servoene, men ingen reaksjon på stikke utslag. Så venter jeg 15min og prøver igjen. Akkurat det samme skjer. Virker fint i ca 1min.
        De gangene jeg har fløyet ute har alt virket fint her hjemme. 10 min etter (når jeg er kommet til fly-stedet) er det bare servo-initialiseringen som virker. Får ikke reaksjon på stikkeutslag. Skjønner ingenting jeg. Så setter jeg min krystall i min kompis sin radio og alt funker fint. Noen som får noe fornuftig ut av dette?

        Comment


        • #5
          flatt senderbatteri? Bare en liten tanke.

          Comment


          • #6
            Fornuftig? Nu skal jeg være fornuftig og holde munn når det gjelder den ene faktoren... noen vet hva jeg mener

            Men: feilen er typisk termisk betinget. For feilsøking etter dine data ville jeg brukt kjølespray og lett meg fram der jeg erfaringsvis vet feilene lettest oppstår. Dessuten ville jeg gått gjennom print etc i labmikroskop for å sjekke etter brist i loddinger. I tillegg sjekke for korrosjon på krystallsokkelen og strammet fjærene der. Dessuten, og mest sannsynlig, sjekke at de fjærende delene mellom utgangstrinnet og antennematingen er stramme nok og loddingene tilfredsstillende utført der.
            Tidligere sjekker av rimelig radioutstyr har dessverre vist meg en utrolig variasjon i loddekvaliteten.
            Sjekket dette?: ingen løse skruer? Ingen bend/stress på printplaten?
            Og i tillegg kan det være helt andre ting.
            Uansett: vær forsiktig.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Hei
              Takker for svar.
              Senderen viser full-ladet, men skal få sjekket den på en annen modell i kveld slik at jeg kanskje kan få utelukket den. Diverse tester sirkler meg inn rundt mottakeren. Får ta den nærmere i øyesyn. Er bare så rart at alt funker fint når jeg bytter til min kamerat sin radio....

              Comment


              • #8
                Kun systematisk eliminasjon hjelper i slike tilfeller. Ingen snarveier!

                Sjekk først med multimeter om både sender og mottakerbatteri holder på spenningen, når anlegget fusker. Stol ikke på noe annet.

                Bytt deretter ut både sender og mottaker krystall. Virker det da, bytt kun ett av krystallene i gangen (hvis du har tilgang til et sett med samme frekvens du har fra før)

                Hjelper ikke noe av dette, skift mottakeren også.

                Hvis det fremdeles er dødt, ligger feilen i senderen, og resten er sannsynligvis i orden. Det finner du ut ved å prøve med ny sender også.

                Alt dette kan høres omfattende ut, men har du alt du trenger så tar det bare noen minutter å gå gjennom hele bytteprosessen.

                Å lokalisere/reparere en feil i selve senderen eller mottakeren krever oftest eksperthjelp.

                Comment


                • #9
                  Jeg har noe av det samme problemet med en Laser 6.
                  Når jeg tester den med Hitec mottakere (har testet på 3 stk.) virker ingenting, men når jeg tester med samme krystallsett på en Futaba mottaker virker det helt fint. Laseren virker også på simulator.
                  Hvis jeg prøver igjen med samme krystallsett i en Futaba FC-16 radio virker den med alle mottakeren. (Har byttet krystaller fram og tilbake mange ganger, men det skjer ingen forskjell).
                  Batteriene på både sendere og mottakere har vært fulladet under alle forsøk.

                  PS. Her er ikke problemet bare på stripa, men også hjemme.
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment


                  • #10
                    Nå sier jo timothy at alt virker når han bruker en annens radio/sender? Da er feilen i .... nettopp senderen.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Japp.
                      Ser sånn ut...kan det tenkes at senderen rett og slett ikke er kompatibel med noen krystaller og/eller mottakere?

                      .tim

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by timothy
                        Japp.
                        Ser sånn ut...kan det tenkes at senderen rett og slett ikke er kompatibel med noen krystaller og/eller mottakere?

                        .tim
                        I mitt tilfelle tror jeg senderen har blitt ødelagt. Jeg kjøpte den ny og den i fjor sommer og jeg merket problemet for ca. 2 mnd. siden.
                        Har også prøvd med veldig mange krystaller, som jeg alltid har brukt, kjøpte også nylig ett nytt sett og det hjalp heller ikke.


                        Har vært med den hoss forhandleren, men jeg måtte ta med meg mottakerene, servoen, batteriene, krystaller, for at de skulle bekrefte det, og siden jeg bruker å dra innom på vei fra skolen har jeg ikke giddet.
                        (Bruker uansett bare Futaba senderen).
                        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                        er der ingen der kender dem.

                        Comment


                        • #13
                          Det er det jeg er redd for siden jeg kjøpte radioen brukt......men skal teste mer i dag. Min kamerat har nøyaktig samme fly som meg(med samme type mottaker, krystaller osv). Da jeg puttet hans krystall i min radio skjedde det ikke noe i det hele tatt. Noe som er merkelig da jeg ihvertfall får respons en liten stund på mitt eget fly.

                          Comment


                          • #14
                            Er krystallet av samme merke som radioen ??
                            Hitec MÅ ha Hitec
                            Futaba MÅ ha Futaba
                            osv.
                            Jo Grini
                            http://vimeo.com/jojoen
                            http://www.youtube.com/jojoenno
                            http://www.jojoen.no/

                            Comment


                            • #15
                              Hei.
                              Takker for svar.
                              Har gws krystaller og hitec radio.
                              Er dette løsningen?
                              Men har prøvd med en gammel hitec focus 6 sender og en sanwa vg-600.
                              Funker som bare det med de senderene og gws krystallene.
                              Virker som om det har noe å si om jeg holder på krystallen også når jeg bruker min kontroll. Den funker fint et minutt ca deretter begynner den å fuske hvis jeg ikke tar på krystallen i mottakeren. Det skjer det samme hver gang. Har prøvd mange ganger nå med oppladede batterier i både sender og fly.
                              Så jeg MÅ ha hitec krystaller til laser 4?

                              .tim

                              Comment

                              Working...
                              X