Announcement

Collapse
No announcement yet.

Max RPM på propell?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Max RPM på propell?

    Etter at hobbyrommet mitt nettopp nedkom med en herlig liten klump beregnet for nesa på en liten fighter myste jeg gjennom dataene på motoren..
    Skal bruke min Mini AC1215/12 til direktedrift med 2S evt 3S LiPo drivpakke. Så sier tabellen at den gir 4.750 RPM/V

    Det betyr ca. 35.000 RPM med 2S LiPo og nesten 53.000 RPM med 3S.. er det mulig at propellene tåler dette???

    Tør jeg sette strøm på dette monsteret?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Re: Max RPM på propell?

    Står det på instruksjon med eller uten propell med vannvittig turtallet??? Hvis uten , så vil turtallet være mindre med propellen..

    Jens Eirik

    Comment


    • #3
      Jeg håper og tror det er uten belastning...

      En liten tanke.. Sånn rent teoretisk så vil jo en propell med f.eks. 4" pitch flytte seg 4*2,54cm = 10,16cm pr. omdreining....
      Med 3 LiPO så vil du da ha en forflytning på ca. 53.000x10,16cm=538480 cm pr. minutt... Eller 5384,8 meter pr. minutt... 5.4 km...

      Omgjort til timer så blir det ikke mere enn 324km/t...

      Så sånnsett så håper jeg du har litt område å fly på, for det her vil du ha et potensial for fart hvis resten av konstruksjonen er bra!

      Men selv med belastning så har du et lite råskinn av en motor der! Gi oss referater fra jomfruturen!

      Comment


      • #4
        Sorry, monsteret ditt er nok mer en liten pusekatt. Har selv hatt samme motor i ca et år. Tilsvarer en god 400/480 motor. Min 480 BB er noe sprekere, men tyngre.
        Små elektromotorer kan gå flere hundre tusen rpm ubelastet. Putter man på en liten propell så kan turtallet droppe ned til eks. 1/10. Husker ikke helt (en stund siden jeg målte Mini ACen), men den dro vel en Gunther prop rundt 15000 rpm statisk, noe som passer en modell på 500-1000 gram.
        Har samme motor med 6:1 gear også. Da heter den Extreme. Den drar de fleste modeller mye bedre pga at den trekker mye større propeller. Du skal ned i en temmelig liten modell (liten luftmotstand) før den uten gear funker like bra/bedre.

        Comment


        • #5
          Joda, iherdige studier antyder at jeg nok skal dra en modell på opptil en kilo og tror nok turtallet kommer ned under 13000 med 6,5x4 (puuh).
          At den er beregnet på modeller på 600-950 gram betyr uansett at den lille kjappe saken den skal inn i og som får ei totalvekt på under 400 gram bør gå foort. Spantevinget, spennende profil og over 90 cm i vingespenn. Review vil komme!
          Den forrige hurtigelektroen med omtrent samme størrelsen jeg bygde for noen år siden fikk 400-motor og NiCd-pakke. Totalvekt 1050 gram.. fløy på et vis, så lenge motoren gikk for fullt.
          Kanskje en liten pusekatt, men håper den med rett kosthold kommer opp av kosekroken
          Kjørt din miniAC som outrunner noen gang olle?
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Kanskje det blir "Ducted fan" istedet??? Sjekk denne herligheten! : 404 Not Found I say no more..
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            Working...
            X