Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beste propell?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Beste propell?

    I "Safety instructions AND WARNINGS about your O.S. engine" stå det følgende: "If your engine is over a .40 size, we recommend wood propellers only - - not plastic or fiberglass. All nonwood props require special care and handling; follow the instructions of the propeller manufacturer."

    Jeg har hørt at APC propeller er de beste å bruke siden tre propeller ofte sprekker og er dyrere. Er de instruksjonene bare gamle?

    En ting til: Jeg har for tiden to OS motorer, den ene heter O.S. MAX 40 SF. Den andre står det: O.S. MAX 61, på og ingenting annet. Kan det være FP? Hvordan skal jeg vite "hva" det er?
    Har kjøpt begge motorene brukt, så de er sikkert gamle.
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    SF har kulelager. FP har glidelager. Ta av baklokket og ta en titt.
    Mvh
    Gunnar Børseth

    I might not be very good, but I'm fun to watch.

    Comment


    • #3
      Re: Beste propell?

      Jeg har hørt at APC propeller er de beste å bruke siden tre propeller ofte sprekker og er dyrere. Er de instruksjonene bare gamle?
      Det gjelder også på de nye O.S motorer ifølge nye instruksjonene. Som det står i Graupner instruksjonspapirene om glassfiberforsterket propeller må ligge i vann natten over for å bidra til seighet i materialet.

      Dårlig laget nylonpropell kan rive istykker ved høy turtall, så OS fabrikken anbefalte trepropell pga sikkerhet og vil ikke ha noe problemmer med loven om skader på folk.

      Jeg har selv hatt trepropell i flere år på 15 ccm motor, ikke noe problem siden man behandler trepropellen pent og modellen lander pent hver gang uten å slå propellen på bakken.

      Har kjøpt begge motorene brukt, så de er sikkert gamle.
      Gjør ikke noe om de er gamle, bare de er i god stand. Faktisk er det flere som klager på ABN motor enn ABC motor pga nikkel flasser av foringen i våre dager, mens dine motorene er av god kvalitet i materialvalg.

      Se på ABN foringen!



      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Zero fare med APC og andre gode propellere som ikke er tre
        Er neppe OS 61SF Longstroke du har???????? Har 2 stk sjøl, en nyoverhalt som har tjent meg trofast i mange (16?) år og en heelt ubrukt som jeg ikke har hjerte til å starte. Nytt er nytt
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Er det en FP så har den airbleed forgasser.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment

          Working...
          X