Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: Diablotin Super

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytest: Diablotin Super

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    "Dessverre var det en furu som sprintet inn på landingsrunden og stilte seg midt i veien! " Jasså du opplever sånt du også? Nettopp en Toyota som spurtet inn i Vertigoen min...

    Du har altså en vingebelastning på bare 25g/dm2 , ikke rart den flyr sakte.

    Har du merket noe til at 225-servoene skulle være for svake, eller ser det ut som det holder?? Vekt er viktig.

    Og godt å se at det fins andre som foretrekker kvalitet framfor Kina-billigrask. Du har dessverre fristet meg til enda ei investering
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hmm ble litt bekymret har valgt 225MG til høyderorene på ett fly i tilsvarende gate....har regnet med att de var mer enn kraftige nok.
      Noen spesiell grunn til att du tviler litt på disse
      mvh MM

      Comment


      • #4
        Originally posted by MicroMac
        Hmm ble litt bekymret har valgt 225MG til høyderorene på ett fly i tilsvarende gate....har regnet med att de var mer enn kraftige nok.
        Noen spesiell grunn til att du tviler litt på disse
        225, både vanlig og MG, er vel sterke nok til å trekke disse rorene. Problemet med 225, begge versjoner, er at kassen ikke er sterk nok. Begge mine sprakk der en av drevakslingene går inn i det mellomste huset. Men de sprakk når jeg kom borti rorene på bakken, ikke i luften!

        Så de holder nok i luft, men vær ytterst forsiktig med de på bakken.

        Comment


        • #5
          Ser at du kom ut tyngre enn "standard". Noen spesiell grunn til dette, gjorde du forsterkninger e.l.?

          Elektrofly bygges jo lette for å sikre best mulig ytelse. Veldig mange (meg inkludert) mener også at vibrasjonsfrie motorer betyr at man kan avstå fra en del forsterkninger framme pga. dette. Hvordan er det med din modell, er det tatt høyde for vibrasjon?
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Originally posted by Mossie69
            Ser at du kom ut tyngre enn "standard". Noen spesiell grunn til dette, gjorde du forsterkninger e.l.?

            Elektrofly bygges jo lette for å sikre best mulig ytelse. Veldig mange (meg inkludert) mener også at vibrasjonsfrie motorer betyr at man kan avstå fra en del forsterkninger framme pga. dette. Hvordan er det med din modell, er det tatt høyde for vibrasjon?
            Det er ikke så mange forsterkninger. Ny Firewall og litt ofrsterkning rundt inne i nesen var absolutt nødvendig, liten finerplate rundt vingebolten, Karbonstag på høyderoret, litt til å feste servoer inne i kroppen. Motor, tank, glow switch m/batteri er også vektdrivende. Men ellers er det ikke noe spesielt som skulle tilsi høyere vekt. Men vekt er ofte omtrentelig, det varier litt fra modell til modell med lim- og materialbruk, og er vel alltid litt optimistisk.

            Comment


            • #7
              Har lagt merke til at JR models ofte angir "tom-vekt" på flyene sine...dvs. uten noe utstyr som helst.

              Dette kan jo lett misforstås.

              Har en Diablotin Super FG, og denne har oppgitt vekt ca. 1500g (hvis jeg ikke husker feil). Jeg stusset jo litt på at dette var veldig lett, men konkluderte med at de sikkert hadde beregnet meget lett radioutstyr og motor.

              Fikk en aha-opplevelse da jeg mottok flyet og satte det på vekta før jeg begynte å montere...

              Med "standard" servoer og .53 - motor så kommer jeg nok opp i 2,5kg. Det er jo fortsatt lett da (33g/dm2)....men ikke SÅÅ lett...hehe.

              Ole André

              Comment


              • #8
                Det forklarer jo endel! Jeg veier alltid mine fly flyklare minus fuel, og da kommer de jo ut noe tyngre. Men jeg mener dette er mer fornuftig, fordi du da bl.a. kan beregne en riktig vingebelastning. For elektrofly blir det å regne inklusive motorbatterier av samme årsak.

                Tom vekt uten utstyr er kun interessant der hvor vekten av utstyret kan variere kraftig.

                -Andreas

                Comment


                • #9
                  Nå har nå vel type motor også mye å si for vekta. Jeg holder også på å sette sammen en "super" og da med en OS 32 SX. Uten å ha sjekket så regner jeg med at OS'en er ca. 100 gram lettere enn en Saito 56. Som servoer har jeg valgt Multiplex sine Cockpit BB. Men at en "super FG" skulle bli ett kg tyngre enn oppgitt hørtes mye ut. Er du nå sikker på at det en en "super FG" og ikke bare "FG"?

                  Og så et spørsmål til dere som har Diablotin. For å få maks utslag blir det på min modell veldig store glipper mellom ror og bakkant. Skal disse forsegles? Eller går modellen så sakte at turbulens og flutter ikke er noe problem.
                  Mvh
                  Lars Erik Arntsen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Tally-ho
                    Nå har nå vel type motor også mye å si for vekta. Jeg holder også på å sette sammen en "super" og da med en OS 32 SX. Uten å ha sjekket så regner jeg med at OS'en er ca. 100 gram lettere enn en Saito 56. Som servoer har jeg valgt Multiplex sine Cockpit BB. Men at en "super FG" skulle bli ett kg tyngre enn oppgitt hørtes mye ut. Er du nå sikker på at det en en "super FG" og ikke bare "FG"?

                    Og så et spørsmål til dere som har Diablotin. For å få maks utslag blir det på min modell veldig store glipper mellom ror og bakkant. Skal disse forsegles? Eller går modellen så sakte at turbulens og flutter ikke er noe problem.
                    Har ganske store glipper på balanserorene på min også. Ser ut til å være litt unøyaktig montering fra forrige eier. Men jeg har ikke merket noen problemer pga. det. Men jeg har notert det, og lurt på om jeg skulle tape det. På lav hastighet betyr det ingenting, i hover er det jo luft fra propellen som deflekteres av rorflatene som betyr noe. Men i high speed skaper det nok endel ekstra drag og turbulens, så jeg vil nok tape mine til våren.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tally-ho
                      Men at en "super FG" skulle bli ett kg tyngre enn oppgitt hørtes mye ut.
                      Det er det jeg ville frem til...de 1500g som var oppgitt var TOM-vekt. Altså bare flyet uten noe radioutstyr eller motor.

                      Legger du da til en .53-motor, motorbukk 5-standard-servoer, mottaker og batteripakke, så havner du veldig fort på minst 2500g.

                      Noen steder er det oppgitt fly-klar vekt også, og da er det gjerne oppgitt 2500g.

                      Er du nå sikker på at det en en "super FG" og ikke bare "FG"?
                      Heelt sikker!

                      Og så et spørsmål til dere som har Diablotin. For å få maks utslag blir det på min modell veldig store glipper mellom ror og bakkant. Skal disse forsegles? Eller går modellen så sakte at turbulens og flutter ikke er noe problem.
                      Når du sier maks utslag...hvor mye er det du mener da?

                      Det er en vanlig modifikasjon på disse flyene å legge inn en trekantlist i bakkant av vingen og stabben for å få mer utslag.

                      Tenk deg tversnitt av vingen med ror:

                      Original: ]<
                      Modifisert: ><

                      (vet ikke hvor bra denne illustrasjonen er, men gi beskjed hvis det er helt uforståelig.)

                      mvh.
                      Ole André

                      Comment


                      • #12
                        Joda jeg skjønte tegningen. Med en slik løsning blir det helt klart minimalt med glippe. Med maks utslag mener jeg ca. 45 grader på balanse og høyde og ca. 60 grader på side.

                        Det at vekten oppgis i tom vekt synes nå jeg er litt rart. Hvorfor oppgir de da forskjellig vekt med el-motor og forbr.motor? Men, men, nå har nå ikke jeg prøvd å veie min modell ennå. Skal gjøre det når den er ferdig og da skal den etter esken å bedømme veie 1400 gram. Mulig du har rett for dette høres da merkelig lett ut.
                        Mvh
                        Lars Erik Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          Jeg syntes det er litt rart jeg også, men min Super FG har oppgitt vekt 1500 (som glow) og 1700 (som elektro).

                          Når jeg veide all hardware som var med i settet (uten noe som helst radioustyr eller motor kom jeg til 1475g...altså omtrent identisk med vekten som er oppgitt for glow.

                          Tom-vekt på din modell (super) er ca. 1022g, så hvis du skal ha den til å veie 1400g så må motor/tank/motorbukk + ALT radioutstyr utgjøre tilsammen 378g.... (det skulle jeg likt å sett...hehe).

                          Så du må nok bite i det sure eplet og innfinne deg med at modellen din blir litt tyngre enn du hadde håpet på.

                          Men dette bekrefter hverfall at det ikke BARE er jeg som har "latt meg lure" av dette.

                          mvh.
                          Ole André

                          Comment

                          Working...
                          X