Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paralellkopling/ampere??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Paralellkopling/ampere??

    Hei alle elektro-spesialister.
    Dersom jeg parallellkopler to batterier blir voltstyrken den same som på ett batteri (tror jeg).
    Men hva med amperen? Blir den den samme, eller øker den (til det doble) og tar knekken på fartsregulatoren min.
    Har tenkt å bruke to stk NiMh batterier på et to-motors el. fly (2 stk 400 speed motorer) i steden for ett NiCd batteri som alene veier litt mer enn de to Ni.Mh batteriene.
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no

  • #2
    Re: Paralellkopling/ampere??

    Originally posted by arntum
    Hei alle elektro-spesialister.
    Dersom jeg parallellkopler to batterier blir voltstyrken den same som på ett batteri (tror jeg).
    Men hva med amperen? Blir den den samme, eller øker den (til det doble)
    Parallell gir deg dobbel strømkapasitet, samme spenning.

    Seriell gir deg dobbel spenning, samme strømkapasitet.

    Comment


    • #3
      Som Klaus sier, blir strømkapasiteten doblet, og spenningen er den samme.
      Hva som bestemmer hvilken strøm som går gjennom regulatoren din, er avhengig av motstanden i andre enden (Les motorene). Bruker du samme motor(er) som før, er det ikke noe problem. Hvis du skifter, må du sjekke med motorleverandøren hvor mye strøm de trekker, og sjekke med regulator leverandøren hvor mye den tåler.
      Tore

      Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

      Comment


      • #4
        Og for å si det på en tredje måte, når du parallellkobler batterier så øker du kapasiteten på den samlede pakken. Det er viktig å holde orden på begrepene, ellers kan man komme ut å kjøre. Kapasitet er uttrykt i f.eks. milliAmpere timer (vanligvis forkortet til mAh), mens strøm er uttrykt i Ampere.

        Dersom du seriekobler to batterier øker du spenningen på den totale pakken. Å øke spenningen betyr at den motstanden du bruker (les motor) vil trekke mer strøm.

        Det blir da slik at dersom du f.eks til vanlig bruker ett 7-cellers batteri og vet at det går bra, så kan du parallellkoble så mange 7-cellers pakker du vil. Det som skjer er at kjøretiden blir lenger og vekten øker.

        Men har du en 7-celler øker denn med èn celle så øker både spenning og strømtrekk, og dette kan drepe regulatoren din. Regulatoren oppgis som regel med begrensninger på både spenning og strøm.

        Vær oppmerksom på at dersom du parallellkobler pakker med NiCd eller NiMH så må de ha samme kapasitet. Dvs. de må ha samme virkelige kapasitet, det holder ikke at det står det samme på dem. Du må måle. Årsaken til dette er at dersom forskjellen er for stor så vil du ende med at den ene pakken lader den andre i revers. Det vil effektivt drepe noen av cellene.

        Parallellkoblede pakker må lades separat.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Originally posted by Mossie69
          Vær oppmerksom på at dersom du parallellkobler pakker med NiCd eller NiMH så må de ha samme kapasitet. Dvs. de må ha samme virkelige kapasitet, det holder ikke at det står det samme på dem. Du må måle. Årsaken til dette er at dersom forskjellen er for stor så vil du ende med at den ene pakken lader den andre i revers. Det vil effektivt drepe noen av cellene.
          Det er nok ikke så kritisk som du beskriver her. Så lenge du har samme celleantall vil det gå MINIMALT med strøm mellom pakkene selv i værst tenkelige tilfelle hvor den ene pakken er fulladet og den andre er helt tom.


          @Arntum
          Går helt fint å parallellkoble pakkene. Samme hvilken kapasitet pakkene faktisk har eller hva de er merket med. Det eneste du må være sikker på er at de har samme celleantall.

          mvh.
          Ole André

          Comment


          • #6
            Mange takk for gode svar! Nå ser jeg at det er helt greit om jeg parallellkopler to NiMh batterier i steden for å bruke ett NiCd batteri (som er like tungt alene som som de to NiMh batteriene jeg vil parallellkople er til sammen).
            ........................................
            Fly:
            Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
            Seamaster (Irvine 53 2-takt)
            Wingo (Phasor 15-3)
            Soarus Sports El.glider (600 børste)
            E-Starter (Axi 2212-24)
            ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
            C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
            Formosa (Himax C2812-1200)
            Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
            Cessna Skywagon 185 elektromodell
            Heli:
            Twister Bell 47
            Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
            Radio:
            Graupner/Jr MX-12
            Spektrum DX7

            mail: arntum@broadpark.no

            Comment


            • #7
              Hmmm.....du må følge med på pakkene. Med mindre de er matchet i utgangspunktet så vil de ha forskjellig indre motstand, derav forskjellig utladingskurve. Og når en pakke er tom er spenningen 0V, uavhengig av parallellkoblingen. '

              Hvordan kan du mene at en spenningsforskjell på f.eks. 7 volt ikke setter opp en strøm i disse cellene?

              På Eflight og rcgroups er det meldt om flere titalls slike hendelser de siste årene. Hver gang sprøsmålet kommer opp er anbefalingen å sørge for å monitorere pakkene med hensyn til kapasitet og spenning. Og lade dem separat. Hvis du lader dem sammen vil laderen kutte når den ene pakken har nådd topp-spenning, noe som forsterker hele problemet.

              Dette er en reell utfordring. Den lar seg løse ved å holde øye med hva som skjer, og behandle pakkene riktig.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Originally posted by Mossie69
                Med mindre de er matchet i utgangspunktet så vil de ha forskjellig indre motstand, derav forskjellig utladingskurve.
                Det vil de ha, men husk at nå er begge tilkoblet "samme punkt", og strømmen som blir trukket vil bli "differensiert" mellom pakkene på en slik måte at den pakken som er fullest vil bli belastet mest (til en viss grad).

                Originally posted by Mossie69
                Og når en pakke er tom er spenningen 0V, uavhengig av parallellkoblingen.
                Hvis tomgangsspenningen på pakka de er 0 volt så har antaglig cellene kollapset og er defekte. En tom celle vil ha tomgangspenning på ca.1V, og selv om den skulle være utladet til 0V under belastning vil den raskt stige til ca. 1V igjen dersom den kobles til en annen spening.

                For at pakken skal begynne å trekke noe særlig strøm (altså bli ladet), kreves en høyere spenning enn det en fulladet pakke av samme celleantall kan komme opp i. Derfor ikke noe problem.

                Originally posted by Mossie69
                Hvordan kan du mene at en spenningsforskjell på f.eks. 7 volt ikke setter opp en strøm i disse cellene?
                Dette vil aldre skje så lenge cellene ikke er defekte.


                Originally posted by Mossie69
                Og lade dem separat. Hvis du lader dem sammen vil laderen kutte når den ene pakken har nådd topp-spenning, noe som forsterker hele problemet.
                Dette er viktig ja. Lad pakkene separat.

                Er du heldig så kutter laderen ut når den "minste" pakken er full. Det som derimot er mer sannsynlig er at når spenningen synker på den pakken som først blir full vil strømmen til denne øke, og dermed minke i den andre. Det du ender opp med er at den pakken som er full blir overladet, og den andre bare får en liten ladestrøm.

                mvh.
                Ole André
                [/quote]

                Comment


                • #9
                  Jeg tror du misforstår her. Det er riktig at en utladet celle vil ha en ubelastet spenning i området rundt 1 V, men det forutsetter at det faktisk er en viss kapasitet igjen på cellen. Det jeg snakker om er når du utlader så mye at du faktisk har tatt ut alt av kapasitet, dvs. ved 0 mAh igjen. Da er cellespenningen faktisk 0. Cellen er OK, for dette er slik det skal være.

                  En annen sak er at gode celler vil holde sin belastede spenning rundt 1 volt inntil kun noen få titalls mAh er igjen. Dersom ubalansen mellom pakkene er på mer enn 100 mAh, og det er nokså vanlig på ikke-matchede pakker, så vil den ene falle til 0 volt mens den andre fremdeles har noe å gi. Det at spenningen er 0 volt indikerer i seg selv ikke at cellen er ødelagt. Men, en svak celle vil ikke tåle reversladingen som nå skjer, selv om dette kun blir en kortvarig sak. Noe annet er også den varmeutvikling du vil få i cellen som ytterligere vil bidra til å ødelegge.

                  Jeg driver ikke med dommedagsprofetier her, bare rapporterer det som faktisk skjer og er rapportert av andre. Jeg gir råd, og det er opp til deg om du vil følge det.
                  Anders Valland
                  Trondheim

                  Comment


                  • #10
                    Det jeg snakker om er når du utlader så mye at du faktisk har tatt ut alt av kapasitet, dvs. ved 0 mAh igjen. Da er cellespenningen faktisk 0.
                    Forklar hvordan du klarer å tappe ut den ene pakken i en parallelkobling slik at den ene har mistet ALL kapasitet? Det vil aldri skje.

                    HVIS du har en absolutt HELT tom pakke slik som du beskriver, og kobler den til en full pakke, vil det gå en LITEN strøm fra den fulladete til den tomme helt til den tomme har kommet opp på 1V/celle. Hvis du nå belaster pakkene, vil strømmen bli trukket fra den fulle pakken, og den tomme vil holde seg på samme nivå.

                    Men, en svak celle vil ikke tåle reversladingen som nå skjer, selv om dette kun blir en kortvarig sak.
                    Igjen så hadde det vært fint med en forklaring...hvordan skal du kunne "reverslade" den ene pakken fra den andre? Dette er jo pakker koblet i parallel. Det eneste som kan oppstå er en liten "ladestrøm" fra den ene pakken til den andre, men aldri noen reverslading.

                    Dersom ubalansen mellom pakkene er på mer enn 100 mAh, og det er nokså vanlig på ikke-matchede pakker
                    Er litt usikker på hva du mener her. Hvis du kjøper "matchede" pakker så er dette pakker hvor cellene er matched innbyrdes i hver pakke. Dvs ikke mot andre pakker.

                    Mulig jeg misforstår deg litt, men det virker som om du blander sammen problemene ved ubalanse i celler innbyrdes i pakkene, og ubalanse mellom 2 pakker i parallel.

                    Fint å få luftet forskjellige synspunkter hverfall (så får vi se om vi klarer å bli enige etterhvert.)

                    Comment


                    • #11
                      ja.....hva skal jeg si....jeg ble nok litt ivrig, nå ja....

                      Glem det jeg sa om reverslading. Det er feil, jeg blander med seriekoplede pakker.....

                      Det som er riktig er at du må lade dem separat. Ellers vil du ende opp med svært forskjellige pakker tilslutt.
                      Anders Valland
                      Trondheim

                      Comment

                      Working...
                      X