Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er 'greia' di......

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er 'greia' di......

    Hei alle sammen

    Jeg har lenge gått å lurt på hva folk har som insitament for å drive med RC-fly
    For noen er det rett å slett fart og spenning og for andre er det kaffekosen og det sosiale ved klubben. For andre er det en grunnleggende intresse for fly og flyging. Noen må ha adrenalinrush og halsbrekkende manøvre, mens andre flyr sakte og rolig rundt og nyter synet av siste 'kreasjon'.
    Den mest sannsynlige grunnen for de fleste av oss, er vel kanskje en blanding av alle de ovenfornevnte grunnene. Men de fleste har vel en ting som virkelig betyr mye for det å drive med modellfly.

    For min egen del er det skala-aspektet. Det å gjenskape et fly i miniatyr. Føle litt på det som orginalen representerer. Gjenskape alle detaljer og egenskaper så likt orginalen som mulig. Bygge en dobbeldekker fra 30-tallet og ta innover seg det som pionerene fra 'the golden era' opplevde.
    Hmm....blir blank i øya her.....
    Ellers, synes jeg det er kjempemorsomt med sport-modeller. Holder også litt på med heli. Kan hovre stabilt og fly litt forsiktig rundt. Kjempegøy.
    Men for meg er skala det store målet. Hva med dere. Hva er det som 'trigger' dere?
    Mvh

    Olav Lund

  • #2
    For meg er det veldig enkelt ....Hovedsakelig avkobling , har aldri hatt en full size pilot i magen, dessuten er RC allsidig.. mekanikk... teknikk... litt elektronikk, har heller ingen behov av skala likhet...men er veldig imponert av de som bygger skalamodeller.
    Dessuten komme opp på stripa og fly og møte likesinnede er en stor del av morroa.
    Og er knakende artig og fly da...når motoren surrer som drøm og modellen en skjelden gang gjør det jeg ber den om
    mvh MM

    Comment


    • #3
      Hvorfor driver vi med dette her.....?

      Jeg har mange ganger stilt meg det samme spørsmålet. Hvorfor gidder jeg å bruke så mange timer på dette? For min del er det vel en kombinasjon av flere ting. Min interesse for fly har alltid vært stor. Da jeg var i militæret søkte jeg på luftforsvarets flygerskole. Jeg ville bli pilot Jagerpilot Jeg bodde til og med i samme brakke som flyskole-elevene under førstegangstjenesten. Vel! Jeg kom meg gjennom test-uka. Det kokte nesten i hjernen etter en hel uke med testing. Jeg var kjempe glad.....helt til en lege ringte fra røntgeninstituttet i Oslo to uker senere. En av mine ryggvirvler var 5mm ute av stilling. Nok om den historien. Jeg får tårer i øynene av å tenke på det Det jeg prøver å si er vel at jeg alltid har vært fasinert av fly.
      Det sosiale er også viktig. Jeg synes det er gøy å snakke med andre folk og høre deres røverhistorier og se på deres kreasjoner. Det blir liksom litt stusselig å fly alene. (med unntak av medlemmene av ballanserorsklubben som helst skulle sett at de var alene-i hvert fall på "innmeldingsdagen")
      En annen ting er at man kan bruke hodet og finne på en del tekniske løsninger selv. Man finner fort ut om de virker eller ikke.
      Jaran

      Comment


      • #4
        Har alltid vært opptatt av fly. Som 10 åring på ferie på Vestlandet og bruker de siste sparepengene sammen med brodern og kjøper en Cox 0.049 og en Junior Pilot og opplever spenningen og gleden ved å få bygget en modell og etterhvert få den til å fly. Utover i tenårene blir vel piker, vin og sang mere spennende så hobbyen får et langt opphold (hadde noen prosjekter på 80 tallet som det ikke ble noe av) til jeg passerer 40 og kjøper komplett nybegynner pakke og starter med å fly igjen.

        Det er en kombinasjon av mange ting: noen timer fri fra kone og barn, gleden av å bygge noe, utfordringen ved å klare å håndtere noe som er vanskelig, lyden og lukten av en glow-motor, kameratskap i klubben, adrenalin kick ved å prøve nye øvelser og ikke minst det å ta frem guttungen som er gjemt i en voksen kropp - det er HERLIG.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Hva som trigger meg? Ja si det, Har vel altid hatt interesse for ting som bråker (klesklyper på eikertene, moped og motorsykkel etc). Prøvde å snike meg til med Hanggliding og senere Paragliding men ble stoppet av en bekymret mor (med beskjed om at så lenge jeg bodde hjemme var dette bare å glemme). Jeg drev med paintball og trivdes med dette da en sykdom satte en effektiv stopper for skytinga med malings kuler. Da satte jeg meg ned å funderte på hva som kunne erstatte kuler som fløy gjennom lufta og som kostet omtrent det samme å drive med. Det sier seg selv hva valget falt på dengang i 1996 men jeg oppdaget fort at aderalin rushet var mye større med modellfly enn med paintball og fort fort kjøring med bil. I dag er jeg kommet dit at rasing omkring på fullgass ikke tiltaler så mye som før og hovring virker veldigt forlokkende å få til (nært og rått), ikke at jeg har utstyr til det (med samboer er investeringstakten sterkt redusert ser dere) eller får det til men en dag..... .
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Har lurt på det samme i blant og funnet ut at det er så ufattelig mye som interesserer ved denne hobbyen.

            Jeg begynte midt på 70-tallet, det har gått i bølgedaler men nu er interessen større enn noen gang før.
            I begynnelsen var det bare å skulle klare å beherske en selvlaget modell i 3 dimensjoner.
            Deretter var det å beherske byggingen så pass at modellene ble noenlunde pene.
            Så måtte man bare lese aerodynamikk for å kunne lage helt egne konstruksjoner for å få bevist at teoriene stemmer med virkeligheten. Det ble flygende vinger og trekanter og andre sære ting..

            Konkurransemomentet kom også inn, i kombinasjon med treff og oppdagelsen av det spennende med å treffe flere RC-ere med like stor entusiasme.
            Etterhvert havnet man i klubbstyre og ble interessert i å få med flere, engasjere og være med på å legge til rette for noe av det viktigste: ha et fellesskap der folk trives sammen og har litt utfordringer samtidig.

            Oppdagelsen av hangenes og termikkens særdeles spennende miljø er sannsynligvis det som har trigget meg aller mest! Seilflyverdenen er helt unik med kombinasjonen tur, kos, spenning og en kameratflokk på en topp med vidunderlig utsikt og uhyre raske modeller

            Og så er det hele tiden noe nytt å bryne seg på. 3D-modellene gjorde sitt inntog med en ny måte å fly på. Og plutselig oppdager jeg at elektro gir en fra før av unik hobby enda en dimensjon.

            Helga på isen med ca. 25 modellfly på plass og vakkert påskevær er bare en av mange bekreftelser av at det er verdt å drive på.

            I heimen sitter jeg gjerne og leser all slags litteratur som fenger, og her er spennet så bredt at menigmann ikke har den fjerneste anelse om hvilke temaer lekinga vårs favner: aerodynamikk, motorteknologi, konstruksjoner og stress, elektronikk av mange slag, design, historie og masse mer.

            I kortform blir det vel noe sånt som dette: hobbyen er helt unik på det viset at man kan velge hva som fenger mest og holde på med det (bare bygge, bare fly, bare skravle osv) eller prøve å gape over alt sammen. Hobbyen er unik på det viset at man hele tiden har mere å lære, mere å prøve og aldri kommer i mål Dette mener jeg er noe av det viktigste..

            Det er flere "grener" innen hobbyen jeg ikke driver med som skala og heli. Dermed har jeg mye til gode tross alle årene med RC. OK, heliet i kroken på hobbyrom nr. 3 skal bygges men neppe flyes. Er mest gira på å sette sammen. Har bygd heli før uten å fly det heller

            Uansett hvor trøtt jeg er etter jobb så er det som en befrielse å få lov å lime balsa og drømme om neste flydag! Som Superstar40 sier: gutten i oss må beholdes.

            Har aldri vært fullsizefly-gira. Holdt litt i stikka på Cherokee, tatt seilflytimer og flyr paraglider attåt, men RC har aldri vært noe substitutt for noe av dette.

            Merkelig hvor mye en får plass til i livet når man er engasjert... kjørt MC siden -81 og gjør det ennå. Begynte å dykke på den tiden også, og har ikke slutta ennå. Vindsurfing, alpint, ski, jakt og fotografering er det også plass til... og uansett vær og dagsform er det en del av RC-hobbyen man kan bedrive.

            Rart vi trives?
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              hva er`greia`di

              Hei
              Tenkte jeg ville være med på tema-et.
              Jeg har ofte tenkt på akkurat på dette ,senest i dag mens jeg sto å såg utover en litt nedgrodd modellfly stripe, Har kjøpt meg en elektro modell (partenavia) som jeg går og venter på.
              Det er rart at man legger så mye penger og tid i denne hobby-en og allikevel stortrives, selv om man kommer hjem etter endt tur med traineren i bærepose
              Det er som Joo sa i sitt innlegg , gleden av å kunne bygge noe i fra mer eller mindre ingenting og få det til å fly er enorm, omså det bare er en billig trainer til 5-600 kroner.
              Jeg vet i allefall at selv om det er opp og ned med interessen så vil man alltids ha ett fly liggende klar til bruk
              Alt som går opp, kommer ned igjen.

              Comment

              Working...
              X