Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radiovalg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radiovalg

    Hva er best til hva av Hitec Eclipse, Graupner MC12 og multiplex evo 7. Eller er det kanskje slik at de har samme bruksområde. Skal brukes i fly.

  • #2
    Det der er et spørsmål som har blitt stilt før, og konklusjon har blitt at Eclipse har flest muligheter, Graupner har best kvalitet og Evo'en veit eg ikkje.

    Men eg ville valgt ein Eclipse, 7 kanaler pluss plentig av muligheter til ein billig penge.

    Lykke til!
    MVH
    Sindre Solberg
    Os Aero Klubb

    Comment


    • #3
      Hitec Eclipse er en prisgunstig radio ferdig utbygd med 7 kanaler og med basis programmering. Graupner sin mc 12 er en utbyggbar radio hvor du kan bygge den ut til 7 kanaler, sørg for at du får den utbygdt og med 4 servoer i prisen, Multiplex evo 7 er vel den dyreste av disse du har nevnt.

      Det skiller vel ca 2.000 mellom Hitec i nyeste versjon og Multiplex evo 7 kanaler.

      Det er med radioer som med motorer - mange meninger og forskjellige erfaringer. Har du tilgang til en klubb ville jeg anbefale at du kjøper den som de andre har erfaring med, enklere å få hjelp til programmering/oppsett av radioen.

      Har selv en Hitec Laser 6 og går og drømmer/sikler på en Royal Evo 9 med synthezier.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Sparer og sparer til en Evo 12 med synth (har en hitec Prism 7X). De radioene du nevnte er bra nok alle sammen, men tror jeg vil si at Evo 7 er den med flest muligheter og har vel alt en egentlig trenger (alt er fritt og nesten ingenting som ikke kan gjøres (intil alle 7 kanalene er oppbrukt da ). Spesielt synth modulen som gjør en uavhengig av sender krystall og muligheten til å sette opp radioen nesten helt som en vil er digg.
        Graupneren vil bli dyrere og dyrere etter mere en skal bygge ut med (men kvaliteten er bra).
        Hitec Eclipse er grei (mye for pengene) men der finnes diverse begrensninger med miksene (typisk asiatisk med forhånds programerte faste mikser, dette er ofte greit men skikkelig dritt når en ønsker ting på en annen måte og det hender oftere og oftere dess lengre en holder på med denne hobbyen). Skulle jeg ha kjøpt en radio til modellfly under kr 3000 i dag hadde jeg kjøpt Eclipsen, skulle jeg satse høyere hadde jeg kjøpt Evo 7 / 9 (jeg er ikke riktig så jeg sparer til en Evo 12, bare må ha den )
        PS. Jeg har hatt Prismen siden februar 1997 og hatt en radio uten problemer helt til jeg forleden grillet den med en feilkobling på trainer pluggen (min egen fordømte feil altså ).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Vingemutteren
          Skulle jeg ha kjøpt en radio til modellfly under kr 3000 i dag hadde jeg kjøpt Eclipsen, skulle jeg satse høyere hadde jeg kjøpt Evo 7 / 9 (jeg er ikke riktig så jeg sparer til en Evo 12, bare må ha den )
          Så Futaba-radioene til under 3000,- hos Norwegian Modellers er ikke å anbefale? Tenkte da spesielt opp i mot Futaba Skysport 6EXA...
          Mvh
          Geir-Tore Lindsve

          Comment


          • #6
            Futaba Skysport 6EXA er nok grei da den er en litt rimligere utfordrer til Hitec Eclipse 7, om den har alle funksjonene til Eclipsen vet jeg ikke men den holder nok (i motsetning til de rimligere Futabaene).
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Vingemutteren
              Futaba Skysport 6EXA er nok grei da den er en litt rimligere utfordrer til Hitec Eclipse 7, om den har alle funksjonene til Eclipsen vet jeg ikke men den holder nok (i motsetning til de rimligere Futabaene).
              Dette blir litt off-topic i forhold til den originale tråden (beklager), men hva med en liten forklaring på de ulike funksjonene? Fersk som jeg er, skjønner jeg ikke et kvidder av hva alt sammen skal gjøre og da er det litt problematisk å bestemme seg for radio...
              Mvh
              Geir-Tore Lindsve

              Comment


              • #8
                Her kommer hva radioene skal kunne:

                HiTec ECLIPSE 7 QPCM 35 mhz:

                3 in 1 System (Heli, Glider Fixed wing) = Innebyggede programmer
                FM Modulation = Nesten alle har det
                7 Model Memory = 7 models minne
                Digital Trims = Digitale trimmer type dytt dytt som lagres automatisk
                Sub Trims = En trimm som kan aktiveres via programering (grunn trim), i dette tillfellet på alle 7 kanalene.
                Trainer Capable = Utgang for trainer kabel
                7 Character
                Model Naming = Intil 7 bokstaver i modell navnet i minnet
                Model Copy = Mulighet til å kopiere modell data fra en minne plass til en annen minne plass.
                Data Reset to Defaults = Rest mulighet når du har rotet det til.
                In-flight Timer = En form for stoppe klokke.
                Low Battery Warning = Pip pip du er tom for strømm
                Shift Selectable = Vet ikke om denne funksjonen er nødvendig i norge men den mulig gjør bruk av motakere fra alle produsenter blandt annet i USA
                Servo Reverse all Channels = Må ha ting (mulighet til å snu servoens utslags retning fra radioen) her på alle 7 kanalene.
                EPA's all Channels = End point adjustment (Må ha sak som mulig gjør justering av servo utslaget i % per side) her på alle alle kanaler.
                Three Conditional Mixes = Ja si det? Noen med bruksanvisning her?
                Five Programmable Mixes (2 in Heli mode) = De faste Miksene nederst her.
                Dual Rates Channels 1, 2 and 4 = Dual rate (dobbel kontroll rate) mulig gjør to forskjellige innstillinger for utslag (bryter styrt) for Balanseror, Høyderor og Sideror.
                Exponential Rates on Channels 1, 2 and 4 = Mulig gjør justering av stikkens følsomhet, altså beholde maks utslag på ror samtidigt som stikken kan justeres slik at bevegelsen rundt senter på stikken blir enten mere eller mindre følsom (fint på acro eller 3D fly).
                Throttle Cut Switch = Motorstopp bryter (med digital trottle trim så tar det for lang tid å stoppe motoren med trimmen, ja det er faktisk helt uakseptabelt for sikkerheten så derfor en bryter som stopper motoren direkte).
                Auto Engine Cut = Ja si det? Noen med bruksanvisning her?
                Engine Hold = Heli ting
                Preset Mixes Include - Aileron-Rudder, Elevon, V-tail, Flaperon/Spoileron, Crow and Camber/Reflex = Faste Mikser (ligger programert til faste kanaler).



                SKYSPORT 6EXA 35 MHZ FM 6/4/NC NYHET!

                Ny 6 kanals computerradio for sportsflygeren

                Egenskaper:

                6 kanals computersystem
                FM modulasjon
                Presise stikker med høydejustering = Mulighet til å forlenge eller korte inn stikkene etter eget ønske (finnes også på Eclipsen)
                Tilkobling for trainerkabel = Uttak for trainer kabel
                LCD display = Gjør det lett å se hva en gjør med radioen (alle komputer radioer har en eller annen form for display).
                Ergonomisk utformet
                Feste for nakkestropp
                Batterialarm = Pip pip du er tom for strømm
                Funksjoner:


                6 modellminner
                6x servoreversering = Må ha ting.
                Program for fly = Kun fly ikke helikopter.
                Dual rate på høyde/balanseror = Dual rate (dobbel kontroll rate) mulig gjør to forskjellige innstillinger for utslag (bryter styrt) for Balanseror, Høyderor. Merk ikke for Sideror.

                Exponential på høyde/balanseror = Som Eclipsen men mangler for sideror
                6x Sub Trim = En trimm som kan aktiveres via programering (grunn trim).
                Elektronisk trim memory (Automatisk) = Husker hvilken innstilling den digitale trimmen hadde når radioen blir slått av (vanlig på alle radioer med digitale trimmer.
                6x ATV justerbare servo endeutslag = End point adjustment (Må ha sak som mulig gjør justering av servo utslaget i % per side) her på alle kanaler.
                1 frie mikser = En mikser som en selv bestemmer plasseringen av (ikke låst til faste kanaler, kjekt å ha).
                4 faste miksere = stort sett det samme som Eclipsen antar jeg (tipper minus crow)
                Throttle cut = Motorstopp bryter (med digital trottle trim så tar det for lang tid å stoppe motoren med trimmen, ja det er faktisk helt uakseptabelt for sikkerheten så derfor en bryter som stopper motoren direkte).

                Er her feil eller mangler så får dere bare rette folkens, nå er det sent .
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Dæng! Oppe sent utover natta?

                  Hmm...fikk lyst på eclipse jeg. Så godt som samme pris, men med flere funksjoner å rote seg bort i!
                  Mvh
                  Geir-Tore Lindsve

                  Comment


                  • #10
                    Siden ROYAL evo7 har blitt nevnt vil jeg for ordens skyld gjøre oppnerksom på at evo7 ikke helt kan sammenlignes med evo9/12.

                    evo9 og evo12 er samme radio. Forskjelle er at evo9 har 9 kanaler og 20 modellminner, mens evo12 har 12 kanaler og 36 modellminner - ellers er de like.

                    evo7 derimot er ikke helt det samme bare med færre kanaler. Det har også noe mindre fleksibilitet. I følge ModelSpot (http://www.modelspot.com/mpx/royal.htm) har ikke evo7 mulighet for fri tilknytning av kontroller og kanaler slik som evo9/12. På evo9/12 kan du selv helt fritt bestemme hvilken kontroll som skal gjøre hva, og du kan fritt bestemme hvilken kanal du vil bruke til de forskjellige funksjonene. F.eks. om du vil ha flaps på stikka, på en skyveregulator, eller på en bryter, og du kan fritt bestemme hvilke kanal(er) du vil bruke til flapsen. Iflg. oversikten hos ModelSpot har ikke evo7 denne friheten.

                    Ellers har evo7 noe færre mixere og færre inputs til hver mixer - evo9/12 har mulighet for 5 inputs til hver mixer, mens evo7 har mulighet for 3. I forhold til evo9/12 er derfor evo7 ikke like omfangsrik.

                    Dette virket kanskje noe negativt i forhold til evo7. Må derfor påpeke at evo7 fortsatt er en avansert og fleksibel radio, både for fly og helikopter. Jeg ønsket kun å gjøre oppmerksom på at det er noe vesentlige forskjeller mellom evo7 og evo9/12 slik at de som evt. vurderer evo7 ikke tror at de får en evo9/12 bare med ferre kanaler.

                    Comment


                    • #11
                      Takker for infoen, dette visste jeg ikke.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Har brukt Eclipse en stund nå...og er egentlig ganske så fornøyd, har ikke hatt tull av noe slag.
                        Men er en ting jeg savner litt ....mulighet for å kjøre to halemonterte høyderorsservoer inn på hver sin seperate kanal. Iallefall har ikke jeg funnet noen måte og gjøre dette på. Med Eclipse så er man låst til Y-kabel. Dette setter noen begrensninger mht litt mer spesielle oppsett, mister også muligheten til individuell subtrim og reversering. Ingen stor sak og neppe det første man savner, men kunne vært greit og ha muligheten
                        Kjenner ikke de andre merkene nevnt her så vet ikke om de har muligheten, men vil overaske meg om ikke EVO har det
                        mvh MM

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by MicroMac
                          Har brukt Eclipse en stund nå...og er egentlig ganske så fornøyd, har ikke hatt tull av noe slag.
                          Men er en ting jeg savner litt ....mulighet for å kjøre to halemonterte høyderorsservoer inn på hver sin seperate kanal. [...] Kjenner ikke de andre merkene nevnt her så vet ikke om de har muligheten, men vil overaske meg om ikke EVO har det
                          Vet ikke hvordan det er med evo7, men med evo9/12 skal det gå greit. Teoretisk kan du omså bruke alle 9/12 kanalene til hver sin separate høyderorsservo. Man går rett og slett bare inn i servo-lista og velger "elevator" for hver kanal som skal knyttes til høyderor-kontrollen. Det samme kan man gjøre med hvilken som helst annen kontroll/funksjon - f.eks. 2 siderorservoer og 4 balanserorservoer hvis man trenger det. Ingen av kanalene på evo9/12 er låst til noen fast funksjon, man velger selv fritt hva man vil bruke hver enkelt kanal til.

                          Comment

                          Working...
                          X