Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggesett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggesett

    Hei!

    Jeg trenger litt råd her. Jeg har aldri fløyet modellfly før, men har nå blitt ledet inn i fristelsen av en kamerat. Jeg har derimot lyst til å bygge flyet selv, i stedet for å kjøpe så godt som ferdig fly.
    Jeg har derimot litt problemer med å finne byggesett av trainer-fly. Er det noen her som kan veilede meg i riktig retning?

    Jeg fant et hos Norwegian Modellers (Hjem - Norwegian Modellers) - Picker Uno 10. Hvordan tror dere dette er? Passelig for en nybegynner som meg?
    Mvh
    Geir-Tore Lindsve

  • #2
    Ville heller ha valgt en modell med balanseror. Great Planes har PT serien på .20, .40 eller .60 størrelse. Du har også Balsa USA med sin Stick 40 plus. Den sistnevnte er nok den som er enklest å bygge for en som ikke har erfaring fra bygging.

    Større modeller er enklere å fly igjenom at de er enklere å se i lufta. Det andre er at velger du en trainer i .40 størrelse har du en motorstørrelse du kan bruke i mange andre fly etterhvert som du blir flinkere.

    Alle modellene nevnt her leveres av NM (Norwegian Modellers). ABO Hobby på Rena har også noen byggesett eller delvis bygde - sjekk dem ut også. Du kan også ta kontakt med Hobby Teknikk som har flyttet til Drøbak - de har nylig fått en egen internett side.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Det er fint mulig å lære å fly på et såpass lite fly. Kjenner flere som har gjort det. (meg inkl!)

      Fordelen med så små fly er at du kommer igang med et minimum av kostnader. Ulempen er at du må kjøpe nytt når du blir bitt av basillen. Kjøper du en 40-size trainer med en OS 46 LA så har du en motor som du også kan bruke i ditt neste fly, og du kan gå rett på skuldervinget akro-trainer som ditt fly nr 2. Det er værre å gå fra en Picker Uno med tre kanaler til en skuldervinget sak med balanseror, da må du sikkert innom en 40-size trainer uansett så i det store og det hele kan det være penger å spare på sikt å kjøpe noe "årntli" med en gang.
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #4
        Ey! Det var jo 2 sider med motorfly-byggesett hos Norwegian Modellers jo! (Har ikke sett det tidligere)

        Har du linker til nettsider til de andre du nevner? (ABO Hobby og Hobby Teknikk)
        Mvh
        Geir-Tore Lindsve

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jon Wold
          Det er værre å gå fra en Picker Uno med tre kanaler til en skuldervinget sak med balanseror, da må du sikkert innom en 40-size trainer uansett så i det store og det hele kan det være penger å spare på sikt å kjøpe noe "årntli" med en gang.
          Hmm...godt poeng.
          Mvh
          Geir-Tore Lindsve

          Comment


          • #6
            Jon Wold har et kjempegodt poeng - og det er like greit å lære å fly med balanseror med en gang.

            Adressene til de andre er:

            Abo Hobby: http://www.abohobby.com
            Hobbyteknikk: Velkommen til Hobbyteknikk as

            Lykke til med hobbyen
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Tror jeg vet om ett byggesett som passer for nybegynnere.
              Dette er fra Balsa USA og heter Stick 40 plus og her er en som har bygd det (ingen komentarer om fly egenskapene enda men den skal vere en av de bedre trainerene).
              404 Not Found
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Flotte bilder fra byggeprosessen. Første gang jeg ser bilder fra byggingen, og...dette kan bli interessant

                Men hva brukes alle de nålene til?

                Det spørs om ikke det vil komme en del spørsmål fra meg på disse sidene når jeg først bestemmer meg og anskaffer et sett.
                Mvh
                Geir-Tore Lindsve

                Comment


                • #9
                  Linz: de aller fleste vinger skal bygges på et helt plant byggebord og delene blir gjerne pinnet/spikret til underlaget med knappenåler/byggenåler for å holde alt rolig og helt rett til de viktigste delene er på plass og limet tørket. I tillegg brukes nåler til å holde sammen ting i prosessen. Som du ser av de utmerkede bildene fra siden Vingemutteren henviser til så er det bra å ha noen never med klesklyper også Normalt bygges vinger oppå tegningene med plast i mellom for ikke å ødelegge tegningene.

                  Minner meg på at vi snart MÅ få laget en ordentlig artikkel om bygging av byggesett her på forumet......

                  Det var ikke noe ansiktsvakkert fly den Stick-en... men i praksis viser det seg at stygge "kasser" flyr riktig så vakkert! Verste nybegynnerfeilen er ofte at man vil bygge et skalafly ala Spitfire osv. Vanskelige å fly i de fleste tilfellene dessverre
                  Velkommen til hobbyen :P
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Linz: de aller fleste vinger skal bygges på et helt plant byggebord og delene blir gjerne pinnet/spikret til underlaget med knappenåler/byggenåler for å holde alt rolig og helt rett til de viktigste delene er på plass og limet tørket. I tillegg brukes nåler til å holde sammen ting i prosessen. Som du ser av de utmerkede bildene fra siden Vingemutteren henviser til så er det bra å ha noen never med klesklyper også Normalt bygges vinger oppå tegningene med plast i mellom for ikke å ødelegge tegningene.

                    Minner meg på at vi snart MÅ få laget en ordentlig artikkel om bygging av byggesett her på forumet......

                    Det var ikke noe ansiktsvakkert fly den Stick-en... men i praksis viser det seg at stygge "kasser" flyr riktig så vakkert! Verste nybegynnerfeilen er ofte at man vil bygge et skalafly ala Spitfire osv. Vanskelige å fly i de fleste tilfellene dessverre
                    Velkommen til hobbyen :P
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by joo
                      Linz: de aller fleste vinger skal bygges på et helt plant byggebord og delene blir gjerne pinnet/spikret til underlaget med knappenåler/byggenåler for å holde alt rolig og helt rett til de viktigste delene er på plass og limet tørket. I tillegg brukes nåler til å holde sammen ting i prosessen. Som du ser av de utmerkede bildene fra siden Vingemutteren henviser til så er det bra å ha noen never med klesklyper også Normalt bygges vinger oppå tegningene med plast i mellom for ikke å ødelegge tegningene.
                      Vi er to kamerater som begge starter fra scratch her, og han har bygget et lite hobbyrom nå med plass for to "hodebunn-kløende" nybegynnere som oss. Benken som er bygget nå er av sponplater og er plan og fin. Om jeg forstår deg rett skal nålene settes "internt" i flyet, og ikke i bordflaten slik at harde sponplater skal ikke være noe problem?

                      Originally posted by joo
                      Minner meg på at vi snart MÅ få laget en ordentlig artikkel om bygging av byggesett her på forumet......
                      Det hadde ikke vært dumt Det kunne sikkert gitt mange fine tips til alle nybegynnere som meg om hva som faktisk trengs under denne prosessen. Bare de bildene fra bildeserien som Vingemutteren linket til ga jo noen tips til meg...
                      Mvh
                      Geir-Tore Lindsve

                      Comment


                      • #12
                        Her er masse byggetips Airfield Models - 404 Error - Page Not Found but all is not lost.
                        Gratis engelskkurs på kjøpet

                        Du må nok regne med å måtte stikke noen nåler i sponplaten også. Det går greit hvis du har spisse byggenåler. Knappenåler er noe dritt!
                        Synes du det er tungt å stikke nåler i sponplaten kan du bruke en styrodur(blå,rosa eller grønn) plate som underlag.
                        Mvh
                        Gunnar Børseth

                        I might not be very good, but I'm fun to watch.

                        Comment


                        • #13
                          En annen ting med nybegynner fly er at dess stygere flyet er dess mindre nerver får en under flygingen.
                          Har selv opplevd å få kne skjelv med litt sidevind og alt for pen modell under landing måtte rope på hjelp og få en annen til å lande flyet for meg og da hadde jeg flydd nermere 20 timer solo hvorav 12 med dette flyet (dette var riktignok ikke akkurat første gangen jeg måtte ha assistanse men etter 12 timer med samme fly hadde jeg ikke reknet med å få skjelven). Merklige greier den kneskjelven gitt . Senere når modellen ikke så så ny og pen ut lenger (les limt ørti ganger og lappet med litt av hvert) så var slike situasjoner for ikke hendelser å rekne.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Jeg bruker selv "hobbyplater" som byggeunderlag..lagt oppå bordet igjen. Fordelen med dem er at dem er lette å sette nåler i samt at når vingen er delvis ferdig kan du sette den vekk pinnet fast på plata og frigjøre byggebordet til litt bygging av kropp osv
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Her ryr det inn med tips. Flotte greier, folkens!

                              Originally posted by Vingemutteren
                              Merklige greier den kneskjelven gitt
                              Heh....regner med det! Den kommer vel.
                              Mvh
                              Geir-Tore Lindsve

                              Comment

                              Working...
                              X