Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aerodynamikk (del 1), innføring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Aerodynamikk (del 1), innføring

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Flott artikkel du har skrevet Jarle!!!

    Det er noe jeg lurer på. Hvorfor har ikke alle fly "wash out"? Hva er evt. bakdelen med det? (Har hørt at det reduserer topphastighet, men F-16 har jo "wash out")??
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      Takk Flue, kom gjerne med ønsker om temaer framover også (Har brukt maaange kvelder på denne artikkelen, men moro hvis det er noen som finner det interessant)

      Som du sier så reduseres topphastigheten og motstanden øker generelt med wash-out. Jo større fart jo verre.. Det løses i de fleste tilfeller ved at flyene heller utstyres med flaps som gir en kraftig wash-out når det trengs: når farten skal være lav. En del Hi-tech flymaskiner kan variere vingegeometrien ganske mye, og i tillegg er det helt spesielle krav til vingeprofilene når farten begynner å nærme seg lydhastigheten. Da blir gjerne profilene mer "kantete" og også spissere og tynne.
      Se gjerne på hvordan de "årntlie" flyene løser problemene, som du tydeligvis har gjort. Balanserorene på F16 er "flaperons", smalere ved tuppen enn ved rota. Wash-out kan forsterkes ved å senke dem en anelse osv. I RC-sammenheng er denne teknikken i full bruk på de fleste 3D-maskinene.
      Vet du forresten hvor mye av løftet som kommer fra vingen og hvor mye fra kroppen på F-16??




      Ca. 40% fra kroppen, tror jeg...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo
        Som du sier så reduseres topphastigheten og motstanden øker generelt med wash-out. ..
        Wash-out hindrer vingetip stall og bedrer stabilitet spesielt på lavvinget fly.

        En ustabil fly blir bedre hvis du vrir vingetippene mens varmepistol/strykejern varmes opp på solarfilm samtidig du holder vingen litt vridd og kontrollerer vingen på plan bord og se at de har like høyde på begge sider på bakanten.

        Jens Eirik

        Comment


        • #5
          Vet du forresten hvor mye av løftet som kommer fra vingen og hvor mye fra kroppen på F-16??
          Har ikke Peiling

          For all del fortsett det gode arbeidet Selv om jeg vet det meste du skriver om fra før, så synes jeg det lettere å forstå enn når det står i kompliserte bøker om aerodynamik for voksne (pappa ). Stå på!!
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            Jarle, flott artikkel . Når kommer neste del? Begynner å klø i øynene etter å lese mer, men for all del, ikke forhast deg med å skrive neste del på grunn av meg, ta det når du har tid og skrivekløe.

            Niklas

            Comment


            • #7
              Dessverre krever jobben sitt også... Men artikler kommer etterhvert
              Tar litt tid siden mye av stoffet som er "selvsagt" i hodet mitt skal beskrives forståelig og man må dobbeltsjekke og kontrollere for ikke å gjøre så altfor mye galt... Det største problemet er faktisk skissene og bilder siden jeg ikke har særlig stor bildebank ennå og tegneprogrammet jeg bruker er et CAD-program der det ikke er lett å lage flyskisser etc.
              Andre tabber jeg gjør er å skrive på flere artikler samtidig... både om lodding, konkorranseregler for alle RC-klasser osv. Dessuten 2-3 reviews.. Dermed tar ting litt tid, spesielt tyngre artikler.

              Nu dukker ny digital speilrefleks opp om få dager. Da blir det mer bilder i basen

              Skal jo prøve å fly litt på den lille fritida som er også, drar på stripa nu med T3D. Deretter til Griffin for å hente 4 fly (bare 3 til meg da ). Et par seilere der, siden jeg er litt interessert i å få folket i klubben min mer interessert i seilfly, spesielt termikk siden det er så labre hangforhold her på Østlandet.

              Men at det er noen der ute som leser det vi skriver øker lysten til å skrive selvsagt, mere kommer
              I mellomtiden: gakk ut og fly og ha det gøy.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Jeg lestenylig artikkelen igjen siden fysikklæreren har bedt meg holde ett lite foredrag om aerodynamik for klassen.

                Jeg tenkte litt på hvorfor det er en mer elegant løsning å vri motoren enn sideroret....det fant jeg ikke ut.
                Men da kom jeg til å tenke på hva som skjer når motoren er vrid (på modellfly) og man flyr opp ned. Det bladet som går ned vil fortsatt være på samme side, vil det ikke da skje at det blir "dobbelt verre"? Altså at halen på flyet vil bli skjøvet mot høyre (ser flyet bakfra) og motoren (siden flyet er opp-ned) vil peke mot venstre, vil det ikke gi dobbel efekt til sideslippet? Hvis du kjønner....
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Flue
                  Jeg lestenylig artikkelen igjen siden fysikklæreren har bedt meg holde ett lite foredrag om aerodynamik for klassen.

                  Jeg tenkte litt på hvorfor det er en mer elegant løsning å vri motoren enn sideroret....det fant jeg ikke ut.
                  Men da kom jeg til å tenke på hva som skjer når motoren er vrid (på modellfly) og man flyr opp ned. Det bladet som går ned vil fortsatt være på samme side, vil det ikke da skje at det blir "dobbelt verre"? Altså at halen på flyet vil bli skjøvet mot høyre (ser flyet bakfra) og motoren (siden flyet er opp-ned) vil peke mot venstre, vil det ikke gi dobbel efekt til sideslippet? Hvis du kjønner....
                  Motoren er montert rett fram og propellen lager spiral mens den snurrer, så spiralen treffer venstre side sideroret og da vil flyet gå til venstre sideslippet.

                  Derfor monterer vi motoren til høyre og hindrer propellspiralen treffer sideroret. Så vil flyet gå rett fram. Hvorfor til høyre, jo pga propellens rotasjonsretning.
                  Har ingenting med flyet er opp eller ned, påvirker uansett på sideroret av propellspiralen.

                  Med motoren rett fram, stiger flyet med større fart pga løftende vingeprofilen. Setter vi motoren nedover, da hindrer vi flyet å stige pga like trekkraft nedover og vingens løftekraft uansett hvor fort vi kjører flyet.

                  Med symmetrisk vinge og 0 angrepsvinkel bortfaller motorens nedkraft, altså sette motoren i lik linje med vingens angrepsvinkel, 0 vinkel. Fordi symmetrisk vingen er ikke løftende i 0 angrepsvinkel.

                  Håper det er klart?

                  Jens Eirik.

                  Comment


                  • #10
                    "Spiral-strømmen" fra motoren vil prøve å få flyet til venstre, men dette er avhengig av motorpådrag. Hvis du korrigerer dette med å sette sideroret "skjevt" på slik at det hele tiden svinger høyre, hva skjer da når du kutter throttle?

                    Derfor er det på en måte mer elegant å snu motoren.

                    Forøvrig er det riktig som motorboy sier, at venstrevridningen er uavhengig av om du er opp ned eller ikke, fordi spiralstrømmen ikke snur. Den er direkte avhengig av rotasjonsretningen til propellen.

                    Comment


                    • #11
                      Husker jeg ikke feil så er faktisk halefinnen på stor fly vridd litt for å korrigere for propell strømmen isteden for å vri motor/ene. Dette går greit fordi fullzise fly har ett lite hastighets område i forhold til modellfly, og altid trimmes inn etter den hastighet flyet faktisk har.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Det var vel akkurat det som ble diskutert da vingemutteren...

                        Det er er forøvrig flere gode grunner til at det ikke er praktisk å snu motorene i fullsize fly.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Vingemutteren
                          Husker jeg ikke feil så er faktisk halefinnen på stor fly vridd litt for å korrigere for propell strømmen isteden for å vri motor/ene. Dette går greit fordi fullzise fly har ett lite hastighets område i forhold til modellfly, og altid trimmes inn etter den hastighet flyet faktisk har.
                          Det går an å sette løftende profil på halefinnen for å korrigere sideslipp. Det har jeg sett i gamle hobbybøker.

                          Jens Eirik

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Vingemutteren
                            Husker jeg ikke feil så er faktisk halefinnen på stor fly vridd litt for å korrigere for propell strømmen isteden for å vri motor/ene. Dette går greit fordi fullzise fly har ett lite hastighets område i forhold til modellfly, og altid trimmes inn etter den hastighet flyet faktisk har.
                            Det går an å sette løftende profil på halefinnen for å korrigere sideslipp. Det har jeg sett i gamle hobbybøker.

                            Jens Eirik

                            Comment


                            • #15
                              Innteresangt, blir det med løftet på venstre side for å si det sånn?
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X