Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitt første EL-fly bygg :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mitt første EL-fly bygg :)

    Hei hå. Nå har jeg drevet i 2 dager å byggd et fly fra egen fantasi,uten verken tegning eller no, så dette skal bli spennende å se om d vil fly.

    Dette prosjekte var jo ganske morro. Flyet ska ha elekrtodrift men er da litt usikker på hvilken motor det trenger, må vel vente til alt er ferdig for å c hvor tungt det blir, foreløbig er d lett som en fjær.

    Ser d ut som det kan fly tror dere ??

    Tror jeg må finne meg et hobbyrom snart, går hardt ut over stueborde dette (skal heldigvis skiftes ut) men ballsa støv i stua er ikke d idielle nei.
    Attached Files
    www.freesider.no

  • #2
    Hmm... Kan vel hende det kan fly, Hva har du bygd det i, og har du tegninger til det, det så gøy ut?

    Comment


    • #3
      Nei har ikke noe tegning på dette da det er bygd fra ene "flisa" til den andre fra bunnen av. Kroppen er bygget av balsa og hoved vinge av isopor. skulle egentlig ta flere bilde under byggingen fra begynnelsen men hadd ikke kameraet tilgjengelig.
      Attached Files
      www.freesider.no

      Comment


      • #4
        Det finnes vel ikke noe bedre innen modellflyging enn å kaste seg ut i det, lage sin egen modell og se om den flyr. Kjempebra tiltak, og flott at du laget en tråd på det.

        Så på det siste bildet at du bruker endel balsa i konstruksjonen, mer enn jeg ville gjort. Skal du ha understell på modellen?

        Vingespenn, vekt og middelkorde, samt om du har tenkt å bruke mikro, mini eller standard radioutstyr ville vært greit å vite. Har du gjort deg noen tanker om motor/propell, skal du bruke noe du har liggende eller kjøper du helt nytt?

        Jeg har MotoCalc, så jeg kan forsøke å plugge tall for deg. Det vil ihvertfall indikere om du er på rett spor.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Stiligt.
          Har ett spørsmål, ser ut som om vingen har negativ dihidral på bildene (eller noe slikt, mener uansett v formen på vingen), det stemmer vel ikke? Du har V formen opp over ikke sant (for øvrig hvor mye v form er det på vingen?).
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vingemutteren
            Stiligt.
            Har ett spørsmål, ser ut som om vingen har negativ dihidral på bildene (eller noe slikt, mener uansett v formen på vingen), det stemmer vel ikke? Du har V formen opp over ikke sant (for øvrig hvor mye v form er det på vingen?).
            Joda vingen har V form den, har et løft på ca 7 cm på hver side.(hvist du sjønner hva jeg mener) grunnen til at det ser slik ut på bilde er at vingen ikke er ferdig enda. Men dette er et "ta d på sparke" prosjekt så jeg er usikker på hvilken vei det vil utvikle seg. Det var beregnet til å bruke EL motor men tanken har nå svinget litt mot glowmotor. Prøver å beregne d slik at radiutstyr/motor/servoer mm som blir bruk kan overføres til andre mere "normale fly" vist d viser seg at dette blir helt uflybart

            Vigespenne er 160cm. vekt er for øyeblikket uvist. Må nå bestille et lass med ballsa også for å få det ferdig.

            Akkurat NÅ ble jeg helt gira på å bygge BRITISH AEROSPACE HAWK som det et tegning av i siste RCM&E. Dette er et kult fly, og har en meget "enkel" konstruksjon så nå blir det kjøpt inn ballsa +div til et slikt også Jeg har en liten lei uvane med å hoppe fra det ene prosjekte til d andre før de er helt ferdig, så vinger og div prosjekt finnes snart i alle rom her Ser jo det at å bygge div fly er ikke det som koster så mye, men man skal jo ha motor/sevoer/motakere etc. til alle disse, vist man skal ha den endelige glede av di, og da drar fort Høvdingene sin vei ut av lommeboka.
            www.freesider.no

            Comment


            • #7
              Jeg har en liten lei uvane med å hoppe fra det ene prosjekte til d andre før de er helt ferdig, så vinger og div prosjekt finnes snart i alle rom her
              Tror du du er ensom her på forumet om dette ? Og jeg driver nesten kun med ARF, likevel...
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                nei det er nåkk mange av oss som har det slik
                www.freesider.no

                Comment


                • #9
                  Jeg har nesten samme problem,bare at jeg bruker spisebordet som byggebord . rydd, sier mamma, må bare, sier jeg.

                  Comment


                  • #10
                    Joda vingen har V form den, har et løft på ca 7 cm på hver side
                    Så du har tenkt å bruke. kun siderors styring på det (med så mye v form blir den nok veldig stabil)? Synes 7cm på hver side (14 på ene siden når andre siden ligger paralelt med bordet) høres litt mye ut.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      ja d var kansje litt mye, men d skal gå fint å justere ned noe. var meningen d skulle balaseror på da, men tankegangen var litt kort da vingen ble bygget så jeg får c om d går kan også hende jeg bygger nye vinger til det da den egentlig ikke var beregnet til dette flyet, synes den var litt stor kansje.., sjærer meg fort en ny da så vi får c. har en del prosjekter på gang så d er litt forvirrende hvor jeg skal bruke pengene først.

                      Er det foresten NOEN som har vært borti dette flyet her noen ganger, COSMO, har leita på nett etter opplysninger om det men finner ikke en tråd om det engang. Flyet var det første jeg kjøpte (byggesett) i Narvik i fjor sommer. Mangler for øyeblikket ballanseror og motor mm. ble liksom hengende på soverummet dette da men vært morro å få ferdig
                      Attached Files
                      www.freesider.no

                      Comment


                      • #12
                        Dette fly prosjektet startet faktisk med en helt annen vinge som dere kan se av bildene nedenfor
                        Attached Files
                        www.freesider.no

                        Comment


                        • #13
                          Nå må du bremse litt, jeg greier nesten ikke å henge med. En ting er sikkert du er alvorligt hekta Freesider
                          Forøvrigt tror jeg ikke du trenger balanseror på flyet med en vinge med så mye v form, hvorfor ikke prøve (hadde vert artigt å vite om den ville fly ok med kun sideror som den er). En annen ting er hvor stort er vinge arealet ditt med den vingen? Tror de burde fly med liten motor hvis resten av flyet ikke er serligt tungt, for å si det slik. Vet du vinge arealet og vekta på flyet så burde det vere greit å finne ut hvor tungt driv verk du kan tillate deg å bruke (kansje den vil bli litt som en motorseiler).
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Slutresultatet ..

                            Slutresultatet blir nåkk med denne Vingen. Byggde en ny i dag. Så nå Går prosjekktet videre.
                            Attached Files
                            www.freesider.no

                            Comment


                            • #15
                              Det siste der så skummelt ut.... du må nok ha det meste av radioutstyr i halen for å balansere den....
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X