Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ombygging av Futaba 9Z

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ombygging av Futaba 9Z

    HJELP!!!
    Jeg handlet meg en brukt Futaba 9Z i den (van)tro at den skulle være like enkel å gjøre om fra mode2 til mode1 (ja, jeg flyr faktisk mode1...) som min gamle FF7..
    Men akk..
    Jeg ringte NM, og de var meget hjelpsomme, men var ikke helt sikre på om de kunne ta på seg oppgaven. De skulle til og med kontakte en annen kunde som hadde gjort dette tidligere, for å se om han kunne hjelpe meg!
    MEN..
    For å spille på flere kort:
    Er det noen her på forumet som kan slikt??
    Jeg har en oppskrift fra nettet, men jeg er ikke såååå stødig med bittesmå kretskort o.l.

    Info fra nettet:
    ...... The physical conversion is relatively simple for someone who can carefully unplug a few cables and lift one of the PCBs (*). However, once the physical alternations are made it is necessary to recalibrate the sticks due to elevator and throttle having different amount of travel. If such calibration in not performed the unwanted effects include increased elevator servo throw (beyond the radio’s specifications) and throttle/pitch curve points 1,2,12,13 becoming unreachable. Again the service menu will allow you to perform such a task (**).

    (*) Physical conversion of the stick mode requires disassembly of the transmitter which includes temporary removal of one circuit board. However, once access to the rear of the joysticks is possible, conversion can be performed fairly easy. People often mistaken and swap the two joysticks around. This is not required and in fact will cause confusion as the stick positions will no longer correspond to the trims and to what is shown on the screen of the transmitter. If you take a careful look at the joystick mechanics you will notice that the throttle axis has a spring too which is retained extended by a plastic tab to prevent automatic centring of the throttle. There are also two limiters that reduce its full through. All that is required for the stick mode conversion is to remove the tab and the two limiters and install them at the other joystick. At this point you have two options. The first one involves the replacement of R133 (see above) which will result in a perfect conversion where your radio will function as if it was manufactured for this new stick mode. Your second option is to proceed without replacing R133. However, you will still need to calibrate the sticks as J2 and J3 now have different through than before. Additionally, since R133 is not replaced the transmitter is not aware of the new stick layout, thus every time you create a new model program (or reset a model program) you will have to go to FNC menu and manually define how the sticks and trims are coupled with the output servo channels.

    (**) Futaba distributors in USA found a quick way to resolve this issue without revealing the service menu. They recommend a full hardware reset. Such reset erases all calibration parameters and loads some default values. These default values are approximate values for any newly manufactured transmitter and they represent calibration values of both elevator and throttle being of short stick travel. This procedure will resolve the problem of throttle/pitch curve points being unreachable, however the increased elevator servo throw will remain. The reset will also wipe the factory calibration of the voltmeters, in which case the voltmeters will continue to function but they may have reduced accuracy. Loss of neutral point calibration may also affect the aircraft’s trimming upon activation of Dual Rates as discussed above.

    Mye info, men

    Håper på hjelp................

    Mvh.
    Sir Crashalot
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

  • #2
    Lodding? No problemo Fzzzzzzzzzzzzzzt, hva brenner?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Nettopp.....
      Noen som tør ta på seg en jobb??
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment


      • #4
        Kan lodde, men kalibrering på japseradioer holder jeg meg unna.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Heisann...

          Jeg kan sikkert ta jobben!

          Har 9Z selv som jeg har mekka en del på. Har også utstyr for å rekalibrere stikkene.

          Måtte reparere min etter at jeg slapp ut den magiske røyken når jeg kobla en Hitec-radio til den med en Futaba trainer-kabel.

          Men heldigvis fikk jeg fikset den. Endte opp med at jeg gjorde det selv da kompetansen til et visst Futaba serviceverksted (i tønsberg-traktene) var heller mangelfull. De fortalte faktisk at det ikke gikk ann å åpne en 9z uten å rive istykker kabler....men det går HEELT fint (og jeg fikk beskjed om at de ikke var villige til å ta på seg reparasjon av 9z lengre)

          Lodding er ikke noe problem. Det jobber jeg med til daglig! (har fagbrev som produksjonselektroniker og dermed også loddesertifikater for både overflatemonterte såvel som hullmonterte komponenter.)

          Kontakt meg så finner vi ut hvordan det kan ordnes.

          Comment


          • #6
            Og forresten.....gratulere med konge-radio !

            Etter jeg kjøpte min så kan jeg ikke skjønne hvordan jeg har klart meg uten før....

            Comment


            • #7
              Det er jo rart at det ikke kan bygges om uten videre, man skulle tro at det lønte seg for fabrikantene, istedenfor å produsere to versjoner.
              <Start skryt>
              Min MC22, altså verdens beste radio fordi den er min, bare min, my own, my precioussss, så kan man velge Mode 1-4 i software også bytter du bare om ei lita fjør baki radioen for å sette throttle dit du vil...my preciousssss *sikler*
              </slutt skryt>

              Grattis med ny radio uansett. Jeg har fikla litt i menyen på en kompis' 9Z og det er en virkelig flott radio til en veldig bra pris.
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #8
                Originally posted by Jon Wold
                <Start skryt>
                Min MC22, altså verdens beste radio fordi den er min, bare min, my own, my precioussss, så kan man velge Mode 1-4 i software også bytter du bare om ei lita fjør baki radioen for å sette throttle dit du vil...my preciousssss *sikler*
                </slutt skryt>
                .
                På min MC3030 er det ikke snakk om modes, man bare bestemmer ALT selv... (måtte, jeg bare MÅTTE )
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  På min MC3030 er det ikke snakk om modes, man bare bestemmer ALT selv... (måtte, jeg bare MÅTTE )
                  Bare til informasjon....slik er det faktisk på en 9Z også ! Du velger helt fritt selv hva som skal være på hvilken kanal.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by OAK
                    Bare til informasjon....slik er det faktisk på en 9Z også ! Du velger helt fritt selv hva som skal være på hvilken kanal.
                    Hvorfor må den bygges om til Mode 1 da?????????????????????
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by joo
                      Hvorfor må den bygges om til Mode 1 da?????????????????????
                      Ombyggingen består i å flytte over "ratchet"-funksjonen til throttle-stikka. Dette er den eneste hardware-modifikasjonen du MÅ gjøre. (dette må jo selvsagt du også gjøre på din radio hvis du skal bytte).

                      Deretter kan du enkelt og greit velge i software at throttle skal være på høyresiden istedenfor venstre.

                      I tillegg kan det gjøres en modifikasjon for å endre hva som er "default" når du oppretter et nytt modellminne eller evt. resetter et eksisterende.
                      (sistnevne modifikasjon er altså kun for å spare noen få tastetrykk hver gang du oppretter en ny modell)

                      Comment


                      • #12
                        Well well well... lurer på hvorfor det skal loddes da? Stakkars mitt dumme hode, holder meg til MPX så klarer selv jeg å skjønna dette
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by joo
                          Well well well... lurer på hvorfor det skal loddes da?
                          Det er fordi motstandsverdien på en bestemt motstand avgjør hva som er default mode i software. Ved å bytte ut denne motstanden så endres også default mode (mode1 eller mode2, helikopter eller fly)

                          OAK

                          Comment


                          • #14
                            Hørtes trøblete ut, kjøp MPX Evo 9/12 så slipper en å bry seg om slikt. Skal det vere fritt valg av kanal bruk så skal det vere uten slike snags. Sell senderen og kjøp en som er original mode1 eller kjøp MPX. Hvis ikke utfordringen til å modifisere blir for stor da.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Vingemutteren
                              Hørtes trøblete ut, kjøp MPX Evo 9/12 så slipper en å bry seg om slikt. Skal det vere fritt valg av kanal bruk så skal det vere uten slike snags.
                              Hvilke snags?

                              Det er vel en "default" konfigurasjon av kanaler vs stikker på Multiplex også eller må du definere alle på nytt hver eneste gang du starter på en ny modell? DET er hvertfall tungvint (hvis det er slik at du må definere hver gang)

                              Og du må jo også nødvendigvis gjøre en hardware-mod på multiplexen for å bytte om selvsentrerende <-> ratchet på stikkene.

                              Comment

                              Working...
                              X