Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bøye aluminium pipe-bend

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bøye aluminium pipe-bend

    Heisan, er det noen fornuftig måt ø gjøre dette på ? må den varmes ? Å bøye den kald er vel ikke bra...

    Tips mottas med takk, skal ikke bøye mye, bare finjustere den litt i en retning.

    Birger
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

  • #2
    Aluminium knekker lett, men hvis du gnir inn stedet du skal bøye med et såpestykke (jeg vet ) og varmer godt (til såperestene er brunsorte), så skal det la seg gjøre.
    Mvh
    Gunnar Børseth

    I might not be very good, but I'm fun to watch.

    Comment


    • #3
      Har også hørt (ikke prøvd) at det er lurt å fylle røret med sand når man bøyer det (kaldt) for å unngå knekker...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Døh Birger, detta må du da klare. Du bøyde jo røret mitt! (øy, det der hørtes jo ganske grovt ut...)

        Litt om alu-bøying fra RCU:
        "To bend aluminium successfully you need to anneal the metal. Firstly rub a bar of ordinary household soap all over the area you want to bend. Use the bar of soap dry and keep rubbing until you get an even coating. Next using a small propane torch which here in the UK can be obtained from any do it yourself or hardware store, heat the coated area with the torch keeping the flame moving. Do not play the heat in one place and keep heating until the soap turns completely black. At this point stop and allow the metal to cool down completely to room temperature. You will now find that the metal will be very soft and the bend can be made with very little force. Aluminium alloys actually age harden, so if you now leave the header for several days it will eventually revert back to the hardness level it had before you annealed it. The bending process also work hardens it a little so if you need to adjust the bend once youve made it you should re-anneal using the soap indicator method."

        Passer ikke bendet på Excelsior'n??
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          Vel, har snakket med en gammal ringrev innen metallarbeid, han anbefalte å bøye kaldt, sett`n i stikka å dra forsiktig var tipset, prøvde det og det gikk som smurt, ingen deformeringer og beholdte det gyllende utseende av nytt, enn så lenge

          Men det som da er med aluminium, bøyer man for mye er det ingen vei tilbake, da er det stor risiko for at det ryker.

          Så da mine forutanelser om å bøye kaldt fikk jeg nå motbevist

          (Du hadde jo stål da Jon)
          Ønsker dere en god dag på feltet !
          Birger Mork

          Mine besittelser :
          Flygreier (Massevis)
          Heligreier (En Mini Titan)
          Bilgreier (Et par stk.)

          Comment


          • #6
            Jeg pleide å bøye rør etter jeg hadde fylt bly i røret. Varmes igjen på nytt før blyet tømmes. Må gjøre utendørs pga giftig damp.
            Kan også bruke spiralfjær innvendig før bøying, fjær skal ha samme diameter som innvendig rør.

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              Originally posted by TheBirg
              (Du hadde jo stål da Jon)
              Mot i brøstet, vett i panna, stål i bend og motor...
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment

              Working...
              X