Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorvalg carosel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorvalg carosel

    Jeg tenker å kjøpe meg carosel som mitt neste modellfly. (Flyet er lavvinget og har vingespenn på ca 170 cm med ca vekt 3300 g). I den forbindelse lurer jeg på hvilken type motor jeg skal satse på. Jeg ønsker å satse på en såpass sterk motor at det vil være fullt å fly modellen vertikalt og kunne trene program, i første omgang vingtreff.

    Jeg har undersøkt med forhandler av carosel som anbefaler motor med sterk ytelse (omkring 3 hk) for å få tilstrekkelig kapasitet. Med bakgrunn i dette har jeg sjekket ulike fabrikater som har motor i rett størrelse med tilstrekkelig kapasitet, men har ikke skaffet meg oversikt over alle relevante typer med forhandlere. Jeg har vært innom følgende alternativer:

    OS max 91 fx: Denne får mange negative tilbakemeldinger grunnet problemer med luftbobler i tilførselen av drivstoff. Regner med denne motoren ikke er noe å satse på, har dog selv 50 SX som fungerer bra.

    Magnum er også et alternativ, har her sett litt på Magnum xls 91 ar-II, men ser dette er en kopi av 91 fx,hva nå enn dette måtte innebære? Magnum har også xl 91 som yter litt mindre og er samtidig tyngre enn overnevnte type. Magnum har også rimelig firetakter i 90 størrelse, men denne blir nok for svak?

    Rossi har 10 ccm motorer som yter rundt 3 hk og er således høyhastighets (racing) motorer. Er dette motorer som kan anbefales med bakgrunn i driftsikkerhet, slitestyrke og kapasitet til bruk i carosel?

    Super Tigre har motor i 90 størrelse som sannsynligvis kan være et godt alternativ med bakgrunn i størrelse og ytelse. Finner imidlertid ingen norsk forhandler av super tigre, tidligere fikk jeg bestilt dette hos Norwegian Modellers. Er det noen som har erfaringer med super tigre motorer og samtidig kan gi svar på forhandler og pris?

    Webra har også 2-takts motorer som kanskje kan være relevant til bruk i carosel. Tar gjerne imot erfaringer og i tillegg navn på aktuelle forhandlere med pris.

    SC motorer er for meg uaktuelt, har en SC 46 abc motor som er upålitelig og vanskelig å justere. Får motorkutt med denne i hytt og pine slik at jeg for tiden ikke bruker denne i noe fly.

    For å oppsummere litt:
    Jeg lurer på hva slags motor som anbefales til carosel for å få tilstrekkelig ytelse og samtidig driftsikkerhet (til moderat pris, inntil 2500 kr).
    Mvh

    Jørn

  • #2
    For kr. 3145.- får du OS 160 hos http://www.rotorsport.no/ .. holder vel det?
    OS 91FX har dem sikkert fått orden på nå, har selv laget nye pakninger på en sånn før jeg fikk vite at det fantes erstatningssett til eldre utgaver.
    Rossi med suupereffekt er en motor for litt viderekomne. Kan være lunefulle og du må være villig til å finne optimale kombinasjoner av fuel, plugg og propeller.
    SuperTigre er motorer sånn midt på treet. Ikke spesielt sterke, ikke spesielt driftssikre eller usikre, rimelige og fullt brukbare.
    Prøve Irvine? Som denne: Teknisk hobby
    Ser stadig vekk fly i lufta med Irvine i nesa, fungerer utmerket tur etter tur. Særlig .53`en er populær i medium 3D-maskiner! Sterke og sikre saker, nesten OS-feeling

    PS: har sett Carousel med OS1.08 i, fungerte helt OK.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takk for svar!

      Ser her at det finnes muligheter for å finne tilstrekkelige, driftsikre motorer til overkommelig pris. Er litt nysgjerring på Irvine motoren og tror at det kanskje kan være det rette valget. Det er jo en forholdsvis rimelig motor med yteevne på 2,1 HK jfr opplysningene fra fabrikaten. Er yteevnen tilstrekkelig for å håndtere et fly som carosel innenfor vingtreff og andre konkurranseprogram?

      Ellers hadde det vært interressant å fått ytterligere bekreftelser på OS sin 91 fx om hvorvidt det fortsatt er problemer tilknyttet luftbobler i tilførselen av drivstoff som følge av temperaturutvikling. Dersom dette er løst og problemet er borte slik at motoren er driftsikker så vil dette også være en aktuell motor.

      Er også interressert i synspunkter ift magnum og webra sett i forhold til driftsikkerhet, yteevne og pris.

      Er det noen som vet hvem som forhandler super-tigre i Norge eller må disse bestilles fra utlandet?
      Mvh

      Jørn

      Comment


      • #4
        Takk for svar!

        Ser her at det finnes muligheter for å finne tilstrekkelige, driftsikre motorer til overkommelig pris. Er litt nysgjerring på Irvine motoren og tror at det kanskje kan være det rette valget. Det er jo en forholdsvis rimelig motor med yteevne på 2,1 HK jfr opplysningene fra fabrikaten. Er yteevnen tilstrekkelig for å håndtere et fly som carosel innenfor vingtreff og andre konkurranseprogram?

        Ellers hadde det vært interressant å fått ytterligere bekreftelser på OS sin 91 fx om hvorvidt det fortsatt er problemer tilknyttet luftbobler i tilførselen av drivstoff som følge av temperaturutvikling. Dersom dette er løst og problemet er borte slik at motoren er driftsikker så vil dette også være en aktuell motor.

        Er også interressert i synspunkter ift magnum og webra sett i forhold til driftsikkerhet, yteevne og pris.

        Er det noen som vet hvem som forhandler super-tigre i Norge eller må disse bestilles fra utlandet?
        Mvh

        Jørn

        Comment


        • #5
          JOO:
          Kanskje det var min Carosel med(tidligere) OS 108 FSR du har sett på Ølstad
          Den ble litt i tyngste laget og er nå byttet ut.

          Har nå satt inn en MVVS 91. Dette gir mer enn nok kraft, selv med super quiet potten. Lydnivået er behagelig lavt selvom det går litt på bekosning av max kraftuttak fra motoren. Dette har ingen stor praktisk betydning.
          Denne MVVS motoren er lik en 61 motor i vekt og størrelse.

          Jeg har også prøvd Caroselen med en Irvine 53 og en OS 65 LA, dette ble altfor lite krutt.
          Gå for MVVS 91 motoren-jeg er ihverfall kjempefornøyd.

          Morpheus

          Comment


          • #6
            Hei morpheus.

            Ja har sett Carosel på Ølstad og også i Harstad med 108 i
            Fikk nok samme inntrykk som du har konkludert med: kan bli for mye vekt.

            Og Jørn: luftboblene på OS .91 kom av lekkasjer i selve pakningene. Skal visstnok være et tidligere problem. Og Giles`en min veier tross alt over 4 kilo..

            Hvor mye motor man putter inn i et fly gir ikke nødvendigvis bedre fly jo mere, når det blir tyngre minsker også manøvrerbarheten i øvelser..
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Hvor mye motor man putter inn i et fly gir ikke nødvendigvis bedre fly jo mere, når det blir tyngre minsker også manøvrerbarheten i øvelser..
              .

              Dette er Caroselen et godt eksempel på. Jeg har byttet ut hjulene med superlette, benytter kun en servo til balanseror og satt inn en miniservo til throttle.
              Caroselen er i utgangspunktet relativt baktung så det er et poeng å legge batteripakken så langt frem som mulig i stedet for å pøse på med bly.

              Morpheus

              Comment


              • #8
                Fint at det kommer flere innspill i dette temaet. Har ennå ikke helt bestemt meg helt for hvilken motor jeg skal gå for til carosel. Ser ikke bort fra at jeg satser på OS 91 FX slik at jeg får en ny motor i OS serien (har OS 50 SX fra før av). Valget av denne blir litt enklere med bakgrunn i de positive kommentarene som har kommet fram i forumet. Var i utgangspunktet skeptisk til denne etter å ha funnet mange kritiske kommentarer på RCU Forums.

                Er opptatt av å kunne få motor som yter tilstrekkelig uten at det resulterer i stor vektøkning. Blir derfor veldig fristende med 15 ccm motor eller tilsvarende som har tilnærmet samme vekt og størrelse som 60 motorer.

                I denne sammenhengen (blir litt digresjon) er jeg også spent på om starteren jeg har vil være tilstrekkelig for å kunne starte eksempelvis OS 91 FX. Starteren min er gammel (kjøpt omkring 1988, ikke så mye brukt ennå) og er av typen PILOT bestilt gjennom Norwegian modellers. Mener at denne er beregnet på motorer til og med 10 ccm, er derfor spørrende til hvorvidt dette vil være tilstrekkelig også for å kunne starte 15 ccm motorer. Noen som har erfaringer med dette?
                Mvh

                Jørn

                Comment


                • #9
                  Dette blir vel enda en digresjon men: har brukt starter èn gang de siste par årene og det var på isen for noen uker siden.. kald motor som var tung å få i gang. Ellers går det i håndstart... har ikke starter eller batteri med på stripa engang
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Tenk litt forbi kun OS.
                    Nå har ikke jeg hatt 91 FX motoren selv, men som du nevner har den fått mye kritikk på forskjellige forum.
                    Velger du MVVS, Magnum, Irvine etc. får du krom syliderforinger som ikke slites i samme grad som Nikkel belegget OS benytter i dag.

                    I tillegg er OS motorene uforholdsmessig dyre, du kan gjøre gode dealer ved å sjekke litt rundt.

                    Som nevnt tidligere, jeg flyr nå med en MVVS 91 og den er jeg kanon fornøyd med.

                    Morpheus

                    Comment

                    Working...
                    X