Announcement

Collapse
No announcement yet.

rekkevidde på radio?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • rekkevidde på radio?

    Hei!
    Jeg Har en hitec eclipse 7, og jeg er litt usikker på rekkevidden på den.
    Skulle ikke det testes med antennen nede, et hvist antall meter unna?
    Med antennen nede begynner servoene å få "spasmer" allerede etter 30 meter. Er ikke dette i korteste laget?
    Grunnen til at jeg ble mistenksom er at radioen ble utsatt for en aldri så liten vannskade i helgen.
    etter å ha renset den i sprit og tørket den skikkelig virker den tilsynelatende ok. Men............ tenk hvis!
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Tror det heter seg at radioen skal virke ca 50 m unna med ant nede +- sikkert. Men kansje det har noe med motakeren å gjør, vet at det er noen slike kort lengde motakere som ikke rekker så langt som di andre, men om dette har noe utslag med ant nede tør jeg ikke si. men siden du har en Eclipse så er vel motakeren god nåkk vist det er den som var med i pakken. Du kan jo teste det med ant ut vist du har en venn som står med flyet så kan du jo gå deg en lang tur med senderen, men dere har kont på mob for eks. Men da må du nåkk gå LANGT (bil?)

    Var på vannet med min Ready her for en stund siden å da glemte jeg å trekke ut ant men merket at motoren ikke reagerte rett så jeg oppdaget d tidlig nåkk. Men fly var ikke mer en toppen 30-35 m fra meg. Men du vil nåkk få noen bedre svar fra flere her.

    Litt skummelt når utstyret blir utsatt for vannskader, men skulle ikke tro dette fikk innvirkning på rekkevidden så lenge den ellers virker ok. Har du ikke testet rekkevidden før da, så du vet sånn ca hvor langt den rekker ?
    www.freesider.no

    Comment


    • #3
      30 meter skal holde, men det er absolutt minimum! Det er lurt å ta en sjekk på rekkevidden med jevne mellomrom. Da har man noe å sammenligne med, og kan dermed forhåpentligvis unngå noen uhell. Pilotfeil er nok den vanligste årsaken til havari, men alle monner drar.
      Mvh
      Gunnar Børseth

      I might not be very good, but I'm fun to watch.

      Comment


      • #4
        Heh...endelig en mulighet for at jeg kan gi et svar også (ikke bare spørsmål )

        Følgende står i manualen til flyet mitt (Great Planes RC Products | Horizon Hobby):
        Whenever you go to the flying field, you need to check the operational range of the radio before the first flight of the day. First, make sure no one else is on your frequency (channel). With your transmitter antenna collapsed and the receiver and transmitter on, you should be able to walk at least 100 feet away from the model and still have control. Have a friend stand by your model and, while you work the controls, tell you what the control surfaces are doing.
        Altså, i følge Great Planes så skal 100ft være en minimumsgrense og dette tilsvarer ca. 33m. (Om ikke jeg tar alvorlig feil nå da)
        Mvh
        Geir-Tore Lindsve

        Comment


        • #5
          Det var da kjapt expedert

          Motakeren er helt ny, og av typen hitec superslim.
          Det var kun senderen som ble utsatt for litt sludd, men nok til at den begynte å fuske.
          Får vel ta med senderen i bilen en tur ja....
          Noen som vet hvor lang rekkevidde som er normalt med antennen ute?
          Tor Helseth
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Her stiller du et spørsmål som er særdeles innfløkt!

            Ja, på bakken skal du ha minimum 30 meter, men har du prøvd forskjellen når mottakerantenna peker mot deg og når den er på tvers fra deg og senderen??
            I lufta varierer "dekningsområdet"/rekkevidden hele tiden! Er du nær bakken må du regne med vesentlig dårligere rekkevidde enn når du er høyere opp! Kanskje bare 150 meter rett over bakken og gjerne flere kilometer nesten rett over deg. Hvor mye mottakerantenne du "ser" fra deg har også betydning her.

            Får du fukt inn i elektronikk er det viktigste å koble vekk strømmen så snart som mulig! Vel i hus igjen bør print og elektronikk børstes med teknisk sprit og tørke godt.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Hei!
              Nå har jeg snudd flyet i alle forskjellige vinkler, og det dårligste resultatet jeg får er ca 5-10 m når jeg står rett bak flyet.
              Hvis jeg tar krystallen ut og setter den i mottakeren i det andre flyet har jeg langt over 50m rekkevidde uten at noe galt skjer.

              Jeg leste på lappen som lå i esken til den nye motakeren:
              "denne mottakeren kan bruke hvilken som helst 72mhz HITEC RCD krystall fra kanal 11-60 uten å behøve å bli "tunet" til denne frekvensen"

              Men det står 35MHZ på styringen, og jeg bruker samme kanal (76) som jeg flytter over fra den ene til den andre mottakeren.

              SPØRSMÅL: Skulle jeg hatt en annen mottaker som var 35MHZ?
              Tor Helseth
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                OOOPS! SORRY!!

                Det står jo 35mhz på siden av mottakeren......
                Da er det ikke det som er feilen allikevel
                Tor Helseth
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Prøv å flytte på ledninger, antenne, strøm og servo ledninger. Se om det forandrer seg.... Kan ha mye å si.
                  Low and slow with power to go !!

                  Comment


                  • #10
                    Har flyttet alle ledninger, antenne , tatt av alle metallforbindelser o.lign.
                    men med samme resultat.
                    med en gang jeg bytter mottaker er alt som normalt
                    Tor Helseth
                    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Bør nok inn på service ja.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Hva heter mottakeren?? Det er ikke en mini-mottaker med kortere rekkevidde enn de "vanlige"?
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Den heter:HiTec HFD-235SS "Super-Slim":
                          Supreme Super-Slim 8 kanal 35 mhz ultra narrow dual conversion mottaker. Endekontakter. INFO


                          First Introduced in 1993 the Supreme quickly became the world's most popular and most dependable aftermarket receiver. In 1998 we introduced the Supreme Super Slim for use in the latest narrow body gliders. With the same rock solid performance as the original Supreme, the Super Slim will provide the user with years of glitch free operation.

                          Type 8 Channel Dual Conversion FM
                          Range 1+ Mile / 1.6 Km or more
                          Operating Voltage 4.8 - 6.0 volts
                          Current Drain 19 mA +/- 3.0 mA
                          English Metric
                          Size L x W x H 2.3"x 1.4"x 0.8 49 x 28 x 17 mm
                          Weight 0.81 ounce 23 grams

                          Type Hitec Futaba™ Airt-z/JR™
                          Item # 29572 29272 29672
                          Frequency Crystals - 72 Mhz 66772XX
                          XX= Channel Number
                          ©2002 Hitec RCD USA, Inc.

                          jeg kopierte bare annonsen.........
                          Tor Helseth
                          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                          Comment


                          • #14
                            Den heter:HiTec HFD-235SS "Super-Slim":
                            Supreme Super-Slim 8 kanal 35 mhz ultra narrow dual conversion mottaker.
                            Husk å bruke Dual Conversion krystaller på denne!

                            Alf Gunnar

                            Comment


                            • #15
                              Ja det er riktig krystall i den også.

                              Jeg har kommet til at det må være en produksjonsfeil i mottakeren og at
                              jeg leverer den tilbake.

                              Takker for alle tips og råd!!!
                              Tor Helseth
                              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X