Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startproblemer etter nedkjøling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startproblemer etter nedkjøling

    Flyr per i dag Ready med OS max 50 SX motor. Ved et par anledninger har jeg vært uheldig slik at motoren har havnet skikkelig i snøen og har blitt nedkjølt. Det har i disse tilfellene vært helt umulig å få startet motoren etterpå.

    Jeg har prøvd å koste vekk all utvendig snø, for deretter å ta ut pluggen snu motoren opp ned og kjøre starteren noen runder for å få ut evt vann fra motoren. For så å forsøke å starte motoren igjen, dette har ikke gitt uttelling.

    I tillegg har jeg holdt fingeren over forgasseråpningen og kjøre starteren litt for å få mye fuel i motoren (for at fuelen skal ta med seg evt fuktighet ut), for deretter å stenge av gassen, ta av pluggen og kjøre motoren med starteren for å kvitte med med overflødig drivstoff. For deretter igjen å kjøre vanlig startprosedyre, uten at dette heller har gitt resultat.


    Vet ikke hva slags metode som skal brukes i tilfeller som dette, er veldig interressert i å få tips/råd om hvordan dette kan håndteres. Er surt å måtte gi opp etter å ha vært uheldig i snøen. Håper det finnes måter å løse dette på utenom å måtte ta motoren i hus og la den stå i lang tid før man har mulighet til å få start igjen.
    Mvh

    Jørn

  • #2
    Uten at jeg har noen bred erfaring med dette så tror jeg du opplever noe som er ganske generelt for alle småmotorer.
    "Alle" slike motorer er et hel.... og starte når de blir halveis nedkjølt.
    Min egen teori er at de forskjellige komponentene i motoren har forskjellig evne for varmetransport.
    En halv-varm motor vil ha komponenter som er forskjellig temperatur.
    Dette påvirker kompresjon og ellers andre klaringer. Også i forgasser.
    Med de små tolleransene som gjelder for våre flymotorer blir instillingene lett forandret. Kombinert med litt vann som motoren din garantert drar inn når du får den under snø, så blir det vanskelig å starte.

    Vann fryser jo fort om vinteren og fryser enda fortere i en forgasser pga. venturieffekt (forgasserising). Skal ikke mye til før nålene i forgasseren mister sin effekt pga. is.
    Metanol og nitrometan holder vel kuldegrader hvis det er kaldt nok så det er ikke sikker du 'smelter ut' når du skyller igjennom forgasser med fuel.

    Som sagt er dette antagelser, men mitt beste råd er å varme opp forgasser (og motor) med noe. 12V hårføner????
    OBS: ikke gass brenner. Produserer vanndamp og skader gummipakninger ol. Gir også altfor konsentrert varme Fuelsøl og åpen flamme er vel heller ikke noe heldig kombinasjon
    Mvh

    Olav Lund

    Comment


    • #3
      lunken motor

      Dette hjelper kanskje ikke i dette tilfellet, men jeg pleire å ta med en termos med varmt vann for å få start på min OS 120FS. (noen som kjenner seg igjen ) Den vil rett og slett ikke starte hvis det er for kaldt. Jeg heller litt varmt vann over sylinderen og da starter den alltid. Om dette hjelper på en halv-varm 2-taktsmotor vet jeg ikke.
      Jaran

      Comment


      • #4
        Tusen takk for svarene jeg har fått!

        Fikk anledning til å teste bruk av varmt vann på motor som har blitt nedkjølt i går da jeg var ute med readyen. Var uheldig slik at motoren havnet i snøen på en av turene. Helte over litt varmt vann slik at jeg fikk lunken temperatur i motoren før jeg satte på pluggledningen og prøvde starteren. Da fikk jeg tilslag med en gang slik at det ikke ble problematsik å få start igjen.

        Tror nok jeg skal prøve med litt varmt vann før jeg begynner å starte neste gang jeg skal ut og fly. Det vil nok spare meg for mange startforsøk. Er kjedelig å måtte bruke lang tid på å få motoren igang når ettermiddagene er kort nok som de er på denne årstiden.
        Mvh

        Jørn

        Comment


        • #5
          Tusen takk for svarene jeg har fått!

          Fikk anledning til å teste bruk av varmt vann på motor som har blitt nedkjølt i går da jeg var ute med readyen. Var uheldig slik at motoren havnet i snøen på en av turene. Helte over litt varmt vann slik at jeg fikk lunken temperatur i motoren før jeg satte på pluggledningen og prøvde starteren. Da fikk jeg tilslag med en gang slik at det ikke ble problematsik å få start igjen.

          Tror nok jeg skal prøve med litt varmt vann før jeg begynner å starte neste gang jeg skal ut og fly. Det vil nok spare meg for mange startforsøk. Er kjedelig å måtte bruke lang tid på å få motoren igang når ettermiddagene er kort nok som de er på denne årstiden.
          Mvh

          Jørn

          Comment


          • #6
            Hvis dere ikke vil søle med vann på vinteren så kan man bruke en metode som 'bilgutta' i klubben vår brukte om vinteren.
            For snøscooter og motorsykkel så finnes det varmehåndtak på 12V.
            Man får/fikk kjøpt løse varmelementer (folie)som man kan koble til et 12V batteri. monter denne folien i en holk/rør som tåler varme og tre denne over motoren. Vent noen minutter og så har du en lettstartet motor uansett temperaturforhold.
            Jeg gjorde noen søk på denne folien men fikk ikke opp noen vettuge linker.
            Ett alternativ til folie, er å montere en 12V halogenpære (eller en lyspære med tilstrekkelig mange watt) i en liten blikk boks (eller annet alternativ som tåler varme) som passer over sylinderen på motoren.
            Skulle ikke ta lange tiden før motoren er varm nok til å starte.

            På heli kan man jo prøve å feste pæra under motor på et vis. Hel blir det jo litt mer kronglete å få til men burde la seg gjøre. På Raptor ligger motoren fritt og fint på undersiden så der skulle det la seg gjøre.
            Skal teste litt på Raptoren min og se hvordan det funker der.

            Kommer tilbake med resultat.
            Mvh

            Olav Lund

            Comment


            • #7
              Et tips jeg har fått for foten om dagen... startgass for bil, kjøpes på bensinstasjoner. burde gi den en liten kickstart.... fyrern ikke da er pluggen våt med overflødig bensin og gløder ikke
              Ønsker dere en god dag på feltet !
              Birger Mork

              Mine besittelser :
              Flygreier (Massevis)
              Heligreier (En Mini Titan)
              Bilgreier (Et par stk.)

              Comment


              • #8
                Startgass og aluminiums stempler hører ikke sammen (kan slå hull i stempelet og eller knekke/bøye råden og er generelt for mye futt i og tennings tidspunktet blir alt for tidligt). Dette er i hvert fall det jeg har lært om bruk av startgass. Jeg tør i hvertfall ikke å anbefale noen å bruke startgass på modellflymotorer (de skal starte uten ekstra remedier når de er i orden).

                Noen med skudd sikre fakta opplysninger her om bruk av startgass i forskjellige applikasjoner?
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Ja, kanskje noen med utprøvinger her ? men er sikkert ikke værre enn å kjøre starter på en motor som er "drukna" med for mye fuel..

                  Men med sånne "tips" finnest jo ingen garrantier, man må lære og erfare..., men klart, det finnest jo ingenting som å ha en motor man kjenner og at den er riktig innstill. har en OS 46LA som starter bare man tar på spinneren, Og der er det desverre bare erfaring som teller. Man kan få GODE tips med å lese, men sin egen motor kjenner man best selv.....


                  Og starter`n ikke prøver man alle triks i noka og kjører startern til man får start, allt utstyr blir brukt til det er tomt, selv om det er 1 inutt å gå hjem, for fly skal man !
                  Ønsker dere en god dag på feltet !
                  Birger Mork

                  Mine besittelser :
                  Flygreier (Massevis)
                  Heligreier (En Mini Titan)
                  Bilgreier (Et par stk.)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by TheBirg
                    Og starter`n ikke prøver man alle triks i noka og kjører startern til man får start, allt utstyr blir brukt til det er tomt, selv om det er 1 inutt å gå hjem, for fly skal man !
                    Klart man skal fly det blir jo hele TO minutt til sammen å gå til og fra+ pakking (ca 10 min.), og det går bare ikke an

                    Dette var egentlig litt på siden, men, jeg kunne ikke dy meg.

                    Comment


                    • #11
                      Da dyr jo ikke jeg meg heller hvor mange har 1 minutt fart til flysted fra sitt hjem, mindre enn 3 prosent av brukerne her mener nå jeg. Så la oss si at man har 30 min å kjøre til da, da har man 1 time kjøring... altså man offrer minimum den samme tid på å fyre alublokka, MINIMUM,,,

                      så derfor mener jeg at man prøver ut det meste før men slenger bikkja i bagasjen og kjører hjem igjen.
                      Ønsker dere en god dag på feltet !
                      Birger Mork

                      Mine besittelser :
                      Flygreier (Massevis)
                      Heligreier (En Mini Titan)
                      Bilgreier (Et par stk.)

                      Comment


                      • #12
                        Jeg trenger bare å gå rett utfor inngangsdøren jeg (for å fly små el. fly).

                        Comment


                        • #13
                          Skam deg Hehe, hørest veeeldig behaglig ut !
                          Ønsker dere en god dag på feltet !
                          Birger Mork

                          Mine besittelser :
                          Flygreier (Massevis)
                          Heligreier (En Mini Titan)
                          Bilgreier (Et par stk.)

                          Comment


                          • #14
                            Jeg trenger bare å gå rett utfor inngangsdøren jeg (for å fly små el. fly).
                            Samme her, 20m å gå over plenen og opp på asfalten, kan fly intil 40 size fly om jeg våger en trang landing (trær sprinter fort ut i veien om de får sjangsen ). Ellers 10min i bil til stripa.

                            En ting jeg ikke forstår helt er folks start problemer, kaldt som varmt starter alle mine motorer (selv de som er skjært eller ødelagt på annen måte) uten spesielle problemer (m-starter vel og merke). Riktig nok så går de ikke altid som jeg vill men starter og går gjør de likevel. Dette gjelder motorer av typen Magnum en gammel 61 2T (dritt motor) og nye 61 4T. Tunder Tiger 36 2T og 46 2t. Irvine 25 2T. MDS 61FR-Aero 2T. OS 15FP, 40 FP, 46VF-P og 91FX 2T. Leo 28 2T. Lånte Super Tigre G28 2T, G34 2T og Saito 80 4T. I tillegg så har jeg vært borte i TT 60GP, TT 42GP, Leo 46, div OS, en Webra i 30 size (m-slide forgasser), Irvine 53, Asp 46, Super tigre 40, Laser 70. Disse igjennom klubben.
                            Jeg er ingen ekspert på motorer (har en uvane med å kjøre de litt vel magert eller der omkring) men like vel så starter de når jeg vil.
                            Status nå er som følger: Magnum 61 2T produsert av Tunder Tiger er tatt ut av drift fordi jeg aldrigt fikk til trotlingen (skal prøve på nytt med enda ett nytt front lager av annen type). Tunder Tiger 36 2T er ute av drift fordi jeg ignorert lagerbank (bare en tur til før jeg bytter lageret tenkte jeg ) og totalhavarerte motoren da lageret raste (ny motor eller nytt sylinder sett up og lager må til, dette har vært en knall godt motor i mange harde år). MDS 61FR-Aero, ett råskinn som er ute av drift da den skar seg etter 5 drifts timer da ett låseklips for kryssbolten løsnet på 20000rpm (garanti sak som jeg ikke fikk igjennom men den går fortsatt som en vanlig 61 om jeg gidder å kjøre den). Leo 28 er vel solgt håper jeg (vanskelig å bruke da den ville ha noe høy tomgang for å fungere pålitelig, mulig den aldrigt rakk å bli fult innkjørt). OS 46VF-P er ute av drift fordi pumpa tok kvelden og ny koster skjorta. Resten har det aldrigt vært noe tull med til tross for alvorlig misbruk til tider. Så hvorfor starter ikke motorene deres der ute? Jeg nekter å tro det er motorenes feil.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Jeg bruker konsekvent startgass hele vinteren.
                              Har en Supertiger G90, 15 ccm. Et lite sprut med gassen og den starter med stikke med en gang. For å være helt ærlig så mener jeg det enkle er det beste. Når det er 10 minus og man fryser finga av seg, så er det siste jeg vil holde på med en sur og kald motor som nekter å fyre. Har ingen erfaring med at dette dreper motoren på noen måte. Men; Skal på ingen måte avkrefte at dette er "ufarlig" for motoren, men mine erfaringer sålangt er udelt positive. Enkel start og minst mulig fikling og irritasjon før man er i lufta.
                              For å ha det gøy med flysporten om vintern er det viktig (for meg) og holde det enklest mulig. Om jeg skal stå på isen og fryse finga av meg før jeg er i lufta så forsvinner liksom litt av "gleden". Dette er kun min personlige oppfatning. Starter motoren lett uten gass er sikkert det det beste. Men har du problemer med nedkjølt motor og ikke får start på motoren din har ihvertfall stargass min anbefaling.

                              Mvh.
                              Øystein

                              Comment

                              Working...
                              X