Announcement

Collapse
No announcement yet.

4 blads propeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 4 blads propeller

    Heisann.
    Jeg er på jakt etter en firebladers propell til en SC 120 FS.Hvilken dimensjon skal jeg ha.Og ikke minst,hvor får jeg kjøpt det?
    Lars Norberg

  • #2
    Re: 4 blads propeller

    Originally posted by larsjnorberg
    Hvilken dimensjon skal jeg ha.
    Da skal du gå nr.2 mindre enn anbefalt propelldiameter. F.eks 12x5 2 bladet, så velg 10x5 4 bladet for å yte like mye som før i effekt og turtall og i tillegg spiser den mye luft enn 2 bladet.

    Jens Eirik

    Comment


    • #3
      4 blader

      Tusen takk. Vet du hvor jeg kan få kjøpt noen slike?
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Hei!
        sjekk hva http://www.eureka-rc.com/ kan skaffe...

        Comment


        • #5
          Re: 4 blads propeller

          Originally posted by larsjnorberg
          Heisann.
          Jeg er på jakt etter en firebladers propell til en SC 120 FS.Hvilken dimensjon skal jeg ha.Og ikke minst,hvor får jeg kjøpt det?
          4-blads propellere på såvidt små motorer har nesten ikke noe hensikt.
          Bladene vil fly i hverandres turbulens og bli mindre effektive enn en 2-blads propell.
          Store flymotorer ala Merlin og Griffon måtte bruke 4 og 5 blader for at ikke motoren skulle rase avgårde på ukontrollerbare turtall med bare 2 eller 3 blader. Dessuten, når diameteren er godt over 2 meter blir det noe andre aerodynamiske forhold de opererer under.

          Det er sikkert derfor 4-blads propellere ikke lenger leveres.

          Comment


          • #6
            Grunnen til at man går over til fler bladede propeller på store (full size) motorer er ganske enkelt at propellstørrelsen som gir korrekt motor turtall med to bladede propeller blir så store at propell tuppene går i overlyds hastighet (og det vil en ikke ha noe av), så med flere blader minsker diameteren og tupp hastigheten (ikke turtallet). I tilleg så har vi en ikke uviktig faktor som heter bakke klaring.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment

            Working...
            X