Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til Rengjøring av motorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips til Rengjøring av motorer

    I siste Aviation modeller international stod det at en kar hadde kokt en oljete og skitten motor i vanlig oppvaskmaskinmiddel i en gammel kjele. Det tok bort det verste, en gammal tannbørste tok bort det som evt. hang igjen. og er et litt mer gjennomførbar måte å rense motorer enn å kjøre dem i en frityrkoker full av glykol. Ikke alle har en gammal frityrkoker på innerlomma.

    Merk at med oppvaskpulvermetoden så må motoren smøres etterpå med olje for å ikke ruste. Jeg har ikke prøvd noe av detta sjøl så jeg aner ikke hvor bra det funker. Ta også bort alle ting som ikke er metall, f.eks o-ring, pakninger og forgasseren.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

  • #2
    Frostvæske fungerer veldig bra!

    I vår klubb har mange gjort slik:

    Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb



    /Tom Erik
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #3
      Re: Frostvæske fungerer veldig bra!

      I siste Aviation modeller international stod det at en kar hadde kokt en oljete og skitten motor i vanlig oppvaskmaskinmiddel i en gammel kjele.
      Det er god til avfetting og fjerning av skitt og smuss. Det pleier jeg hver gang når jeg var ferdig med motoren etter jeg hadde dreid og frest motordeler til modellmotoren, verst av alle er å få slipepasta rester som kan ødelegge så mye etter stempel/sylinder er ferdig lappet, så koking i vann/såpe er eneste utvei til å få renset alle deler før smøring og montering.

      Frostvæske kan avgi helseskader, men ikke kjent om det kan skade ved damp/røyk fra frostvæsken ved koking. Jeg jobber ved bilverksted og vi er kjent med at den kan skade helse..

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Du kan også skure den i rødsprit!!

        Comment


        • #5
          har hørt at blå isopropanol skal vere bra , men du bør gjøre det ute, pga at det ikke er så sunt å puste inn
          alle fly kommer ned til slutt !

          Comment

          Working...
          X