Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stort eller lite nybegynnerfly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stort eller lite nybegynnerfly?

    Er det best med et mindre eller litt større nybegynner fly i begynnelsen?

  • #2
    Originally posted by caesar
    Er det best med et mindre eller litt større nybegynner fly i begynnelsen?
    Her er det helt klart at økonomi er en faktor som vi påvirke ditt valg.

    Men generelt gjelder det at jo større flyet er desto mer stabilt flyr det. Samtidig "tåler" det mere vind når det kommer opp i litt størrelse og vekt.

    Hvis du har økonomi til det, velger de aller fleste i fly i det vi kaller 40-klassen. Dette er fly som har ett vingespenn på ca. 140 ca. og passer til en 40 til 46 2-takter. Utvalget i denne klassen er ekstremt bra, og flyene flyr utrolig bra.

    Comment


    • #3
      Jeg begynte meg en 40 size Angel.. skikkelig V form på vingen med 4 kanaler.. Høyde+side+balanse+throttle.
      Videre så gikk jeg over en til mindre V formet modell som heter BobCat, fortsatt 40 size, flyttet over alt av servoer osv.. fungerte kjempegreit.
      Etter en krasj med denne kjøpte jeg ny vinge, denne ble helt rett.. noe som var helt OK. Taklet det ganske bra.
      Fordelen med bobcat'en var at denne vingen var Semi-Symetrisk, altså litt buet på undersiden også, ikke helt flat/rett på undersiden.. Med en Semi-symetrisk vinge så tåler den litt bedre vinden, samt litt bedre å gjøre øvelser med.. f.eks roll, loop, og fly opp ned (når man takler vanlig vei vel og merke.. hehe).

      På en 40 size modell, velg en 46 2-takt motor, 40 kan bli litt for slapt etter hvert. Noen ganger kan det være litt greit å ha litt mer enn akkurat på gassen..

      mvh Freddy
      Med vennlig hilsen / Best Regards
      Freddy Ulvseth
      http://freddy.ulven.com/rc

      Comment


      • #4
        Det bør være en plass rundt 120 - 150 cm vingespenn. Hovedgrunnen er at større fly er lettere å se på avstand. Noen av de store flyene tåler kanskje vind bedre, men det er mer avhengig av flyets vekt i forhold til vingeareal. Har du et stort fly som er lett vil det sprette rundt like ille som et lite lett fly. Et lite tungt fly vil penetrere vind veldig bra, men det er noe herk å lande uten vind.

        Flyging er en haug med kompromisser. Grunnen til at 40-flyene funker er at de er store og for tungt bygget. Dermed blir de tregere i lufta, og passer nybegynneren bedre.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Prisforskjellen mellom en trainer i 25 størrelse med motor er marginal i forhold til en 40 størrelse. Prisforskjellen på fly er vel ca 200 og på motor ca 100 - 200. Det betyr at det er svært lite å hente der. Det andre er at kjøper du en trainer i 40 størrelse har du en motor til ditt neste prosjekt - det betyr at 400 kr mere nå har blitt til 800 - 1000 kr spart ved neste prosjekt.

          Utbudet av modeller i 40 størrelse er betydelig større både når det gjelder byggesett og ARF/ARC/RTF (ready to flight).

          Lykke til med valget
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Jeg begynte selv med en .25 size trainer, og det gikk helt fint. Allikevel er jeg enig i det som er blitt sagt ovenfor. Siden .40 size er den vanligste størrelsen er det en fordel å investere i utstyr i den størrelsen.

            Personlig mener jeg at det ikke er noen vits i å kjøpe noe større enn .40 når du handler ditt første fly. Alt blir bare litt dyrere uten å nødvendigvis være mye bedre.
            mvh Kjartan

            Comment

            Working...
            X