Announcement

Collapse
No announcement yet.

JR eller Futaba

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JR eller Futaba

    Hei, jeg er en nybegynner i helikopter verdenen. Men har funnet ut at dette vil jeg satse på.
    Har en Hitec Eclipse radio som jeg har brukt fram til nå, men nå har jeg bestemt meg for å kjøpe en ny radio. Har også tenkt at det er like lurt å plukke høyt fra hyllen med engang, i stedet for og må bytte ut igjen om ikke lenge.

    Så da har jeg kommet fram til 2 radioer. Enten blir det JR 10X eller Futaba 9Z W2C. Men vet ikke hvem av disse jeg burde velge.
    Vet noen om Futaba virker samens med JR servoer (har digitale JR servoer i helikopteret.)

    Har noen her gode råd til hvilken radio jeg burde velge?


    På forhånd takk.

  • #2
    Det må jeg si. Hoppet fra Hitec til JR 10X eller Futaba 9Z er et lite stykke

    Når det gjelder hvilken av de to radioene du bør velge må jeg si at det er nesten det samme hvem. Begge er toppradioer med det meste av muligheter. Det bunner vel egentelig ut i at det er en smakssak etter min mening. Selv har jeg en JR 10X og har kun positive ting å si om den.

    Du kan lese min omtale av den her:
    (MFN) ModellflyNytt.no

    Når det gjelder servoene går de omhverandre. Jeg har JR servoer på rotorhodet, Futaba gyro og Futaba servo på thottelen. Den kombinasjonen fungerer utmerket.

    Lykke til med valg av radio.
    Theodor Bastberget

    Airplanes are for people who can't fly helicopters!
    http://www.modellhelikopter.no

    Comment


    • #3
      Hvorfor ikke kjøpe Multiplex? Går selv å sikler etter en evo.7, selv om jeg har mest lyst på evo 12, men den blir desverre litt dyr for meg.

      Comment


      • #4
        Originally posted by ostnik
        Hvorfor ikke kjøpe Multiplex? Går selv å sikler etter en evo.7, selv om jeg har mest lyst på evo 12, men den blir desverre litt dyr for meg.
        Et lite spørsmål: Jeg har ikke sett de Multiplex radioene en dal snakker så mye om, men hvorfor er det ingen/få rc-heli piloter som bruker Multiplex i konkuransesammenheng?

        Ikke les dette negativt. Jeg lurer bare på hvordan funksjonene/mixemulighetene i disse radioene er for rc-heli...
        Theodor Bastberget

        Airplanes are for people who can't fly helicopters!
        http://www.modellhelikopter.no

        Comment


        • #5
          Blir vel et stort hopp. Men tror at det er like greit å satse på radio utstyret med engang. Eller?

          Så JR og Futaba går overens? At jeg kan bruke JR servoer på Futaba mottaker og omvendt? (Samme måte som Hitec og JR utstyret) Vil bare være sikker, hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe Futaba radioen.

          Enda en ting jeg lurer på, er om jeg bør bruke PCM i stedet for PPM. Har hørt så mye forskjellig om dette, om hva som egentlig er best og tryggest. Med tanke på støy, både i glow og elektrohelikopter.

          Comment


          • #6
            PCM gir ikke noen sikkerhet i seg selv, det er vel en av de mest misforståtte "sannhetene" innen RC... i tillegg til "Dual-converter"-troen som er hakket verre

            PCM koster litt mer, men kanskje den beste sikkerhetsgevinsten er at en PCM-mottaker oftest har "failsafe" innebygget. Bare den programmeres rett.... Senderne du har sett på har vel muligheten for å velge PCM/PPM i menyen/softwaren? Da er det mottakerne som må kjøpes som enten/eller.

            Ja, det meste går om hverandre som Theodor sier men: hvis du er av dem som fristes av det store utland ved innkjøp så ikke glem at det er 35-bandet som gjelder her til lands, evt 40. I USA f.eks selges det mest utstyr på 72-bandet.

            Er enig i at du tar et stort sprang men støtter deg fullt og helt. Er skråsikker på at du ikke vil angre uansett hva du velger. Magafølelsen og siklefaktoren bør du absolutt ta hensyn til.

            Jeg har selv hoppet over til Multiplex fra Futaba for 16 år siden så jeg har ikke stemmerett her.... men MIN neste radio blir MPX igjen. Smaken er som baken: helt r..va. Dessuten solgte jeg min Raptor i helga og er ingen heli-digger.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Må si at Futaba 9Z frister meget.

              Startet med modellfly når jeg var ca 7-8 år (da min far lærte meg opp), men som 17 åring begynner en å fly etter andre ting. Men tok opp hobbyen (mange år etterpå), så da har en Eclipse egentlig holdt, for en søndagsflyver. Men nå har jeg fått smaken for helikopter. Så da starter en opp igjen. Hadde egentlig tenkt på en radio for helikopter, men som jeg også kunne bruke til fly/seilfly. Så jeg er ikke bekymret for at jeg kjøper noe som jeg ikke kommer til å bli brukt.

              Men har sett litt mer rundt nå og funnet JR PCM9X. Dette er vel en helikopter radio? og som holder for mitt bruk? Uten utskifting de neste årene? Er kansje "overkill" med en 9Z eller 10X..

              Om en var i tvil før....

              Comment


              • #8
                Hvis du har tenkt å fly både helikopter og fly, samt ikke har tenkt og satse "proft" på helikopter er JR 9X den ultimate radioen (etter min mening). Den koster bare litt over halvparten så mye som 10X og 9Z, samt har program for både heli, seilfly og motorfly. Den vil antageligvis dekke alle de behovene (rc-relatert ) som du vil få i maaange år framover. En "rc-heli kolega" har nettopp kjøpt en JR 9X og det er absolutt en kvalitets radio med mange muligheter. Et godt valg!
                Theodor Bastberget

                Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                http://www.modellhelikopter.no

                Comment


                • #9
                  Fikk radioen i dag. Valget ble en 9X.

                  Jammen for en stor forskjell på denne og eclipsen. Oser bar mer kvalitet, samt det var mye enklere å programmere 9X’en. Smalere og bedre å holde i.
                  Beste investeringen jeg har gjort på lenge.
                  Blir nok et par timer i helgen for å sette opp helikopteret på nye radioen.

                  Takker for alle svar og råd!!

                  Comment


                  • #10
                    Gratulerer med en kjempebra radio!

                    Det er gøy når man har kjøpt seg noe nytt, det oser kvalitet og man vet at denne vil man få glede av i lang tid framover. Så da er det bare:

                    UT Å FLY!
                    Theodor Bastberget

                    Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                    http://www.modellhelikopter.no

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Theodor
                      samt ikke har tenkt og satse "proft" på helikopter er JR 9X den ultimate radioen (etter min mening).
                      Skal man satse "proft" på heli,
                      tror jeg heller jeg ville hatt

                      2 stykker av 9x, en 1 av 10x...
                      i tilegg til 2 x ønsket heli klar for råkjør, likt satt opp selvsagt..

                      Dessuten, trykk displayet på 10x'en er kjedelig når det er "fuktig"...

                      -

                      Comment

                      Working...
                      X