Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med "oppned" montert motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med "oppned" montert motor

    Jeg har en SC 61 ABC motor montert oppned. Problemet er att motoren stopper, etter noen sekunder på lavt turtall, stopper motoren etter gasspådrag. Flere "eksperter" har prøvd å justere motoren, men det samme skjer hver gang, den stopper.

    Er det slik att motorer som er montert oppned er generelt "vanskelige", eller er SC en lite egnet motor for slik montering

    Er åpen for forslag

    Moril
    Øistein Mo
    Siljan Modellflyklubb

  • #2
    Optimale er helt klart montert med sylinderen opp, men går ikke bestandig.
    Sørg iallefall att du har minst mulig overhøyde på tanken......att det sikler(flooder) inn fuel hele tiden er ikke heldig for og si det mildt.
    Vet det av bitter erfaring.
    Kan testes ved og bare fylle litt i tanken slik att veskesøylen ikke blir så høy over fuelinntaket og se om problemet er likt da. Som regel fylles tanken full når motoren skal startes
    kan også testes ved og starte med modellen snudd på ryggen og se hvordan den oppfører seg...
    mvh MM

    Comment


    • #3
      Det som pleier å være et problem med oppned montering, er selve startingen, men det høres det jo ut til at du har fått til. Når de først har startet skal det i utgangspunktet ikke være noe problem.

      For meg høres det ut som det er den berømmelige tomgangsnåla som er problemet. Hvis den stopper brått ved pådrag skal den ut mener jeg, og inn hvis den hoster og harker ved pådrag. Noen som kan bekrefte? (Ikke en justering jeg gjør ofte)
      Noen produsenter greier å levere motorene med ok innstilling på denne nåla, slik at bare små justeringer behøves. Når det gjelder SC, så mener jeg å ha hørt at du må gjøre hele innstillingen selv.

      Comment


      • #4
        Jeg har SC motor oppned montert, jeg har ikke problemmer med SC motoren. Sjekk at tankhøyden er korrekt i forhold til forgasserhøyden og mest sansynlig er det feiljustert tomgang.

        J.E.

        Comment


        • #5
          Støtter dette med å passe på at tankhøyden er mest mulig korrekt selv om den må langt ned i kroppen (ofte går det ikke an å få den langt nok ned og da kan en slite litt med enkelte motorer). Er tank høyden for mye over det som forgasseren tåler (det er som oftest forgasseren på en mototor som bestemmer hvor store toleranser som aksepteres, dette p.g.a venturi diameter blandt annet), så vil ikke allverdens justering hjelpe deg da motoren vil drukne etter ett øyeblikk eller to på lavt turtall (og strammer en inn tomgangs nåla for å motvirke dette så stopper motoren under pådrag). Er tankens senter høyere enn dysestokken i venturien så det ofte ikke særligt bra (greier en å plassere tanken slik at dysestokken i venturien er på høyde med ca 1/2 - 2/3 full tank så burde den ikke gi deg noe problemer, da må en nok se andre steder etter feilkilden (kansje for stor tank?). Sier bare been there, done that.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Tror Pleym er inne på det rette: hvis tankmontasjen i utgangspunktet er OK så er det tomgangsblandingen som gjør motoren sur på tomgang naturlig nok.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Full tank med fuelnivået skal ligge litt under og opptil samme høyde med dysenåla i forgasseren slik det ikke skal renne over.
              Noe ganger må vi flytte tanken nedover eller flytte motoren oppover, det er plassering i flykroppen som avgjør...

              J.E.

              Comment

              Working...
              X