Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av servo for "lite" 1:4 skalafly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av servo for "lite" 1:4 skalafly

    Dette med valg av servoer er vanskelig synes jeg.
    Jeg sliter skikkelig med å velge servoer til mitt scalaprosjekt og trenger noen tips fra dere. Det finnes jo så uendelig mye å ta av.

    Litt om flyet:
    Dobbeldekker med balanseror på nedre vinge. Flyet er en 30-talls racer med korte vinger og bygges i 1/4 skala. Størrelsen og layout kan sammenlignes med Pitts Spesial 1/3 eller en Gee Bee R2 med to vinger. Flyet er som sagt en racer og kommer til å subbe unna med en 45ccm i nesen. Det blir ingen Tiger Moth -takter over flygingen. Høy fart og dermed høye belastinger. Aileron-flutter er et tema her, så jeg bygger om til frieseror (som er orginalt) og håper at to balanserorservoer kan ta vekk slark, i og med at overføringene fra servo til ror blir korte.

    Nedre vinge er 142 cm vingespenn og 24cm korde (ca vingeflate 3500cm2)
    Balanserorene utgjør ca. 10% (46cm x 7cm) av den totale vingeflate på nedre ving og strekker seg nesten fra rota til ca 13cm fra tuppen. Jeg skal som sagt bruke en servo i hver vingehalvdel. Hva anbefaler dere her. Hva slags servo og hvor mange kilo bør de trekke?

    Til haleflatene skal jeg bruke en kraftig servo til hver funksjon. Kanskje digitale.
    Sideroret er 34 cm høyt og har 12 cm i største kordelengde. Ser ut som halen på en Pits og roret ugjør cirka 50% av total flate.
    Her skal jeg bruke pull-pull overføring.

    Høyderoret er også likt som på Pitts og ugjør ca 40% av total flate. Her skal jeg bruke carbon støtstang.
    Hvor mye bør disse servoene trekke i kg?

    Hva sier dere? Jeg skal alltids klare og velge ut noen servoer selv men hører gjerne hva slags "tommelfingerregler" dere bruker når dere velger servoer. Jeg vil for all del unngå og ha for små servoer, men det er ikke alltid slik at: "hvis litt er bra....så er mye j..lig bra". Så har vi jo pris/kvalitet problematikken da. Jeg tror jeg går for Futaba (NM har vårsalg med 20% rabatt på alle varer ), men hvis dere har alternativer så hører jeg gjerne på det. Er litt usikker på Hitec. Det verserer så mange slags oppfatninger. Hadde Hitec i el-touring bilen min men denne måtte kasseres etter kort tids bruk. Slarkete.

    Anyone?
    Mvh

    Olav Lund

  • #2
    Ser at NM selger Futaba 3302 for bare 440.- Det er billig! 8 kilo er nok til alle rorene dine tenker jeg, sannsynligvis holder det med 5-6 på balanserorene. 3302-en er tung.....
    Vil du unngå flutter er det hengslingen som er viktigst! Og å tape rorslisser. Og sjekk at rorene er flush med flatene foran! Og selvfølgelig linkingen. Dessuten bør ikke rorene være for spisse i bakkant....
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takk for tipset joo

      Futaba 3302 til 440,- er billig! Men den er jo litt tung da. Men den har jo metalldrev og to kulelager. Det borger vel både for kvalitet og livslengde. Har du noen erfaring med denne servoen? Et alternativ er jo 9402 men den er jo mye dyrere. Hva tror du om 9202 til balanserorene eller holder det med 9001 for å spare noen kroner
      Ser også at NM har tilbud på GWS S10BB for 317,- Er det noe å satse på?

      Jeg har tenkt å bruke Robart Super Hinge Point med Pocket. Det blir 5 stk. pr. balanseror. Tape rorslissene blir nok ikke aktuelt. Er nok ikke særlig "skala" i dette tilfellet.
      Ville du ha rundet av litt i bakkant eller beholde en flat bakkant på ca. 1-1.5mm?

      Gi meg også tips på hvilken annen "hardware" som er å anbefale

      En liten ting til: Tror du 3302 tåler pull-pull direkte (kulelager og metalldrev) eller anbefaler du pull-pull til en separat bellcrank
      Mvh

      Olav Lund

      Comment


      • #4
        Hallo!
        Jeg kan i alle fall si av erfaring at Futaba 9402 servoene er helt gull med 6V... Da får du 8kgcm og 0.1sek på 60grader!!
        Bruker selv 2 stk 9402 på høyderor og 2stk på bal.ror på en ca.1:3.5 Ultimate (8,6kg...). Fungerer upåklagelig!
        Jeg prøvde med en 7kg digitalservo på sideroret på den modellen, men det holdt ikke.. (sank gjennom på knife-edge..). Bruker nå en på 12,5kgcm. -Håper den skal gjøre vei i vellinga
        Dersom det ikke er noen acro-maskin (ref. 2stk. bal.ror), så er det muligens ikke nødvendig med den aller kraftigste servoen på sideror.
        Jeg ser det blir brukt 2stk Futaba 9001 på høyderorene på 1:4 Extraer... Det ser ut til å holde det og!
        Jeg tror tipset mitt blir å handle så sterke servoer du har råd til, og holde seg til et merke DU er konfortabel med
        På en skalamaskin er ikke alltid hastigheten på servoene kritisk heller. En meget viktig ting er at alle overføringer er uten slark (inkl. i servoen!), og at gliper tettes!

        Runde bakkanter på ror er aldri luxus.... behold en liten rett kant!

        Lykke til!
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

        Comment


        • #5
          Hei Thinnthinn

          Flyet blir ikke noen akromaskin. Det blir nok lite knifeedge og harde opptrekk Flymønsteret må vel holdes 'skala' det også. Jeg er bare ute etter autoritet i rorbevegelser. Sammenlignet med din 1:3,5 Ultimate blir flyet mitt et lite knøtt. Største vingespenn er bare 164 cm....og det er i 1:4 skala. Det er bare balanseror på nedre vinge og den er enda kortere.

          Hastigheten på servoene er heller ikke så viktig. Jeg skal ha pull-pull på sideror og tror jeg satser på 3302 her. Hva tror du om separat bellcrank på pull-pull overføringen for ikke å belaste servoen unødvendig?
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #6
            Hallo!
            Nei, har ikke noe separat system for pull-pull systemet.. Burde kanskje hatt det, men skal teste ut litt først!
            Og en ting til... Ultimaten har "bare" 1,6m vingespenn den og.... Heia bittesmå maskiner ;o)

            Har ingen erfaring med 3302, men jeg synes den hørtes stor og tung ut til å levere så lite?? Eller er den spesielt robust??
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

            Comment


            • #7
              Så for meg at en Ultimate i 1:3,5 ble ganske schvær, men ved nærmere ettertanke så er jo Ultimate et kompakt og lite ekstremfly.
              Jeg så for meg Aeroworks Ulitmaten til Chip Hyde, men det er jo en annen skala. (1:2? stoooor i allefall) Lasta ned en video her om dagen og det var vel dette bildet som dukka frem. Nu vel...

              3302 er ganske tung....så den bør jaggu være solid. Også var den jo billig nå da (440,- hos NM). Jeg får gnage litt på det.
              Takk for hjelpen så langt.
              Mvh

              Olav Lund

              Comment

              Working...
              X