Announcement

Collapse
No announcement yet.

Signal støy.... PPM kontra PCM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Signal støy.... PPM kontra PCM

    Hei, søkte igjennom forumet, men kunne ikke finne noe svar.

    Det jeg lurer på, er om PCM (ZPCM SPCM) er "tryggere" enn PPM.
    Hvem av PPM og PCM tåler mest støy fra glow eller elektro (regulator, børstemotor og børsteløs).

    Etter det jeg kjenner av elektronikk, så burde digitalt (PCM) tåle mer støy. Så lenge mottaker/sender har støyfilter. For det er jo digitalt (001001) som sendes over radiobølger. Eller blir det motsatt at digitale signalet blir mer mottakelig fra støykilder.

    OG at PPM får en lengre rekkevidde.

  • #2
    Både PCM og PPM leser pulser.. burde ikke være noe som tilsa at støy kan maskeres bedre med noen av systemene?
    PCM har blant annet den ulempen at når det oppstår forstyrrelser vil systemet maskere bort korte glitch ved å la servoene stå i siste posisjon til gyldig kode kommer fram hvis det er kortvarig. Her vil du med PPM oppleve "forstyrrelser" og dermed få et varsel. Når det blir for mye forstyrrelser vil PCM-mottakerne gå i failsafe og da er det det....
    Om det er en fordel å merke glitcher og komme seg ned eller å ikke merke det før alt er dødt er et spørsmål..
    Rekkeviddeforskjeller.. har hørt og lest en masse og ikke funnet noen konklusjon selv om det i enkelte fora påståes at PCM har kortere rekkevidde. Har ikke funnet noen forklaringer som holder vann syntes jeg.
    Personlig flyr jeg bare med PPM, men kjøpte nylig en IPD-mottaker for å prøve noe nytt. Ellers har jeg i alle år holdt meg unna PCM siden jeg hverken flyr heli eller ser noen gevinst med PCM. Det samme gjelder DS/DualConversion mottakere. Hvorfor ha 3 krystaller i en RX når det holder med èn?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Her er en god artikkel om emnet: PCM vs PPM

      Selv er jeg mest komfortabel med PPM IPD mottakere, disse er mindre og rimeligere enn PCM mottakere og har tatt med seg fordeler fra begge systemer. Multiplex sine IPD mottakere har også mulighet for failsafe.

      Comment


      • #4
        Ja, det er vel en årsak til at MPX har gått bort fra PCM og velger PPM IPD...?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        Working...
        X