Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rossi .45

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rossi .45

    Har en Rossi .45 med paulsenpotte som står i en Jupiter(kjøpt brukt både fly og motor). Problemet er at jeg ikke får den til å gå skikkelig på lave turtall(er ikke noen ekspert på glowmotorer). Paulsenpotta som er montert på motoren er ikke helt tett så flyet blir litt grisete etter bruk. Kan det at den ikke er tett være noe av åraken? Men uansett har jeg lyst til evt å bytte ut potta med noe annet så det ikke blir så grisete, men bytte til hva?

    Synes denne motoren er litt for liten til dette flyet. I starten syntes jeg den passa bra(mitt første motorfly, har flytt litt seilfly før) men nå blir det liksom litt tamt. Hvis jeg får motoren til å gå bra-er dette noe å sette inn i et 3D fly? Eller er det noen som har forslag til andre fly.

    Har flydd litt depron-fly i vinter derfor fikk jeg lyst på et 3D-fly med glowmotor.

  • #2
    Hei !
    Har selv en jupiter m/rossi 45 motor (er ikke innkjørt ennå).Men vil tru at dette er en motor med krefter nok , hvilken propell bruker du ?
    Dette er en turtalls motor , med en 11x6 propell kommer du ikke opp i mer en ca 11 000 omdr. med en f.eks. 10x6 eller tilsvarende kom jeg opp i ca 14 000 + omdr. (og ennå ikke innkjørt). Det er vel annbefalt propell på 10x6 , som tilsvarer 600 pfl(?). 11x5 kan sikkert også brukes , da pfl blir 605 nesten det samme som anbefalt(11x11x5=605).
    Jupiter er ikke noen farts maskin , trur jeg
    Fremgangsmåte med PLF


    Det er faktisk flytypen som bestemmer hva slags propell du skal bruke! En lynrask speedmodell kan ikke ha samme propell som et funfly som skal henge etter propellen over asfalten. Derfor kan f. eks. en .40 motor bruke mange forskjellige propeller - alt etter hva du vil oppnå.

    Kort oppsummert slik:

    Høy pitch gir godt drag i stor fart.
    Lav pitch gir godt drag i lav fart
    Stort turtall er mer effektivt for høy fart
    Jo høyere turtall, desto mer luft "spiser" propellen
    Eller sagt på en annen måte. En 11x6 propell vil gi bra akselerasjon, og godt drag ved lav fart. En 11x10 propell vil gi dårligere akselerasjon, men godt drag ved høy fart, og jo fortere den går rundt, desto fortere går flyet (Inntil en grense). Årsaken til dette er aerodynamisk og er for komplisert å komme inn på her.

    Belastningsfaktoren kan regnes ut enkelt. Den "belastningen" hver enkelt propell gir motoren kalles Propeller Load Factor (PLF), og regnes ut etter følgende formel:

    d x d x p

    d=diameter i tommer.
    p=pitch i tommer

    Eks: For propellen i vårt eksempel som var 11x6 blir regnestykket slik:

    11 x 11 x 6 = 726

    Tallet 726 er en indeks - dvs. at tallet bare betyr noe hvis man sammenligner det med et annet indekstall. Hvis vi regner ut PLF for vårt andre eksempel (11x10 propellen) får vil følgende PLF:

    11x11x10 = 1210

    Høyere PLF er lik; en tyngre propell å drive rundt. Jo høyere PLF-indekstallet blir, desto tyngere er den å drive rundt.

    Aha! Det betyr; skal du drive 11x10 propellen like fort rundt som 11x6 propellen, trenger du en sterkere motor! Eller sagt på en annen måte: Setter du en 11x10 propell på 40 motoren din for å få stor fart på speedmodellen din, så går den ikke fortere, fordi propellen går bare rundt med kanskje 6000 omdreininger. Æsj…det var dumt.

    Hjelp - nå begynner det å bli vanskelig! Totaktsmotorer har den egenskapen, at jo fortere de går rundt, desto mer krefter yter de (innen visse grenser da). Derfor må vi finne en måte å få opp turtallet på vår speedmodell med .40 motor. Det er her PLF tallet er så nyttig.

    Eks: La oss beholde pitch på 10 tommer, men gå ned til en 9 tommer lang propell. Da får vi følgende regnestykke:

    9x9x10 = 810

    Husker du at PLF tallet fra 11x6 propellen var 726! PLF=810 er ikke så veldig langt unna PLF=726. Det betyr faktisk at .40 motoren din vil klare å drive en 9x10 propell nesten like fort rundt som en 11x6 propell. Dermed får du rakkettfart på speedmodellen din.


    --------------------------------------------------------------------------------
    Leif S. Nilsen


    Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

    Comment


    • #3
      Takk for svar!

      Har bare prøvd med 10*6 men synes den ble dårlig i vertikalen og ble anbefalt å prøve 11*5. Har ikke fått tak i den enda(dette var i fjor sommer). Prøvde både på butikker i Oslo og i Luleå, Sverige så har ikke fått testet. I år har jeg kun flydd 3DX og Extra 300 fra foamyfactory.com.
      Har nettopp flyttet til Oslo men ikke fått fram flyttelastet enda så jeg bor hos min søster. Det som er litt ille er at jeg ikke fikk med meg hverken Jupiteren eller elektroflyet...så det blir ikke flyging før i juni/juli. Da skal jeg hjem til Finnmark på fiskeferie .

      Comment


      • #4
        Re: Rossi .45

        Originally posted by Samsung
        Har en Rossi .45 med paulsenpotte som står i en Jupiter(kjøpt brukt både fly og motor). Problemet er at jeg ikke får den til å gå skikkelig på lave turtall(er ikke noen ekspert på glowmotorer). Paulsenpotta som er montert på motoren er ikke helt tett så flyet blir litt grisete etter bruk. Kan det at den ikke er tett være noe av åraken? Men uansett har jeg lyst til evt å bytte ut potta med noe annet så det ikke blir så grisete, men bytte til hva?

        Synes denne motoren er litt for liten til dette flyet. I starten syntes jeg den passa bra(mitt første motorfly, har flytt litt seilfly før) men nå blir det liksom litt tamt. Hvis jeg får motoren til å gå bra-er dette noe å sette inn i et 3D fly? Eller er det noen som har forslag til andre fly.

        Har flydd litt depron-fly i vinter derfor fikk jeg lyst på et 3D-fly med glowmotor.
        Tror nok ikke en slik motor er noe god for bruk i 3D fly. Der må du ha en motor som er sterk i mellom registeret og gode trottel egenskaper, jeg har brukt Irvine 53 , denne er meget bra, men enda bedre er det med en 4 takter.
        Om jeg skulle valgt fly etter motor hadde jeg sett etter en .40size F3A lignende modell....
        Low and slow with power to go !!

        Comment


        • #5
          Hei !
          Ang. krefter på rossi 45 , hvor mye nitro bruker du fuelen ?
          På rossi 45 er det vel anbefalt 3-5 % nitro . I følge eksperter så skulle ikke +- 5 % nitro (fra anbefalt) spille noen rolle . Mer nitro = mer krefter..
          men i noen tilfeller virker det motsatt .
          Leif S. Nilsen


          Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

          Comment


          • #6
            Hei igjen !
            Følger med svarene du får , da jeg har samme motor.
            Men du....hvor mange omdr. ut har du på tomgangs skruen?
            Og har du justert den med trottle tønnen helt åpen ?
            Det er vist det som er riktig på denne motoren .
            Leif S. Nilsen


            Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

            Comment

            Working...
            X