Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tidlig vårkrasj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tidlig vårkrasj

    Vel etter gjenopptagelse av hobbyen etter mine 10 år uten en stikke fikk jeg første nedtur. Rakk og svi av 3 liter fuel på den gamle Kalten min før moder jord demonstrerte sine krefter i form av tyngdeloven.

    Satte i gang på en dag da det blåste ”hatter og høy”, men lysten til og prøve den gamle Baron med ny potte trosset redselen for å gjøre noe dumt. Det skal jo sies at bestykningen ikke var av siste mote, men allikevel lik som da jeg ga meg og parkerte visperen på loftet. Gammel snurregyro, ikke helt optimal ATV hjalp en rusten pilot i bakken så det slo ut på Richters skala. Fikk helikopter og motor til og gå greit så det ble litt prøving om throttelkurvene matchet oppsettet. Noe loop, roll og stall-turns viste at begge idle-up kurvene fungerte tilfredstillende med positiv pitch. Piloten fungerte også på dette nivået. Så tok overmotet fatt og jeg vippet Kalten over på ryggen i en halv loop. Hva som da skjedde står ennå ikke helt klart for meg men en kombinasjon av og miste mye fart i opptrekket, samtidig med at halen slo ut resulterte i at orienteringssansen sviktet. Mistenker at det ble en hovering loop med pitchen på 4-5 grader negativ. Nedturen tok ikke mer enn noen tiendeler. Skadene var faktisk ikke overdådige, men nok til at ett helikopter som ikke produseres lenger blir begravet. Deler er faktisk ikke å oppdrive.

    Vel, vel. Lærdommen av dette blir at man MÅ faktisk svi av noen liter fuel bare på den visuelle forskjellen mellom flyging ute og simulator. Modellen på simulatoren er alltid lik. Det uventede skjer ikke, den visuelle oppfattelsen er ikke lik, nervefaktoren er ikke den samme.

    Jeg venter nå på en Raptor 50 med 401 Gyro. Gyroen i Kalten var en Morleygyro som aldri kunne måle seg med datidens toppgyro; JR 120BB. Det blir spennende og se hva utviklingen har skapt. At på til kan jeg kjøpe deler når uhellet er ute.

    Var en tur innom Theodor sine sider og så han hadde fått seg en tidlig ”vårsmekk”. Nå var det jo på et litt annet nivå som forårsaket det. Konklusjonen av det hele blir vel og la våryrheten strømme i kroppen men ikke la den ta tak i hjernen og stikkefingrene. Forskjellen mellom suksess og fiasko er ikke stor.

    Mvh. Arild
    Arild Johansen

    Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

  • #2
    Dette var trist å høre, håper du kommer videre uten at det koster skjorta i neste runde!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Originally posted by joo
      Dette var trist å høre, håper du kommer videre uten at det koster skjorta i neste runde!
      Vel, vel. Jeg hadde vel i tankene og skaffe et helikopter som det går ann og få deler til, så jeg kommer raskt i gang igjen....... Men jeg kunne nok allikevel fått mange skjorter for prisen av en Rappy 50, motor og 401 Gyro. Tross allt er det rimeligere og kjøpe komplett heli nå enn når jeg ga meg sist. Det skal jo bli morsomt å prøve en "moderne" gyro og ikke den snurredassen jeg fløy med

      Det jeg tok hardt var at jeg fløy meg i bakken på hovedsaklig fingertrøbbel og at det var litt nostalgi som fulgte den gamle Baronen.

      En annen sak var at jeg hedde aldri blitt fornøyd med Kalten. Når jeg demonterte vraket fant jeg at det ikke var noen former for opplagring av overføringen til halerotoren. Dette var av den gamle pianotrådoverføringen. Dette skapte noen vibrasjoner som jeg ikke likte. I den forbindelse så har jeg alltid annsett vibererende helikopter som en potensiell fare. Før eller siden fører vibrasjonene til svikt i radioutstyr, motorkutt, mekanisk materialtretthet osv. Det er bare spørsmål om når helikopteret "tar kvelden". Dette retter jeg til de vibrasjonene som gjerne kommer fra motor, vifte clutch eller halerotor. Lavfrekvente vibrasjoner fra rotor er irriterende og påvirker flygingen, men gjør ikke så drastiske skader. De er som regel lettere og bli kvitt også, siden de er relatert til hovedrotorblader, hovedmast eller spindel.

      Mvh. Arild
      Arild Johansen

      Modell-Helikoptersport
      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
      AHMHK

      Comment

      Working...
      X