Announcement

Collapse
No announcement yet.

perry-pumpe-trøbbel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • perry-pumpe-trøbbel

    For ca. 10 min siden skrudde jeg baklokket av min nye Irvine .61, og gikk løs på det med drillen for å få montert en nippel til en perry pumpe. Det viste seg imidlertid at baklokket var ku 0,9mm tykt (ja jeg har målt). Det holdt ikke til å gjenge i, og jeg sitter dermed igjen med et ubrukelig baklokk med hull i

    Jeg har allerede ytret noen velvalgte ord om saken, men det hjalp lite.
    Så kom jeg på noe jeg har hørt om å lime pumpa rett i baklokket. Er det noen som har støtt borti slike løsninger? Hva skulle man limt med? det må jo tåle store temperatur-svingninger, høyt trykk og vibrasjoner + at det må hefte på aluminium. Sika flex?

    Alle innspill mottas med takk

  • #2
    Araldit sitter godt på aluminium. Jeg brukte det til å lime fast en forgasser etter at festet ble ødelagt, dessverre ble limfugen sprø og løsnet etter et års tid.
    Kanskje sika flex er bedre. Jeg vet ikke hvordan pumpen din ser ut, men kanskje du kan lage en brakett som du fester med skruene til baklokket slik at pumpen klemmes fast. En annen mulighet er å lime fast nippelen, eller lodde fast en liten bit over hullet slik at det blir mere å gjenge i. Siste forslag fra meg er å skru nippelen i en skive som du limer fast i baklokket,da får du liten belastning på en stor limflate, det bør holde.
    Lykke til! Fortell oss hvordan du fikser problemet, du er helt sikkert ikke den første (eller siste) som opplever dette.

    PS. Kanskje det er dumt å lodde på baklokket? Hvis det "slår" seg av varmen er det ødelagt. Vær forsiktig!
    Mvh
    Gunnar Børseth

    I might not be very good, but I'm fun to watch.

    Comment


    • #3
      Siste forslag fra meg er å skru nippelen i en skive som du limer fast i baklokket,da får du liten belastning på en stor limflate, det bør holde.
      Ta en liten Aluminiumbit (dess større limflate dess sterkere blir reperasjonen) og borr og gjeng opp hull til nippelen, gjør baklokket rent (avfett) og bruk smergel papir på lokket der delene skal limes sammen. Lim og voila alt er i orden.
      Nå er det du lurer på hvilket lim du skal bruke ikke sant? men der må jeg skuffe deg, kan for mitt bare liv ikke huske hva som var brukt på alu (det finnest diverse flytende metaller som kan brukes blandt annet). Har sett 30minutters epoksy (muligens noe fortynnet med rødsprit) brukt til å feste frem sikte på bane Mausere og Sauere (demonteres med blåselampe) og dette holder somregel noen år. Uansett er det sikkert noen der ute som vet hvilke limtyper som passer.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Skal du gamble på liming så ikke prøv noen av de hurtige epoxyene. Dette er en jobb for den blå Aralditen (24-timers). Bland en såpass stor mengde at du har noenlunde kontroll på at du får like deler lim/herder.
        Når tingene er på plass med lim på så skal du legge delene i stekeovnen på 60-70 grader i 7-8 timer. Nå blir limet opptil flere ganger sterkere enn på den kjappe måten!
        Klart du kan "lodde" en alubit fast, men alulodd er ikke noe for amatører.. alu har det med å "forsvinne" når det blir for varmt
        Hørtes fornuftig ut det Vingemutteren sa med en alubit du gjenger opp og limer fast. Stor limflate og håp om at det holder ei stund. Men epoxy som utsettes for varme vil bli sprø etter en tid.. mykner når den blir varm.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Originally posted by joo
          Hørtes fornuftig ut det Vingemutteren sa med en alubit du gjenger opp og limer fast. Stor limflate og håp om at det holder ei stund.
          Ikke gjenge opp først før lime på plass! Lim først biten på plass og så gjenge opp helt gjennom til begge delene har fått gjenger da nippelen vil holde biten på plass på lokket via gjenger på baklokket.

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            Godt poeng Motorboy!
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              En nyslipt aluoverflate oksyderer ekstremt kjapt, og filmen forurenser overflaten slik at epoxy kan få problemer med å å bitt i metallet. Våtsliping _med_ epoxy fikser den saken.
              Sam Houlder

              Comment


              • #8
                Jeg bruker Loctite, den for permanent fastsetting. Tror den heter 640...

                Varme bør ikke være noen problem på en 61-maskin, så du kan selvfølgelig også bruke epoxy el.. men Locktiten sikrer en utrolig god fastsetting. På min 90-motor så er aldri baklokke varmere enn en god sommerdag på sørlandet.....

                /Tom Erik
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

                Comment


                • #9
                  Her var det mange gode forslag, men jeg tror nok jeg må gå noen runder til i tenkeboksen før jeg gjør noe overilet (igjen)

                  Når det gjelder loctite, så hjelper vel det heller lite når jeg endte med 1/2 gjenge totalt pga tykkelsen på baklokket? Det er forsåvidt et godt poeng at det nok ikke blir så varmt, De gamle Irvine motorene hadde visstnok baklokk i plast.

                  Når det gjelder hvordan pumpa ser ut, så finnes det bilde på Nortrading sine hjemmesider. Det er en sylinder på ca 30 mm diameter og 40-50 mm høyde. I bunnen av sylinderen er det en tilkobling for trykk fra bunnkassa i motoren. Det er derfor en fristende tanke å stikke hele pumpa inn i det store sylindriske hullet i baklokket, og fylle igjen med sika-flex el. rundt (Jeg kan sikkert illustrere dette hvis det var uklart)

                  Comment


                  • #10
                    Ola fremming matta ned baklokket og limte pumpa fast med epoxy. Han gjenget baklokket og skrudde plastnippelen til pumpa inn. Det stod om dette i MI for noen år siden. Han laget en plywoodskive som støtter opp pumpa i bakkant og dette har holdt helt fint.
                    MVH

                    Jon Gunnar Wold

                    Comment


                    • #11
                      pleym, vi antar alle sammen at du må legge til material (t.d. 2-3mm alu) som du tilpasser slik at du får dekket nesten hele flaten inne i baklokket (på utsiden selfølgelig ).

                      Locktiten (den for permanent montering) er sikkert topp og i det tilfellet er det bare å vaske godt med sprit / industrirens eller liknende, ha på bra med locktite inne i baklokket legg skiven med Alu (eller liknende, best med alu da det vil utvide seg omtrent som materialet i baklokket og da ungår en å risikere ekstra spenninger under bruk) inn i baklokket og bruk en skrutvinge til å holde biten sammen (overflødig locktite skal da bli presset ut av limfugen av trykket), la bitene stå varmt ett døgn og borr opp hullet fra baksiden og ut (altså begynn gjennom det hullet du allerede har laget og borr utover), gjeng hullet og voila alt er ok. Om locktiten ikke holder vil du finne det ut når du borrer og gjenger, slipper delen er det bare å vaske rent og prøve med noe annet lim etterpå (derfor anbefaler jeg å prøve med Locktiten først men husk den må vere av typen permanent liming, en annen ting er att baklokket aldrigt vil bli varmt nok til å løsne Locktiten og det er jo en fordel på sikt).

                      Ellers så går det jo å eksperimentere med tykk CA i steden for Locktite men har ikke peiling på om den toler varmen (er redd den vil bli sprø med tiden).

                      Vedrørende montering i baklokket med perry pumpe så tror jeg det er litt dødfødt (har perry pumpe og skjønner hvordan du tenker der er jo plass til den og jeg har vurdert dette selv), grunnen til at jeg mener montering der ikke er serligt lurt er at det blir vanskeligt å nå til trykk regulatoren på enden av pumpa (uansett hva som sies så blir det litt triksing og miksing med denne til alt er oppjustert). Det er ikke sikkert du vil ønske å bruke pumpen etter å ha testet den (kommer an på om en får oppsettet til å fungere på den forgasseren en bruker). Så min anbefaling er å montere pumpen på brannveggen og heller kjøpe ett nytt baklokk senere for å eksperimentere med om en etter en tid kommer til at denne motoren skal ha pumpe for altid (blir jo litt vanskelig å flytte pumpen rundt på forskjellige motorer for å se om de egner seg til pumpedrift (og det er jo noe av moroa med gamet ikke sant?)
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Hvordan gikk dette Pleym?

                        Har selv kjørt min umulige bedrittne sinnsykt umedgjørlige Magnum (TT produsert) 61 PRO med Perry pumpe (montert i samme høyde som spraybaren) med glimrende resultat i benk (første start siden 1997). Riktignok med en Webra TNII forgasser, neste blir å prøve original forgasseren igjen. Kansje det er håp for den verste møkka motoren nor for statt likevel?
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Joda, jeg fikk montert pumpa, og den virket nok som den skulle, men tiden det tok å få dette justert var mer enn jeg hadde tålmodighet til. Jeg fikk rett og slett ikke startet motoren med pumpa innkoblet.

                          Det endte derfor med at jeg solgte pumpa til Thinnthinn, kjøpte nytt baklokk og konverterte til vanlig trykksystem.

                          Mulig jeg prøver dette igjen en gang, men da må jeg ha et annet fullt operativt fly ved siden av når jeg blir lei av å flikke propell og banne.

                          Comment


                          • #14
                            Psssssst: med LiPo bak og kobbertråd foran starter motoren HVER gang uten å tenke på å flikke propellen... Hver gang
                            Dessuten for du ikke søl på fingra...
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Flikke! Ikke si du står med chicken stick og prøver å banke motoren til underkastelse? Bruk el starter til motoren er innjustert og så er alt fryd og gammen.

                              P.S. Jeg brukte 5min på å justere pumpe og motor på tirsdag.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X