Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppsett av elektrofly - li-po på 6,4 V mot mottaker/motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppsett av elektrofly - li-po på 6,4 V mot mottaker/motor

    Som fullstendig grønn på elektrofly har jeg et par spørsmål om bruk av Li-po 6,4 V til mottaker/motor. (2 celler 700 mAh)

    Waypoint står oppført med 4,8V - betyr det at det må en separat batteripakke til servoene?

    Har bestilt en Jeti5 mottaker fra RS Hobbyimport sammen med en GWS 300 regulator.

    Egentlig er spørmålet hvordan konfigurer man dette?
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Hei.

    Har tatt et bilde for å prøve å illustrere saken.

    Som du ser er det tre sett med kabler fra regulatoren: et til batteripakken, et til motoren og et sett som plugges inn i mottakeren med vanlig servoplugg. Det geniale er at regulatoren din høyst sannsynlig lager 5 Volt fra LiPo-batteripakken og forsyner mottakeren og de andre servoene via servokabelen. Mottakerbatteri er overflødig da. Kalles BEC (Battery Eliminator Curcuit), og fins på de fleste små og mellomstore regulatorene. Når du kommer opp på regulatorer for svære strømmer (Opto) er det ikke noen BEC lenger. Da må du ha RX-batteri eller bruke UBEC for å lage 5Volt fra batteripakken.
    Batteripakken din er nok 7,2 Volt (2S LiPo?) som pakken på bildet (2S 1200 LiPo)

    Lykke til.
    Attached Files
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takk skal du ha - dette forsto selv jeg . Du har rett at batteripakken er på 7,4 V og ikke 6,4 som jeg først oppga.

      Hvor lang tid tar det å lade opp en slik pakke på 2 celler 700mAh - har en Apache 1215 Smart - 12 V lader som er konfigurert for 2 celler og 700 mAh? Dette går mest på når man er ute og flyr og lader fra Field boksen.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Generelt anbefales å lade med 0,5C evt maksimum 1C på LiPo. Det vil si at du lader med 300-400 mAh hjemme og da tar det et par timer. Tar du sjansen på å lade med 1C (700mAh) på stripa tar det ca en time.
        Jo penere du behandler batterien jo lengre varer dem sikkert. Har du tid lader du med lav strøm, og blir du tent på el kjøper du bare flere batterier så du får mange flighter på en dag.

        PS: har nettopp fløyet tom 4 pakker, og den siste var bare halvtom da Vertigoen blåste opp i ei furu. Redningsaksjon nettopp ferdig.
        Ble 40 minutter flytid rett utafor døra.. glowstriper er mangelvare for tida. Da er elektro genialt å ha
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          I følge instruksjonen står det ikke noe om laderaten annet enn at når den har nådd 90% ladning vil den gå over til lavere laderate og bruke 30 - 40 minutter på å fullade batteriet.

          Eller så ser jeg at det er noen flere OBS punkter i forbindelse med lading.
          Så selv om flere artikler i MI har advart oss nybegynnere innen elektro mot Li-po så er jeg ikke skremt så langt. (vernevest, brannslukker og nødnummer 110 innen rekkevidde

          Angående dette med "ting" i trærne så minner det meg veldig om fisketurer med madammen - duppen hadde en merkverdig evne til å lande i toppen på en bjørk og ikke i vannet.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Du får stole på IQ`en i laderen din, er den satt opp til 2S 700mAh LiPo så kan du regne med den gjør det rette. Jeg bruker en Schulse selv, og der bruker jeg å sette batteritype, celleantall OG ladestrøm manuelt. Typisk bruker jeg 400mA ladestrøm på 700mAh batteripakkene mine selv om jeg kunne brukt opptil 700... har da god tid.

            Begynte med elektro til jul, og nu ligger det 16 LiPo-pakker i ladehaugen.. Godt jeg kan lade 2 pakker av gangen.

            Batterier kan nok gå berserk, en enkel greie er å la batteriene ligge i en kasserolle eller termokopp når du lader dem...

            Bjørk er noe herk ja, har kosta meg mange fluer etterhvert.. og flere blir det nok
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Begynte med elektro til jul, og nu ligger det 16 LiPo-pakker i ladehaugen..
              Joo du er alvorligt hekta, jeg vet ikke om jeg noengang tør å kjøpe børtseløst og lipo batterier når det får sånne konsekvenser . De kan da vel ikke vere så bra desse tingene?
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Ja de er ikke bra for lommeboka!
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Modellflyging generelt gjør sjelden bra for lommeboka
                  Jeg har jo holdt på siden -75 men elektro trigget meg totalt. Likevel jobbes det med noen modeller med bråkeklump i nesa, slutter ikke med fuel, men elektro var skikkelig arti!

                  Trenger man børsteløst? Vent og se på kommende review.

                  NiCd har ikke så lenge igjen, LiPo eller neste trinn på Lithiumstigen er nok framtida virker det som.
                  Og moro har vi det uansett eller???
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Første ladning unnagjort uten bruk for hverken brannvesen eller brannslukningsapparat Den ladet med 1C. Får mottaker og ESC i posten neste uke så da blir det flyging - jippi .

                    Ellers så har jeg tatt fri fra jobben neste fredag for å få årets første flytur - hvis vær og vind tillater.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment

                    Working...
                    X