Announcement

Collapse
No announcement yet.

Et spørsmål om lading..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Et spørsmål om lading..

    Som fersk i faget lurer jeg på følgende;
    Har tidligere ladet mine 600 mah mottakerbatterier med vanlig vegglader som har fulgt med settet. Siden har jeg kjøpt større batterier, det største er 1800 mah. Det nytter vel ikke å lade dette med veggladeren til 600 mah? Hvordan lader jeg? Finnes det en formel her, etter kapasiteten på batteriet?

  • #2
    Ta 1800mah del på 60mah(tror jeg den lader med)=30t. så finner du ut hvor lang tid det skal lade

    Håper du forstod dette.

    Comment


    • #3
      Re: Et spørsmål om lading..

      Originally posted by Geir
      Som fersk i faget lurer jeg på følgende...
      Vet ikke om du har lest denne artikkelen, men til info så inneholder den mye nyttig informasjon om batterier og lading.

      Comment


      • #4
        Det beste er å kjøpe en skikkelig lader, som føler når batteriet er fullt. De koster litt, men det lønner seg i lengden da batteriene holder mye lenger.

        Det står vel på laderen hvor mange mA den gir?
        Gir den f.eks 200 mA tar det ca 3 timer å lade et 600 mAh batteri, og 3 ganger så lang tid å lade et 1800 mAh.
        Tore

        Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

        Comment


        • #5
          Ja det fins en formel, og ja du kan lade med laderen du har.

          Forutsetter at du har NiCd eller NiMh-batterier. Forutsetter også at laderen din leverer konstant strøm, noe alle "original-laderne" gjør. Sannsynligvis leverer den 50mA, men LES på den. Det står sannsynligvis noe om ladestrømmen.. f.eks: RX 50mA

          Er batteriet tomt skal du lade et 600mAh batteri med 50mA i 12 timer (50mA x 12 timer =600mAh) pluss 10-20%. Det vil si ca 14 timer.
          Et 1800mAh batteri skal med samme laderen på lades i 36 timer (50mA x 36 timer = 1800mAh) pluss litt til... altså 40 timer.
          Alt ovennevnte forutsetter at det er snakk om 50mA fra laderen. Leverer den 100mA blir det halve tiden osv.

          Ting tar bare mer tid med større batterier.

          Du kan trøste deg med at hvis det er snakk om så små ladestrømmer vil ikke batteriet ta skade av om du overlader noen timer

          mA betyr "milliAmpere", "h" betyr "hour", eller "time" på norsk. mAh blir dermed "milli-Ampere-timer"...

          Enda kortere forklart: Et 1200-batteri skal du lade dobbelt så lenge som du har gjort med ditt gamle 600-batteri osv osv...

          Nu ble til og med jeg forvirret....
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            OK!

            Saken er biff, og det lades.. Hjertelig!

            Comment


            • #7
              Jeg lærte en formel for noen år siden som er ganske enkel (den baserer seg på 14% overladding for å få fulle batterier, batteriene blir som kjent ikke fulle om en putter inn angitt kapasitet en må true litt ekstra inn på de for å få full ladding). OBS formelen gjelder kun Nicad og Nimh batterier.

              Formelen er som følger: Batteri kapasitet / Laddestrøm X 1,14 = Laddetid i timer.

              eksempel 1:

              600mah / 50mah X 1,14 = 13,68 timer (i hvirkelighetens verden så tåles nok en 17-18 timer greit uten fare for skader, har ladet i 24 timer gjentatte ganger på tilsvarende batterier uten problemer.

              eksempel 2:

              1800mah / 50mah X 1,14 = 41,04 timer (intil 48 timer er ikke noe problem her, bare det blir nok timer).

              OBS. Hus at er ikke batteriet tomt så må en anslå rest kapasitet og beregne batterikapasiteten ut i fra dette da ett halvfult 1800mah batteri blir ca 900mah / 50 X 1,14 = 20,52 timer).

              Anbefaler bruk av en utlader som auto kutter utladding for å få full kontroll på laddingen, eller helst en avansert ladder som kan ladde med høyere ladestrøm. Et eksempel på høyere ladestrøm kan være som dette: 1800mah / 180 X 1,14 = 11,4 timer. Merk at lading ved C10 (10% av batteriets kapasitet) alttid gir en ladetid på ca 11,4 timer fra tomt batteri.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                1,14 ???

                Er det ikke 1,4 som er normal faktor når man lader med ca. 0,1C ?

                Og bare for å forvirre ytterligere så er denne faktoren i høyeste grad variabel avhengig av hvor fort du lader. Ved hurtiglading (>1C) så er denne tilnærmet 1, mens ved lading <0,1C så vil denne være større enn 1,4.

                Men det mulig jeg tar feil....at det er andre faktorer som gjelder når det er snakk om "ladding" fremfor det jeg er vant til...nemlig "lading". (beklager, men jeg bare måtte... ...)

                mvh.
                Ole André

                Comment


                • #9
                  Skjønner
                  Men det har funka greit for meg på RX og TX batteriene i 8 år så det skal ihvert fall ikke vere et problem å bruke 1,14 ved C10 lading. Muligt noen vet om en merte korrekt konstant?
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Hva står C-en for? Har jeg forstått det rett dersom man har f.eks. et 600mah batteri og lader med 600mah så lader man på C1?
                    Og er ma (milli Ampere) 1/1000 A?
                    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                    er der ingen der kender dem.

                    Comment


                    • #11
                      Ja, 1C = 1 x kapasiteten/timer.
                      600mAh/h (time) = 600mA = 0,6Ampere.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Interessant diskusjon, men eg har også lært at faktoren er 1,4 og ikkje 1,14.

                        -Ole Martin

                        Comment


                        • #13
                          Og jeg mener å huske at faktoren var 1,2 ..

                          Uansett: lader man med liiiten ladestrøm behandler du batteriene best uansett hvor mye IQ det er i laderen din. Hurtiglading sliter ganske heftig på de fleste batteritypene.
                          Fordelen med smarte ladere er at kan få en tilstandsrapport når du cykler batteriene. Den andre fordelen med dyre ladere er høy gadget-faktor! (Ja jeg har da dyyyr lader jeg også )
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Uansett: lader man med liiiten ladestrøm behandler du batteriene best uansett hvor mye IQ det er i laderen din. Hurtiglading sliter ganske heftig på de fleste batteritypene.
                            Det er faktisk ikke helt sant. Det viser seg at gjentatt langtidslading bygger opp krystaller inne i batteriene, noe som gjør at du mister kapasitet. Men selvsagt er en langtidslading med en viss grad av overlading bra en gang i blandt for å balansere cellene i en pakke.

                            Så hurtiglading er faktisk å anbefale (selvsagt innen rimelighetens grenser, slik at du ikke overskrider maks ladestrøm for det enkelte batteri.)

                            Mener å huske at det var rundt 0,5 - 1 C som er det ideelle for de fleste batterier.

                            mvh.
                            Ole André Knutsen

                            Comment


                            • #15
                              Er det noen batterier som kan ta skade av "flekklading", dvs. man setter ett batteri til lading som f.eks. er halvtømt. Hadde to batterier til ett videokamera som jeg gjorde dette med, for å ha maksimalt med strøm når det skulle brukes. Men det gikk ikke lang tid før batteriene som først varte en halvtime, tilslutt varte maks 5 min. Fikk da forklart at dette skyldtes "flekkladingen", at det som var igjen av strøm på batteriet "forsvant" når man satte på laderen. Det nye batteriet passet jeg på å tømme nesten helt med en lyspære før jeg ladet det, og dette holdt seg bra.
                              Hørte at Ni Cad batterier var sånn, men ikke Ni met. ?
                              Hva med Litium typene ??
                              Every landing you can walk away from, is a good landing.

                              Comment

                              Working...
                              X