Announcement

Collapse
No announcement yet.

Service på radio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Service på radio

    Det anbefales å sjekke sendere og evt etterjustere de ca hvert 4. år. Er dette en anbefaling som aldri følges, eller er det noen i Norge som faktisk tar service og kontroll av sendere? Isåfall; hvem gjør dette?

    Mvh ToreS

  • #2
    Joda, det anbefales.... MEN....
    Norwegian utfører(kan man kalle det det??) service på Futaba. Riktignok har jeg hørt om tilfeller hvor det tar 3-4mnd (eller mer).. De sender noe til Sverige, der utstyret ruges gjennom en laaaaaaang prosess (les skifte batteri) for så å sende den med ilbud(3-4uker??) tilbake.

    Neida, så ille er det sikkert ikke -Eller??

    De fleste butikker jeg har pratet med sender utstyret utenlands, gjerne Sverige. Jeg vil tro at en kjyndig el-repratør her i Norge kan gjøre samme jobben! De vet jo stort sett hva som kan gå i stykker!

    Ellers bør batteriet byttes ved jevne mellomrom. Dette kan enten lages selv eller kjøpes ferdig. Det var jo et feiende flott skriv her på forumet om lodding av batterier

    Hva etterjustering angår, så er det mange modellflygere her i landet som vet hvordan det gjøres! (IKKE meg inkluder....)
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

    Comment


    • #3
      Man bør jo ha dertil egnet utstyr om man skal justere RF-trinnet i radioen slik at denne faktisk jobber på korrekt frekvens uten for bredt spektrum, samt korrekt effekt...

      Men JR-radioer har jo ett lithium batteri som holder på programmeringen - og dette varer jo ifølge manualen ikke mer enn ca 5 år... Dvs at en 3810 kjøpt i 1999 snart må bytte ett slikt batteri... Og det gjelder nok fler enn meg... Kan dette byttes uten å miste programmert minne?

      /ToreS

      Comment


      • #4
        Det er vel 2 batterier i senderen, først det store som brukes til drift.. så et lite onboard som backup om hovedbatteriet blir helt tømt, eller kobles fra?

        Hvis det er samme som på bærbare PC'er så skal du kunne bytte onboard batteriet mens hovedbatteriet sitter i uten å miste informasjonen.
        Mener det er slik på sendere også.
        Med vennlig hilsen / Best Regards
        Freddy Ulvseth
        http://freddy.ulven.com/rc

        Comment


        • #5
          Jeg kunne gjerne tenkt meg å vist mer spesifikt hvordan dette faktisk er på en JR-radio enn hvordan det gjøres på en laptop Men ja; det er minnebatteriet det er snakk om; om det brukes for å holde minne hele tiden eller om det kun brukes når hovedbatteriet er ute/flatt aner jeg ikke; det er vel helt opp til den som har designet radioen

          Comment


          • #6
            Lurer på om ikke Minnet er en EEprom for modellene på JR, da slettes de ikke hvis batteriet blir flatt. (Litt usikker her). Batteriet er for å holde i gang klokkefunksjonen.
            Tore

            Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

            Comment


            • #7
              Jeg hadde min sender på sjekk og oppgradering hos Øgrey for en del år siden... fikk faktisk tilbud fra dem om sjekk og oppdatering av softwaren Regner med at den var i Tyskland, men vet ikke..

              Er faktisk bare 2 uker siden jeg hadde begge senderne mine med på jobb for å sjekke spektrum og senterfrekvens.. begge senderne er fra slutten av 80-tallet og begge hadde flyttet seg 2-300 Hz ned i frekvens. Normalt vil oscillatorer gå ned i frekvens over år, men likevel viste spektrumanalysatoren at begge overholdt kravet til kanalseparasjon i massevis ennå.
              Hva som hadde blitt resultatet om jeg hadde satt inn et krystall 10 kanaltrinn unna er mer usikkert og det er ved kanalbytte man skal være ekstra obs!

              Problemet kommer den dagen senderne må justeres: man MÅ ha skjematikk som viser trimmekretsene og nivåene på signalene i oscillator-kretsen i tillegg til muligheter for å sjekke spektrumet!!

              Og det er vel ikke alle som har tilgang på spektrumanalysatorer etc med bandwidthresolution ned i 1 Hz.....
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by ToreH
                Lurer på om ikke Minnet er en EEprom for modellene på JR, da slettes de ikke hvis batteriet blir flatt. (Litt usikker her). Batteriet er for å holde i gang klokkefunksjonen.
                I manualen til 9x står følgende:
                "All pre-programmed data is protected by a five-year lithium battery backup.
                If the voltage level of the lithium battery drops below an acceptable level (2.2v)
                a low lithium indicator will appear. This indicates that the lithium battery will
                no longer maintain program memory. When the lithium indicator appears on
                the screen, the system should be sent to the JR/MacGregor Service
                Department for a lithium battery replacement.
                Should the lithium battery fail, the display will indicate BACK UP ERROR. If
                this occurs, it will be necessary to replace the battery and reprogram all data.
                All transmitter programs will return to the factory default setting, and the data
                you have input will be lost."

                Dette tolker jeg dithen at det ikke er EEPROM som holder minnet til JR Det står tilsvarende for X-3810 radioen.

                Som tidligere skrevet; jeg vil gjerne vite hvordan dette faktisk er; kommer noen med sin tro bør den iallefall stemme med det JR selv opplyser i sin manual... Jeg har nok tro selv, men søker nå fakta...

                /ToreS

                Comment


                • #9
                  Originally posted by roTore
                  "All pre-programmed data is protected by a five-year lithium battery backup.
                  If the voltage level of the lithium battery drops below an acceptable level (2.2v)
                  a low lithium indicator will appear. This indicates that the lithium battery will
                  no longer maintain program memory. When the lithium indicator appears on
                  the screen, the system should be sent to the JR/MacGregor Service
                  Department for a lithium battery replacement.
                  Du er ikke nødt til å sende den til service.
                  Her kan du gjøre som jeg gjør for å unngå backup og reprogrammering i radioen.

                  1. Åpne bakdeksel (noen fordeksel)

                  2. Finn batteri i kretskortet.

                  3. Ser du batteri har + og - polaritet og finn ut hvor mange volt batteriet gir. Ikke ta ut batteri ellers slettes minnet!. Noen gir 1.5 v eller 3.5 v

                  4. kople ledning til batteriets kontakt +og kople til en ekstra batteri + med samme spenning og kople en ledning til batteriets kontakt - og kople til til samme ekstra batteri -. Nå gir ekstra batteri strøm til minne. Ps, ledningene skal ikke koples mellom batteri og kontakter, heller træ tynn ledning rundt kontakter og tvinne sammen , eller bruk isolert krokodilleklemme eller tilsvarende klemmer for elektronikk.

                  5.Ta ut den gamle batteri og sett inn ny batteri.

                  6. Kople av ledninger fra extra batteri ,ikke kortslutt ledningene sammen eller en av den i kretsen! og kople ut begge ledninger fra batteriets kontakter en om gangen i radioen.

                  7. Viola! Nå har du skiftet batteri med minne i behold!

                  Jens Eirik

                  Comment


                  • #10
                    Joda; du får det til å høres enkelt ut

                    Batteriet som sitter i radioen er ett SONY CR2032 3V og det er loddet til kretskortet, så når jeg fester ledningene som du beskriver; i ørene på eksisterende batteri, vil 1) "hjelpebatteriet" også bli fjernet fra kretsen når jeg tar ut batteriet og 2) det vil gå uønsket strøm fra hjelpebatteriet til det fastloddede batteriet da disse vil bli koblet i parallell og ha forskjellig spenning.

                    Jeg er nok kompetent til å lodde på kretskortet, men jeg tviler på at alle er det; det er ganske så trangt - og man må først lodde inn "ører" som man kan feste hjelpebateriet til; etter å ha løst problemet med paralellkobling av batterier med ulik spenning...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by roTore
                      Joda; du får det til å høres enkelt ut

                      Batteriet som sitter i radioen er ett SONY CR2032 3V og det er loddet til kretskortet, så når jeg fester ledningene som du beskriver; i ørene på eksisterende batteri, vil 1) "hjelpebatteriet" også bli fjernet fra kretsen når jeg tar ut batteriet og 2) det vil gå uønsket strøm fra hjelpebatteriet til det fastloddede batteriet da disse vil bli koblet i parallell og ha forskjellig spenning.

                      Jeg er nok kompetent til å lodde på kretskortet, men jeg tviler på at alle er det; det er ganske så trangt - og man må først lodde inn "ører" som man kan feste hjelpebateriet til; etter å ha løst problemet med paralellkobling av batterier med ulik spenning...
                      Du skal ikke lodde til den gamle batteri, lodde 2 festeører for + og - på kretsen som forbinder med den gamle batteri og de nye festeører koples til hjelpebatteri på 3 v eller 2 stk 1.5 v hjelpebatterier før du lodder av den gamle batteri og bytter med et nytt.

                      Tips: Du kan montere en ekstra batteriholder for batteri i radioen hvis du vil bruke radioen i flere år enn å lodde av og på batteri flere ganger + en ekstra batteriholder uten batteri. D.v.s du setter et nytt batteri i den ene batteriholder og den andre batteriholder tar du ut det gamle batteri og hiver i søpla, enkelt..

                      etter å ha løst problemet med paralellkobling av batterier med ulik spenning
                      Det blir ikke spenningsforskjell i volt, kun amper øker hvis du setter et nytt batteri på kretskortet. Økende volt skader komponenter, ikke amper. Batteri med stor kapasitet varer lengre enn batteri med lite kapasitet bare hvis du hadde tenkt å bruke større amper med andre ord...

                      Jens Eirik

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Motorboy

                        Det blir ikke spenningsforskjell i volt, kun amper øker hvis du setter et nytt batteri på kretskortet. Økende volt skader komponenter, ikke amper. Batteri med stor kapasitet varer lengre enn batteri med lite kapasitet bare hvis du hadde tenkt å bruke større amper med andre ord...

                        Jens Eirik
                        Forskjell i ampere betyr ingen ting, men man bytter gjerne batteri fordi det gamle er dårlig (les: tomt for strøm og følgelig droppet i spenning). Det vil derfor alltid være spenningsforskjell mellom ett nytt batteri og ett tomt; det er faktisk derfor det er tomt

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by roTore
                          Det vil derfor alltid være spenningsforskjell mellom ett nytt batteri og ett tomt; det er faktisk derfor det er tomt
                          Ha, vær oppmerksom neste gang du ikke overser noe du skulle ha skrevet i tidligere innlegget. Fort å glemme mens man skriver uten å kontrollere..

                          Jens Eirik

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har vel i så måte ikke oversett/glemt å skrive noe tidligere; jeg belyser bare problematikken rundt det med å paralellkoble 2 batterier med ulik spenning (ett nesten tomt som har godt under 3V med ett "friskt" på 3V). Man vil da i det "friske" batteriet få en "kortslutning" på spenningsdiferansen mellom batteriene og således en strøm som er den maksimale av hva batteriet kan levere for spenningsdifferansen.

                            Comment


                            • #15
                              Det vil ikke skade radioen, Kun tappe det nye batteriet men en kobler om (strømmen går i så fall mellom batteriene og ikke igjennom radioen, uansett forøvrig liten strømstyrke det gjelder).
                              Mitt råd er å notere innstillingene i radioen og bare bytte batteriet, da bruker en ca en halv time på å reprogramere radioen og ærlig talt er det en stor krise?
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X