Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fail Safe, Hva er det?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fail Safe, Hva er det?

    Hva er Fail Safe til på modellfly/helikopter? Har hørt at den låser servoene på "level" flight, kan dette stemme? hva skal det være godt for? Hvorfor "nødlande" langt langt vekke når man kan "styrte i nærheten? Eller stopper den motoren, kanskje?
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Fail safe kan pogrammeres på PCM radioer. Dersom det er programmert vil servoene gå til en bestemt posisjon dersom de mister signalet. Det kan være lønnsomt å f.eks nøytralisere alle ror og slå av motor f.eks. Det vil ikke redde modellen men det hjelper jo dersom den ikke går ned på full gass med nesa ned
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      OK. Takk!!

      Når griper den inn, eller er det noe man slår på?
      Jeg tror jeg kan programere det på min radio, men er det ikke en ting som skal sitte i flyet
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #4
        Nei, det er bare en innstilling du setter i menyen. Det forutsetter at du har PCM radio og mottaker. Har aldi brukt det sjøl, da jeg bruker FM.
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          Det er luftet følgende krav til programmering av failsafe ved stevner: null gass og rorutslag som bringer flyet i spinn... Dette for å sørge for at fly faller rett ned i sikkerhetsområdet ved feil istf å seile mot publikum og deltakere..
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jon Wold
            Nei, det er bare en innstilling du setter i menyen. Det forutsetter at du har PCM radio og mottaker. Har aldi brukt det sjøl, da jeg bruker FM.
            Jeg kan velge mellom PCM og PPM (eller hva det nå er), men har uansett bare PPM mottaker, (hva er forskjellen).
            Men griper den inn av seg selv eller er det ved hjelp av en bryter på radioen?

            Når jeg først spørr og får svar, så bare fortsetter det...
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #7
              Har forresten kjøpt ny "IPD"-mottaker, min første med failsafe (på tide???) . Failsafen på den settes slik: gir rorene de utslagene jeg vil ha (vha senderen) i failsafe-mode, så setter jeg inn en lask i ledig servoutgang og verdiene er lagret.
              Når mottakeren ikke har mottatt godkjent signal på ei stund ( 0,5 sekunder tror jeg det stod ) slår failsafe til med valgte innstillinger.
              Dette gjelder MPX IPD, varierer sikkert fra fabrikat til fabrikat trur jeg.. eller kanskje ikke?

              PS: jeg har til dags dato ikke opplevd at noen har fortalt at dem har avverget skader vha failsafe, noe som bekrefter min svært personlige mening som sier at jo mere elektronikk og idiotreserveovertagelsebackupredundansøkende duppeditter du putter i et fly jo større sjanse er det for at noe går galt... i tillegg til kostnadene. Men det var meg om det....
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                PPM = FM -> Ikke mulighet for FailSafe.

                PPM/FM er analog, mens PCM og SPCM er digital overføring mellom radioen og mottakeren.

                Informasjonen om FailSafe rorutslag "blir lagt" i mottakeren slik at den automatisk går i de forutbestemte utslagene ved miste av signal fra senderen.
                Theodor Bastberget

                Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                http://www.modellhelikopter.no

                Comment


                • #9
                  Har forresten kjøpt ny "IPD"-mottaker, min første med failsafe (på tide???) . Failsafen på den settes slik: gir rorene de utslagene jeg vil ha (vha senderen) i failsafe-mode, så setter jeg inn en lask i ledig servoutgang og verdiene er lagret.
                  Når mottakeren ikke har mottatt godkjent signal på ei stund ( 0,5 sekunder tror jeg det stod ) slår failsafe til med valgte innstillinger.
                  Dette gjelder MPX IPD, varierer sikkert fra fabrikat til fabrikat trur jeg.. eller kanskje ikke?
                  Gjelder kun MPX IPD mottakere. MPX er helt alene (såvidt jeg vet) med IPD teknologien. En IPD mottaker er en vanlig PPM (FM) mottaker med innebygd Failsafe funksjon (nok ett bevis på hvem som hvirkelig behersker ny teknologi og er innovative nok til å gjøre den tilgjengelig nye i radio produkter ).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Vingemutteren
                    Gjelder kun MPX IPD mottakere. MPX er helt alene (såvidt jeg vet) med IPD teknologien. En IPD mottaker er en vanlig PPM (FM) mottaker med innebygd Failsafe funksjon (nok ett bevis på hvem som hvirkelig behersker ny teknologi og er innovative nok til å gjøre den tilgjengelig nye i radio produkter ).
                    Schultze har også IPD mottakere (Alpha 435 og 835), disse er uten failsafe men er til gjengjeld microsize. Disse har også en LED indikator som viser signalkvaliteten som er mottatt under hver flytur.
                    Ypperlig for elektrofly!
                    Mer info her: schulze-elektronik-gmbh.com

                    Comment


                    • #11
                      Ja.. godt det var Vingemutteren som sa: MPX er helt alene (såvidt jeg vet) med IPD teknologien. En IPD mottaker er en vanlig PPM (FM) mottaker med innebygd Failsafe funksjon (nok ett bevis på hvem som hvirkelig behersker ny teknologi og er innovative nok til å gjøre den tilgjengelig nye i radio produkter ).
                      Ellers hadde vel jeg blitt beskyldt for å ha skylapper siden jeg innser at det er enkelte som er heftigere på teknikk enn andre. MPX kjørte hardt ut med DS-mottakere da problemet med støy fra lokalradioer dukket opp i Sentral-Europa og på samme viset nu ved å tilby failsafe til PPM. PCM har ikke vært noen frampusha sikkerhetsgevinst fra dem, og jeg er helt enig...
                      Ja, Schulze får mye skryt i hele verden, neppe noe feilkjøp å handle derfra
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        På Notodden i fjor ble et fly reddet av failsafen.
                        Det var et passasjerfly som var oppe og fikk problemer med jamming fra dusten der oppe, da begynte flyet å sirkle.. rundt og rundt.. Piloten rakk å skru av senderen sin, løpe nærmere flyet, skru på senderen igjen og tok kontrollen igjen da hans sender ble sterkere enn han som jammet..
                        Altså reddet han modellen ved hjelp av Failsafen.

                        Jeg har selv 2 stk mottakere nå med PCM. Den ene har jeg satt inn i CAP'en min med bensinmotor i, denne stopper ikke ved å gå på tomgang, så jeg har satt at choken (egn bryter til denne) går automatisk på samt at den legger inn et par grader sideror, samt litt ballanseror.. slik at flyet kan gå nedover i sirkel fremfor å fortsette ut i granskauen..
                        Håper ikke jeg får bruk for failsafen, men man vet aldri..
                        Med vennlig hilsen / Best Regards
                        Freddy Ulvseth
                        http://freddy.ulven.com/rc

                        Comment


                        • #13
                          Dere prater om at failsafe er innebygd i mottakeren. Kan vi som flyr med FM kjøpe en separat failsafe som kobles til mottakeren? Kan denne eventuelt ha sitt eget batteri som eliminerer faren ved kutt i bryteren osv?
                          Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
                          Jesper Stærkær

                          Comment


                          • #14
                            Failsafe er vel noe som er innebygd i endel mottakere, som kan programmeres til å stoppe motoren og stille servoer i programmerte posisjoner hvis den skulle miste signalet. Husker når jeg drev med fjerstyrte biler var faisafen en egen sak som man kobla til, som skrudde på bremsen hvis man mista signalet.
                            Geir Amund Lindberget

                            Comment


                            • #15
                              JS-PER: Nå har flere FM-mottakere failsafe innebygd. Blant andre Hyperion.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X