Announcement

Collapse
No announcement yet.

Når startmotoren blir for svak.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Når startmotoren blir for svak.

    Heizan

    Er akkurat ferdig å bygge min Raptor 90, i denne brukte jeg en OS C-spec motor med hattori potte. Problem med denne motoren er å få den til gå, starteren klarer ikke å trekke motoren rundt ( jeg bruker en 180 starter og strøm fra bilbatteri) jeg må skru pluggen litt ut for å senke kompresjonen . og da er det såvidt den klarer det likevel.

    Er det andre med samme problem ? hvilken starter bruker dere?

    Hvor får jeg event. kjøpt en kraftig nok starter.

    mvh
    morten
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold



  • #2
    OK...........
    Jeg ser det er ikke så mange med samme problem som meg.
    Da lurer jeg heller på hvilken starter bruker dere på store helikopter motorer ? og hvor får man kjøpt den billigst mulig?

    mvh
    Morten
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


    Comment


    • #3
      Originally posted by morten
      OK...........
      Jeg ser det er ikke så mange med samme problem som meg.
      Da lurer jeg heller på hvilken starter bruker dere på store helikopter motorer ? og hvor får man kjøpt den billigst mulig?

      mvh
      Morten
      Hei Morten!

      Et alternativ er jo Dynatron fra Sullivan. Den kan om nødvendig kjøres på 24 volt ( pass håndleddene ). Personlig liker jeg ikke startere av denne størrelse siden de blir so "klumpete".

      Et alternativ er jo en starter med utveksling som man kan få kjøpt fra Heli-World. Jeg har lagt ut linken:

      Page not found – HELI-WORLD

      Jeg har ikke forsøkt den selv så det må bli på egen risiko. Kanskje noen andre på forumet har synspunkter?!?!

      Mvh Arild
      Arild Johansen

      Modell-Helikoptersport
      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
      AHMHK

      Comment


      • #4
        Hvorfor ikke kjøre den starteren du har på 24V? Normalt så kjører en en starter i svært kort tid så spenningen burde ikke vere ett problem (bare ikke kjør den for full guffe ubelastet, det kan gi for høyt turtall på starteren). Må du kjøpe ny starter alikevel så skader det jo ikke å prøve.
        P.S. På eget ansvar må vite
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Vingemutteren
          Hvorfor ikke kjøre den starteren du har på 24V? Normalt så kjører en en starter i svært kort tid så spenningen burde ikke vere ett problem (bare ikke kjør den for full guffe ubelastet, det kan gi for høyt turtall på starteren). Må du kjøpe ny starter alikevel så skader det jo ikke å prøve.
          P.S. På eget ansvar må vite
          Hehe... ville ikke foreslå det...... men må innrømme at jeg kjører 2 batterier i fieldboksen som gir meg mulighet for 24 volt ved seriekobling hvis det skulle knipe....
          Arild Johansen

          Modell-Helikoptersport
          Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
          AHMHK

          Comment


          • #6
            hei

            Jeg har sett noen bruke 24 volt på en 12 volts starter før, uten særlig hell.

            børstene ble så varm at de smeltet opp plasten som de sitter i, som igjen medfører at de ikke lenger får kontakt .

            24 volt på en 12 volt starter er uaktuelt, den blir ødelagt !

            jeg har satt i bestilling en en sånn starter som Arild hadde link på
            Page not found – HELI-WORLD

            håper den gjør jobben

            Mvh
            Morten
            - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
            - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
            - Krill Avanti S m/ATJ220SV
            - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


            Comment


            • #7
              Jeg har sett noen bruke 24 volt på en 12 volts starter før, uten særlig hell.

              børstene ble så varm at de smeltet opp plasten som de sitter i, som igjen medfører at de ikke lenger får kontakt .
              Var det en starter som er beregnet for 24V? NM selger nå Sullivan sin Dynatron med 20% rabatt og den er spesifisert til å tåle 24V. Tenkte jeg skulle kjøpe en for å få i gang min Saito 180 som slår noen helt j..... når jeg starter den for hand.
              Mvh
              Lars Erik Arntsen

              Comment


              • #8
                hei Lars erik

                som jeg skrev, 24 volt på en 12 volts starter fungerer ikke, da svir du børstene


                Morten [/quote]
                - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                Comment


                • #9
                  Originally posted by morten
                  hei Lars erik

                  som jeg skrev, 24 volt på en 12 volts starter fungerer ikke, da svir du børstene

                  Morten
                  [/quote]

                  Ikke bare børster, viklinger i ankeret brenner opp...

                  Jens Eirik

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Tally-ho
                    Var det en starter som er beregnet for 24V? NM selger nå Sullivan sin Dynatron med 20% rabatt og den er spesifisert til å tåle 24V. Tenkte jeg skulle kjøpe en for å få i gang min Saito 180 som slår noen helt j..... når jeg starter den for hand.
                    Sullivan starter er å anbefale.. jeg starter både 150 saito og Moki30 (bensinmotor).. den er meget kraftig og tåler 24v
                    Stor ja, men kjipt å ikke få flydd på grunn av for liten starter.. hehe..
                    Med vennlig hilsen / Best Regards
                    Freddy Ulvseth
                    http://freddy.ulven.com/rc

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by morten
                      hei

                      Jeg har sett noen bruke 24 volt på en 12 volts starter før, uten særlig hell.

                      børstene ble så varm at de smeltet opp plasten som de sitter i, som igjen medfører at de ikke lenger får kontakt .

                      24 volt på en 12 volt starter er uaktuelt, den blir ødelagt !

                      jeg har satt i bestilling en en sånn starter som Arild hadde link på
                      Page not found – HELI-WORLD

                      håper den gjør jobben

                      Mvh
                      Morten
                      Skriv inn når du har prøvet den. Har vurdert og skaffe meg en slik.

                      Mvh. Arild
                      Arild Johansen

                      Modell-Helikoptersport
                      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                      AHMHK

                      Comment


                      • #12
                        ....ehhh....kanskje litt harry, men jeg starter min Raptor 60 med batteridrill. Funker forsåvidt greit, men det blir jo litt klumpete å dra på.
                        Mvh

                        Olav Lund

                        Comment


                        • #13
                          Helizone, en av annonsørene her har reduksjonsgir til startere. Har ikke prøvd det, men jeg tenkte jeg skulle nevne det.
                          Mvh
                          Gunnar Børseth

                          I might not be very good, but I'm fun to watch.

                          Comment

                          Working...
                          X