Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor som kutter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor som kutter

    Hei..

    Har kjøpt en Typhoon-micro 15, Kontronik swing 1000 lipo regulator, og 3sellers lipo 1100mah Konion batterier.
    Dette har jeg montert i et fly, men jeg har problemer med at motoren kutter så snart jeg rører et ror.. Har prøvd å bytte RX, fjernet alle linker på flyet, og lagt alle ledningene unna hverandre.
    Det er litt forskjell på hvor mye gass motoren kutter på, men problemet er der uansett. Har også prøvd med flere batteripakker av samme type.

    Noen som har noen forslag?

    Mvh Tommy

  • #2
    Uten propell fungerer det bra...

    Comment


    • #3
      Drar ikke motoren for mange amper med propell?

      Er nesten helt lilla på elektro, så dette er bare gjetning fra min side.

      Comment


      • #4
        Iflg. kontronik takler denne kontrollen 6-10 seller (NiCd) og inntil 18A (varig belastning). Med 3 LiPo er du oppe i rundt 11 V, så du er helt på max av hva du klarer spenningsmessig. Det betyr at du operer på grensen i forhold til BEC'en.

        Hvor mange servoer bruker du, har du sjekket om de går lett? Friksjon kan gjøre at de drar masse strøm. Du må også sikre deg at alle servoene står stille i nøytralposisjonen.

        Hvilken propell bruker du? Det er umulig å si noe om strømtrekket ditt uten å vite noe om propellen.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Som Mossie sier: kanskje for høy batterispenning til at BEC`en klarer mer enn 2 strømgjerrige servoer. Funker regulatoren bra når du plugger ut servoene? I så fall må du til med UBEC eller eget RX-batteri.... Alternativt kjøre 2S LiPo hvis det gir nok kraft på motoren.
          Husk også at den del mikroservoer drar forbausende mye strøm.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Hei Tommy

            Lei sak.

            Regulatoren Swing 1000 kan i følge hjemmesiden til Kontronik levere 18 A til motoren og 2 A til Bec'en.
            Typhoon 15 forlanger - ifølge manualen - ca 18.5 A ved omlag 9.5 v.
            Manualen sier at idell prop er mellom 8x6 til 11x 3.8.
            Gitt at du bruker en 10x3.8 så yter motoren antakelig > 155 watt ved RPM=8200-8500.
            Når du bruker 3s1p lipo 1100 drar du i dette tilfellet ut av batteriet omlag 16.82 C. Det er mye selv i korte "burst" !
            ---
            Jeg har til nå ikke stiftet bekjentskap med Lipo som klare å holde rimelig spenning ved så høyt strømuttak i mere enn et 10 talls sekunder. Det som skjer er at spenningen raskt synker til < 8.2 volt og da kutter regulatoren fordi/hvis den er programmert til å beskytte 3s lipo.(Den finner celleantallet selv.)
            ---
            Hva gjør du så med dette? Tja.
            Typhoon 15 og delvvis også Typhoon 6 går dårlig sammen med dagens Lipo uansett fabrikat. Lipo'er 3s1p kan rett og slett ikke levere nødvendig spenning ved strømmuttak > 8 A. Det er min erfaring, kanskje andre har andre erfaringer. Du kan prøve propell som belaster mindre, gjerne i kombinasjon med å bruke 2s lipo's. Jeg vet ikke hvilken modell og hvilke krav du stiller. Derfor kan jeg heller ikke være mere konkret.

            Ved såpass høye strømmuttak som Typhoon 15 kan klare/kreve skal man være oppmerksom på støy fra regulatoren som forplanter seg til mottakeren via Bec'en.
            ----
            Altså: Hvilken modell har du, hva veier den og hvilke "performance" krav stiller du...
            Mvh
            Per

            Comment


            • #7
              Hei.. Modellen er en JR Diablotin tiger med en 9x4.7 propell. Jeg ringte en velkjent Norsk leverandør, og ba om et oppsett som fungerer bra. Jeg har ingen videre erfaring med elektro, og ville ha et ferdig oppsett. Takker for mange tilbakemeldinger, og bør vel muligens ta en telefon dit i morgen for å høre hva de har å si om saken.

              Mvh Tommy

              Comment


              • #8
                Modellen veier 500gram og jeg ville at den skulle ha gode 3d egenskaper..DVS mye motorkraft

                Comment


                • #9
                  500 gram og gode 3D-egenskaper... Ut fra egne erfaringer får jeg ikke gode 3D-egenskaper på modeller over 300-320 gram når jeg holder meg innenfor 8A-grensen som Per antyder.. og da bruker jeg motorer som ikke er så strømsultne som Typhoon.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    OK.
                    Modellen din skal (etter leverandørens nettside) veie mellom 480 - 520 gram og da er en Typhoon 15 jamen stor nok til modellen. Best prop til Typhoon 15 er 9x6 så du har marginen på din side der. Støtter deg i at du tar kontakt med forhandleren din - vet nok hvem det er - og de er veldig greie å ha med å gjøre.

                    Mitt primære forslag vil være å beholde motor og regulator men endre oppsettet til 2s1p 1100 Lipo. Du vil ha mere enn nok power til den modellen på 2 cellers lipo.

                    For ordens skyld vil jeg nevne at det finnes andre og bedre motorer til modellen din.
                    Mitt sekundære forslag vil da være å
                    -bytte motoren med f.eks. en LRK i HT 280 serien (f.eks. HT 280/5 72805 28 W -den nye versjonen av MiniLRK 20) Se high-torque.de eller Causemann Flugmodellbau (mulig de begge har et serverproblem nå i kveld....)
                    -beholde Lipo 3s1p 1100
                    -beholde regulatoren
                    Da får du et fint oppsett.

                    ----
                    Du bør også få sjekket ut radioutstyret. Det kan også være feil der. Jeg vet ikke hva du bruker - om det er nytt eller gammelt -, men i modellen din vil f.eks. Graupner C141 servoer og en Schulze 4 eller 8 kanaler være sikre valg hvis du allikevel må gjøre fornyelser.

                    Lykke til.
                    Mvh
                    Per

                    Comment

                    Working...
                    X