Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterivalg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterivalg

    Har denne motoren:

    AXI 2212/34
    Voltage range 6-10 cells
    2-3xLi-Poly
    RPM per Volt 740 RPM/V
    Max. Efficiency 77%
    Max. Efficiency Current 4-8 A (>70%)
    Max. loading 10 A / 60 s
    No load Current / 12V 0,4 A
    Internal resistance 345 mohm
    Dimensions 27,7x30 mm
    Shaft Diameter 3,17 mm
    Weight 57 g
    Recomended model weight 300 - 700 g

    og denne regulatoren:

    TM 1210 - 3 BEC
    No. of feeding NiCd/NiMH cells: 6 up to 10
    Dimensions: 25 × 22 × 6 mm
    Temperature of the environment: 0°C to 40°C
    Control signal: positive pulses 1,5 ± 0,5 ms, period 10 ÷ 30 ms
    Motor controlling: PWM 8 kHz
    Max. current: 12 A
    On-state switch resistance at 25 °C: 2×0,007 W
    Power conductors: (70 mm): 0,5 mm2
    Weight incl. all conductors: 11 g
    Weight without conductors: 6 g
    MEGA BEC: 5V / 4,0 A peak,
    Continuous max. » 1,6 A at 8V ( 5 W) !!!
    Programmable brake: ON / OFF
    Automatically programmed parameters:
    parameters of control signal, min and full throttle, number of cells

    Modellen(3D) veier ca 320 gram(bruker 11*4,7 prop)
    Vil jeg kunne bruke 3s 1200mah/1500mah med dette oppsettet.
    Bruker pr. dags dato 3s 700mah, men etter få minutters flyging klarer ikke batteriet mer og eneste den duger til da er å flyge i ring eller noe

    Mistenker at batteriet var bedre i starten men har nok ødelagt det selv..har laddet med 1A av ukjent grunn . Har også fløyet i mange minusgrader(ned til 15).
    Har laddet ca 15 ggr. Er batteriet klar for kassering eller finnes det en måte å sjekke om det er i bra stand?

  • #2
    Regulatoren du bruker har automatisk "soft-cutoff" for lipo. Dvs. at den begrenser maks throttle for å holde spenningen på pakken din over 2,8-3V pr. celle. Hvis du har en celletype som ikke klarer å opprettholde spenningen godt nok med det strømtrekket du har så vil regulatoren begrense throttelen. Jeg tror nok det er dette du opplever.

    Hadde samme problem selv (med samme regulator), men min personlige mening er at denne regulatoren er altfor "forsiktig" med pakka. Den begynner å begrense for tidlig. Fikk stort sett kun brukt ca. halve kapasiteten til batteripakkene...

    Min anbefaling er å disable "lipo" funksjonen i regulatoren (still den inn til nicd-nimh).

    OBS OBS!! Dette krever at du selv er våken og passer på å avslutte flygingen "i tide", før pakken er helt tom.

    Har du målt strømtrekk? Hvis det er Etec 700 du har så bør du ikke belaste disse med noe særlig mer enn 6C kontinuerlig (4,2A)

    Comment


    • #3
      Det jeg finner av info om batteriet er at det er Kokam Li-Poly 700mah.
      Har ikke målt strømtrekket. Skal gjøre det når jeg får tid.
      Kunne ikke finne arket som fulgte med batteriet, men kanskje de tekninske dataene er oppgitt på produsentens hjemmeside?

      Comment


      • #4
        Har nå målt strømtrekket fra motoren med 11*4,7 prop(fulladdet batteri begge ganger).
        Når regulatoren var programmert til 3xLi-pol målte jeg 6,2-6,3 A med full gass. Belastet ikke motoren så lenge om gangen. Men det tok ikke mange gangene før batteriet ikke klarte å levere mer enn noe over 4A på full gass.
        Når jeg programmerte regulatoren NiCd/NiMh målte jeg litt over 7,4A ved full gass. Prøvde ikke så mange gangene med denne instillingen men tror ikke batteriet mista kapasiteten så fort nå. Eller kanskje den mista kapasiteten like fort men nå måtte jo strømtrekket falle ned til 6A før jeg kom på samme nivå som første måling så kanskje jeg ikke merket det.

        Du sier E-tec ikke takler mer enn 6C kontinuerlig, hva vet du om Kokam?
        Bruker du enda den samme regulatoren eller har du byttet den ut?
        Regulatoren skal jo takle 12A eller 15A i maks 10 sekunder så den bør vel takle større batteri også.
        Men som jeg spurte i første innlegg. Kan jeg finne ut om batteriet er svekket pga. uvettig ladding/bruk?
        I papirene som fulgte med regulatoren står det at den bør brukes i temperaturer fra 0-40 grader. Jeg har jo brukt den i mange minusgrader, men for elektronikk generelt skal det jo ikke være skadelig såfremt man ikke får kondens. Kan det ha hendt noe med regulatoren?

        Comment


        • #5
          Men som jeg spurte i første innlegg. Kan jeg finne ut om batteriet er svekket pga. uvettig ladding/bruk?
          Tviler på at du har ødelagt batteriet ditt. Så lenge du ikke har ladet batteriet med så stor strøm at batteriet har blåst seg opp så er det nok i orden.

          For å måle det nøyaktig bør du ha en lader med utladefunksjon.

          Du sier E-tec ikke takler mer enn 6C kontinuerlig, hva vet du om Kokam?
          Kokam 700 har spec. på 6-8C kontinuerlig (4,2-5,6A), og inntil 10C (7A) i korte intervaller (10 sekunder).

          Bruker du enda den samme regulatoren eller har du byttet den ut?
          Jeg bruker samme regulatoren fortsatt. Den fungerer utmerket nå som jeg har disablet LiPo-funksjonene.

          Ingen fare med å bruke batteriene når det er kaldt. Det eneste som skjer er at du ikke får benyttet all kapasiteten så lenge batteriene er kalde. Varm de opp igjen så får du ut resten.

          mvh.
          Ole André

          Comment


          • #6
            Jeg er enig med OAK i at du neppe knekker batteriene dine med ditt bruk. Jeg bruker selv E-Tec 700 på motor som trekker opp mot 8A og mine er brukt endel ganger i vinter! Forskjellen mot min regulator er at jeg ikke merker særlig til at det blir mindre effekt, det er full guffe til den kutter brått..... helst i lav hovring
            I kulda har jeg mange ganger opplevd at jeg ikke får gitt full gass når jeg setter inn nytt (kaldt) batteri, men da gir jeg bare halv gass et halvt minutt før batteriet tilsynelatende har fått opp den indre varmen nok slik at jeg kan gi full pinne igjen.
            Jeg reagerer litt på propellen... er den ikke for stor? Hva med 9x4,7 eller 10x3,8?

            Har fløyet en del med et børstemotoroppsett og selvfølgelig prøvd andre regulatorer.. og er forbauset over at der er så stor forskjell på regulatorer i ellers samme oppsettet. Stadig noe nytt å lære.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Nå fungerer alt så meget bedre. Ble nesten fornøyd med batteriet igjen . Har disablet Li-Pol funksjonen men det er ikke bare det som er nytt. Flyet jeg hadde utstyret først på var en 3DX fra foamyfactory.com men den avgikk med døden for noen dager siden. Nå har jeg bygget meg en Extra 300 fra samme sted. 3DXen veide ca 324 gram og denne modellen veier 295 gram. Så antar at det er en kombinasjon av dette som gjør det STORE utslaget når det gjelder hvor lenge batteriet varer. Har bare fløyet 1 gang med den nye modellen men trengte nesten aldri full gass noe som ble brukt hyppig med forrige modell.

              Tusen takk for tipset om å disable Li-Pol funksonen

              Comment

              Working...
              X