Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan lage et fly sammenleggbart... *to hender i været*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan lage et fly sammenleggbart... *to hender i været*

    Vel, i dag skjedde det. Min kjære Speezi (elektrosak fra Vöster, sjekk hos T & K) og jeg var på tur på store, fine totenjorder etter jobb i dag. Det var noen skumle kastevinder, men jeg fant et sted godt skjermet for vær og vind bak en liten skog.
    Oooog off we go.

    Fløy litt småvilt rundt i 5-6 minutter, og så tok jeg en tur over tretoppene.
    Åduverden.. Vi snakker ustabil luft så det holder, og for min 500 grams modell fordelt på 1 meter vinge, så ble det mer enn nok bobler.

    Før jeg visste ordet av det, flippa saken rett fra stabil flight rett frem, til det man på godt norsk kaller et stup. Maskinisten gikk naturligvis på full pinne, da meningen var noe helt annet enn å hilse på moder jord.. Men neida. Det smalt stygt, jeg hørte en forferdelig knekk-spjær-bomp lyd, og vurderte egentlig om det var verdt å gå ut på den eneste snøfrie, men fremdeles gjennomtæla flekken midt ute på åkeren for å finne igjen de sørgelige restene..

    Skaden var, om ikke total, så iallefall omfattende. Kroppen på denne saken er et karbonrør på 10mm, det var knukket tvers av på midten... Vingen hadde spjæra åpen fra midten og ti cm utover på hver side, servoene hang og slang, og venstre vingetupp hadde fått et større kosmetisk inngrep.

    Foruten dette lå sideror, høyderor og ski spredt utover et ganske betydelig område.

    Vel hjemme igjen konstanterte jeg at tingen fremdeles ikke var død, men girkassa på motoren har fått en liten knekk og må byttes. Karbonstanga er bestilt, og limingen begynner i løpet av uka..

    Ønsk meg lykke til, folkens... Dette kan ta tid.

  • #2
    Det er vel dette man på engelsk kaller "to re-kit your model".....

    Trist å høre, men bra at det likevel kan repareres! Lykke til
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Husk at hobbyen vår er selvfornyende!! Intet varer evig...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Kansje litt sent, men... Lykke til!

        Har du reparert det nå?

        Comment


        • #5
          Enda senere.. men nei..
          Depronfeberen tok meg - jeg har flydd delta siden den lille, fatale turen med Speezi'n..
          Får se om jeg investerer i ny gearkasse, og prøver meg igjen snart..
          Time will show

          Comment

          Working...
          X