Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tydelige vårtegn...over hele helikopteret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tydelige vårtegn...over hele helikopteret

    ...det jeg mener er at jeg landa R60'n etter en kort hover-øvlse (nybegynner) på tunet mitt som smelter i vårsola med det resultat at skiddsa rister seg gjennom bløt leire slik at bakparten synker ned så mye at halerotoren får tak i gjørme å slynger dette over heeeeleeee helikopteret ....selsom opplevelse. Fram med WD40 og pussefille.

    Hvordan renser og pusser dere maskinene deres...sånn generelt sett. Regner med at dere også får et fint lag med olje, støv og pollen på helien etter en tids bruk.

    Hvor kjøper dere res.deler til TT Raptor? Rask levering, hyggelige priser, online bestilling.......Halerotorbladene ble ikke helt de samme etter en tur i gjørma
    Mvh

    Olav Lund

  • #2
    Nå må du ikke ta våronna med Raptoren din

    Rens og puss foregår med Jif Universal ( inneholder isopropanol, slamiakk og litt andre såper ) Som verktøy kan det nevnes, Tannbørste, Torky, Q-Tips, microfiber oppvaskklut….. Hmm… eneste som mangler nå er vel dobørsten….. En annen effektiv ”hjemmemix” for rengjøring er blanding av vann, rødsprit eller isopropanol, salmiakk og litt Zalo. Det er vegetabilske oljer vi benytter i fuelen så rengjøringsprosessen blir som om du skulle vaske et gatekjøkken.

    Har et spørsmål selv også. Hva med hoveddrev? Har opplevd at mange smører dette med lett olje mens andre holder det tørt. Har hørt noen erfaringer med at støv, sandpartikler har blandet seg med oljen og fungerer som slipepasta på hoveddrev. Hva benytter Norges helifolk…., tørt eller smurt?

    Reservedeler har jeg ennå ikke hatt behov for da jeg bygger min første Raptor 50. Den gamle maskinene kjøpte jeg heller ikke deler til da det ikke var og oppdrive. Hører mange skryter av Helizone som annonserer på Modelflynytt. Har for øvrig ikke hatt med de og gjøre men synes det ser ut til at de har billige priser. Tror ikke jeg har sett ett eneste negativt ord om de på forumet. De har vel ikke direkte online bestilling ( Master, Visa etc. ) Men er det seriøse entusiaster er det som regel ikke noe problem og forhåndsbetale direkte på konto. Da slipper man oppkrav og alt det ”dillet” der.

    Mvh. Arild
    Arild Johansen

    Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

    Comment


    • #3
      hei

      jeg bruker rødsprit på dusjflaske og en fille til rengjøring av mine helikopter og fly, det fungerer veldig greit.

      Alle som flyr helikopter i Bergen handler deler og utstyr hos www.flyhobby.no han har komplett delelager til Raptor 50 og 90 på lager,
      og er billigst i Norge ??

      mvh
      Morten
      - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
      - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
      - Krill Avanti S m/ATJ220SV
      - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


      Comment


      • #4
        Arild
        haha....skal prøve og la være

        Jif Universal hørtes jo greit ut....jeg tenkte mer i retning av...godt tak i halebommen, oppi ei tønne med lunket såpevann..og så riste godt...
        ...med Jif holder den seg kanskje ren lengre siden den blir "tørr"...man skal liksom ikke "pusse børsa"...eller?

        Hoveddrevet ville jeg ha holdt tørt. (snakker utifra generell erfaring som mek.) Hvis jeg skulle smurt så ville jeg ha brukt grafittbasert smøremiddel (ikke fett). Tror man kan få tak i et slags pulver eller pasta. Noen som vet?

        Jeg tenkte også på Helizone men fant så liten betalingsinfo.
        Mvh

        Olav Lund

        Comment


        • #5
          fant denne på nett...
          If the wings are traveling faster than the fuselage, it's probably a helicopter -- and therefore, unsafe.

          ...stabla litt om på setningen og fikk denne...
          If the wings stop traveling faster than the fuselage, it's unsafe -- and therefore probably a helicopter.

          og så denne...
          If something hasn't broken on your helicopter, it's about to.


          Nå... rotor-huer...hva sier dere??? LOL
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #6
            Fakta (om man kan si det slik) er jo at ett helikopter er tryggere enn ett fly...

            Jobbet på Astec Helikopter Service i Arbeidsuken
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #7
              ...det er de sikkert...har ikke tenkt å gå inn på statistikken her.
              Tok dette fra en side med sitater der kjente piloter kom med morsomme replikker og sleivspark
              Mvh

              Olav Lund

              Comment


              • #8
                Ja, Morsomt var det jo :P
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

                Comment


                • #9
                  Litt utenfor tema men allikevel

                  Quantas er det australske luftfartsselskap. Etter hver flyvning fyller piloten ut en feilrapport, som overfor mekanikerne synliggjør hvilke problemer som har vært med maskinen under flyvningen, og som krever reparation eller rettelse.
                  Blanketten er et stykke papir, som piloten fyller ut, og som mekanikerne deretter leser, hvoretter de retter opp problemet. De opplyser så skriftlig på blankettens nederste halvdel hvilke utbedringer de har foretatt, og piloten gjennomleser deretter rapporten før neste flyvning. Ingen skal påstå at personalet på jorden og mekanikerne mangler humoristisk sans! Her er noen virkelige registrerte klager over manglende vedlikehold og problemer, som Quantas piloter har levert inn, samt hvilken løsning vedlikeholdspersonalet har notert. Quantas er forresten det eneste større flyselskap, som aldri har hatt en alvorlig ulykke!

                  P = Problem innberettet av piloten.
                  S = Svar noteret av mekanikeren.

                  =================================================

                  P: Innerste hjul på venstre side skal nesten skiftes.
                  S: Har nesten skiftet innerste hjul på venstre side!

                  P: Test-flyvningen gikk OK, bortsett fra at den automatiske landingen var noe hard.
                  S: Der er ikke installert automatisk landing på dette fly...

                  P: Propell nr. 2 får ikke tilført nok propellsmøring.
                  S: Tilførsel til propell nr. 2 er normal. Tilførslen til propell nr. 1, 3 og 4 er i uorden!

                  P: Et eller annet sitter løst i cockpitten.
                  S: Et eller annet har blitt strammet i cockpitten.

                  P: Døde insekter på frontruten.
                  S: Levende insekter er i restordre...

                  P: Autopiloten utløser et fall på 200 fot, når flyvehøyden skal fastholdes.
                  S: Kan ikke gjenskape problemet på landjorden!





                  P: Bevis på lekk i høyre sides landingsdel.
                  S: Beviset fjernet !

                  P: Lyden i samtaleanlegget er utrolig høy.
                  S: Lyden i samtaleanlegget innstallet til et mer troverdig nivå...

                  P: Motstandslåsen får gasshåndtaket til å sitte fast.
                  S: Det er liksom dét, de er der for...

                  P: Radioen ute av drift.
                  S: Radioen er alltid ute av drift, når den står på OFF.

                  P: Har en mistanke om sprekk i frontruten.
                  S: Har en mistanke om at du har rett!

                  P: Mangler motor nr. 3.
                  S: Motoren funnet på høyre vinge etter kort ettersøking...

                  P: Flyet oppfører seg rart.
                  S: Flyet har fått beskjed om å ta seg sammen, fly ordentlig og være litt seriøst!

                  P: Radaren brummer.
                  S: Har omprogrammeret radaren til tale.

                  P: Mus i cockpitten.
                  S: Katt installert.
                  Arild Johansen

                  Modell-Helikoptersport
                  Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                  AHMHK

                  Comment


                  • #10
                    Den er kjempemorsom
                    Figurerer på mange nettsider. Tips: Mange har sikkert sett den før, men gjør et søk på "Os Airlines"
                    Mvh

                    Olav Lund

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tydelige vårtegn...over hele helikopteret

                      Originally posted by oddbob
                      .
                      Hvordan renser og pusser dere maskinene deres...sånn generelt sett. Regner med at dere også får et fint lag med olje, støv og pollen på helien etter en tids bruk.

                      Må bare fly nok, og crashe ofte nok. Så slipper du pussing.
                      Satse og satse

                      Comment


                      • #12
                        Så lenge Jif Universal er billigere enn deleprisene til TT så får jeg nok pusse
                        Mvh

                        Olav Lund

                        Comment


                        • #13
                          Må bare fly nok, og crashe ofte nok. Så slipper du pussing.
                          Originally posted by oddbob
                          Så lenge Jif Universal er billigere enn deleprisene til TT så får jeg nok pusse
                          Hmm.... har fått fastslått at JIFen ikke hjalp med nevneverdig når jeg benyttet Kalt'en som hurtigsnøfreser.......
                          Arild Johansen

                          Modell-Helikoptersport
                          Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                          AHMHK

                          Comment


                          • #14
                            Quantas har skjønt det. Meget Bra Arild
                            Theodor Bastberget

                            Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                            http://www.modellhelikopter.no

                            Comment


                            • #15
                              deler kan jo bestilles hos smallsize til bra priser, og hos trond thorsen. meget bra butikker
                              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                              www.airheads.no

                              Comment

                              Working...
                              X