Announcement

Collapse
No announcement yet.

SC 40 Motor vanskelig å justere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SC 40 Motor vanskelig å justere

    Jeg har en sc40 i traineren min som er helt umulig å justere, har fått bra trening på nødlandinger på grunn av den. Jeg har vert inne på de fleste innleggene på dette forumet som har med justering og tips å gjøre, jeg har hatt ute tomgangsnåla og slipt den spiss, grunnjustert, finjustert og prøvd forskjellige plugger, jeg har kjørt den 1 gallon med 5% fuel så den burde være innkjørt. I dag fikk jeg den til å reagere ganske bra fra tomgang til fullgass men det største problemet er halv gass. Dersom jeg ligger på halv gass eller lavere en stund virker det som den surner, den hoster og ryker og stopper av og til. Er det noen som kan hjelpe meg??


    Jeg har et annet alternativ, og det er å montere min Rossi 53 i traineren, men det kan vel bli en tanke overmotorisert.
    Align T-Rex 450
    Fizza elektrofly
    JR 9xII

  • #2
    Eg hadde mye det samme problemet på min sc40, men etter att jeg laget en paulsen potte til den, forsvant alle "sykdommene" den hadde. Går som en klokke på alle typer bensin.

    Comment


    • #3
      Takk for tipset, da må jeg prøve å smi meg en potte. :P
      Align T-Rex 450
      Fizza elektrofly
      JR 9xII

      Comment


      • #4
        Du får si fra om du vil jeg skal sende deg en....
        De ligger på ca.200kr....

        Ellers har jeg tegninger
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

        Comment


        • #5
          Det hadde vert fint om du kunne sende meg en, bare send meg en mail med nødvendige betalingsopplysninger. Mailadresse ligger inne på profilen min.
          Align T-Rex 450
          Fizza elektrofly
          JR 9xII

          Comment


          • #6
            Potte er lagt av, mail er sendt
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

            Comment


            • #7
              hei

              jeg har flere SC 53 motorer og har slitt med samme problem som deg, men jeg har funnet ut følgende:

              Motoren er MYE letterer å få justert rett hvis du øker nitro innholdet i fuelen til 15% ( jeg bruker JERO 15% heli fuel ) etter bytte av fuel, kan jeg konsentrere meg om å fly i stede for å justere motor.

              Alle mine Sc motorer liker seg bedre på den "leane" siden, spesielt tomgangs nålen, da fungerer trottling mye bedre enn om motoren er justert LITT for rik.

              Mvh
              Morten
              - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
              - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
              - Krill Avanti S m/ATJ220SV
              - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


              Comment


              • #8
                SC motorer

                Alle SC motorene som vi har hatt i klubben har hatt dette problemet. Har funnet ut at Magnum er så og si samme motor med en annen forgasser, disse har det i skrivende stund aldri vært problemer med.

                2 SC forgassere har throttel tønna falt ut av i lufta! Slå den!

                Comment


                • #9
                  Prøv en vaaarm plugg.
                  Sam Houlder

                  Comment


                  • #10
                    Du har for rik tomgang.

                    Den skal gå helt fint på 5% nitro. Prøv en OS A3 plugg, la vær å kjøpe deg blakk på 15% fuel. Juster full gass først, få maks turtall også 3-4 knepp rikere så har du den. Deretter kan du ta inn tomgangsnåla KUN ETT hakk magrere om gangen til den throttler ordentlig.

                    Hjelper ikke det så har du en lekkasje ett sted. SC forgasserene mangler en gummibit rundt tønna der tomgangsnåla er så de er vanskeligere å ha med å gjøre enn Super Tigre, hvis forgassere de har kopiert. (Jeg prøver for harde livet å ikke si noe stygt om SC forgassere men klarer det ikke )
                    MVH

                    Jon Gunnar Wold

                    Comment


                    • #11
                      Hei

                      Enig med Jon ikke kjøp deg fattig på fuel, men MINE SC motorer kommer aldri mer til å bli kjørt på mindre enn 10 - 15%, Grunn: ytelsen blir betydelig forbedret, MYE lettere å få justert, og dessuten koster ikke JERO fuelen så mye mere enn f. eks Techno fuel. 60.- kr literen er nok, men ikke så dyrt at jeg lar de få ekstra kronene stoppe en motor som blir mye bedre på alle måter.

                      Hjelper ikke det så har du en lekkasje ett sted. SC forgasserene mangler en gummibit rundt tønna der tomgangsnåla er så de er vanskeligere å ha med å gjøre enn Super Tigre
                      et godt tips å forsøke er en bitte fuel slange tredd inn på dysenålen

                      mvh
                      Morten
                      - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                      - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                      - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                      - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                      Comment


                      • #12
                        Ikke hoveddysa, men rundt throttle/tomgangsdyse. Der sitter det på super-tigre en gummi trædd rundt. SC mangler denne (ref. min före detta SC61, SC91 og den SC.25 jeg har i skuffen) og det medfører at denne slarker og lager et fryktelig spetakkel, for ikke å snakke om gjøre dem vanskelige å justere presist på tomgang. Tomgangsjusteringa er vesentlig for at throttling skal bli bra.

                        Jeg vet at litt nitro generellt gir en mer stabil motor og noe lavere tomgang men effektøkningen har jeg aldri sett noe til. Mer nitro vil kunne gjøre en grei motor litt bedre men det vil aldri redde en dårlig en. Unntaket er firetaktere.

                        Ang priser: på Smallsize hvor jeg handler koster 4 liter Jero følgende:
                        15% 245,-
                        10% 225,-
                        5% 175,-

                        Jeg har i så mange år justert meg blå i trynet på disse super-tigre forgasserene og SC-kopiene og vet av bitter erfaring at det eneste saligjørende er å tilbringe lang tid på tomgangsdysa. Ett eneste knepp for rikt eller for magert kan gjøre hele forskjellen.
                        Attached Files
                        MVH

                        Jon Gunnar Wold

                        Comment


                        • #13
                          Har selv SC 40 og 46 og kjenner meg litt igjen i beskrivelsene. Det er veldig lett å skru seg bort på tomgangen. Tenker man på en hel omdreining som "1 minutt" skal du maks juster "3-5 minutter" av gangen etter at du har juster hoveddysa. Hoveddysa skal være maks og 2 - 3 knep ut. Kjører på 15% nitro og OS #8 og har nå ingen problemer med motorene. Testet min 40 idag og tomgangen lå på 2.300 og full speed på 10.900 med 11X5 propell. Da har jeg den litt rik på full trothle.

                          Ellers så har jeg original SC potte.

                          Prøv deg frem men med små justeringer av gangen.
                          Espen Kvien
                          Gruppeleder F3A
                          Vingtor RC Club
                          f3a.norge@gmail.com

                          Mange fly og mye moro

                          Comment


                          • #14
                            Tusen takk for alle svar, har nå bestillt paulsen potte, og jeg er tom for fuel så jeg kan alltids kjøpe 15% når jeg skal kjøpe ny. Når det gjelder slarken i forgasser-tønna så har jeg slipt ned stoppeskruen så slarken er nå minimal. Gleder meg til å teste ut alle tipsene etter påske, skal komme med tilbakemeldinger på hva som funker :P
                            Align T-Rex 450
                            Fizza elektrofly
                            JR 9xII

                            Comment


                            • #15
                              Det virker som det største problemet med SC motorer er forgasseren, det er vel mulig å sette på en forgasser fra en Super Tigre eller OS

                              Er det noen som har noen bra priser på alternative forgassere til en SC40 så kan jeg teste jeg
                              Align T-Rex 450
                              Fizza elektrofly
                              JR 9xII

                              Comment

                              Working...
                              X