Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stempelet er ovalt?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stempelet er ovalt?!

    I går var eg ute og fløy med en 40-motor. Den gikk som en klokke, og da tanken nærmet seg tom tok eg modellen ned og fylte på med bensin. Da eg skulle slå proppelen rundt for å pumpe bensin inn i motoren låste stempelet seg!!! Eg fikk det ikke løs, og senere på kvelden måtte vi banke stempelet løs...
    Nå ser det ut som det er en anelse ovalt, og det klarer ikke å gå helt opp i sylinderen. Hvordan har dette skjedd???
    Morten Smøraas

  • #2
    Re: Stempelet er ovalt?!

    Originally posted by Psyko-lefse
    I går var eg ute og fløy med en 40-motor. Den gikk som en klokke, og da tanken nærmet seg tom tok eg modellen ned og fylte på med bensin. Da eg skulle slå proppelen rundt for å pumpe bensin inn i motoren låste stempelet seg!!! Eg fikk det ikke løs, og senere på kvelden måtte vi banke stempelet løs...
    Nå ser det ut som det er en anelse ovalt, og det klarer ikke å gå helt opp i sylinderen. Hvordan har dette skjedd???
    Skift med ny stempel/foring.

    Det er 3 årsaker:

    1: Det kan komme av at du kjørte den med mager blanding slik at den gikk tørrsmøring så skjærte delene sammen pga varme og friksjon. (Halvtom tank kan føre til magre blanding hvis tanken ligger langt under høyden mellom forgasser og tank, skjer veldig sjelden hvis motoren er stilt på passe rik)

    2: Det er kommet løse biter i motoren, eller biter fra bronselageret i råden, da den kan også kile stempelet fast i foringen.
    hvis det er der, så skift råden samtidig.

    3: Avskalling av nikkel i foring kan føre til stempelet kiler fast. (Forekommer noe ganger hos O.S motor etter de erstattet krom med nikkel pga produksjonprisen, Kinesiske motor ikke problem pga tykkere lag i foringen).

    Oval kan komme av du banket den ut så stempelet ble ødelagt. Banking fører til materiale utvider.


    Etter du har skiftet delene, må du innkjøre på nytt og kjør med rikere blanding d.v.s. du stiller flyet 45 grader (nesa opp) og justerer motoren til den går jevn (ikke rusing!) og da er den klar til bruk.

    Jens Eirik

    Comment


    • #3
      Er forberedt på å kjøpe nye deler, men hvor? Siden det er en Topaz (Leo)(motoren har alltid gått bra, på tross av ryktet) motor er det umulig å finne noen som selger reservedeler til denne. Har hørt rykter om at deler fra os-motorer passer rett inn, stemmer dette?
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Kjøp ny motor og sett den gamle på hylla til skrekk og advarsel.

        Eksempel på hvorfor kjøpe nytt og ikke reparere:

        Min kjære TT36 hadde ett lager havari som sendte endel kulelager kuler gjennom motoren, med det resultat at den skar seg totalt. Nye lager ny råde og nytt sylinder settup kommer i mitt tilfell på ca 1054kr, ny motor kommer på ca 1150kr og da er det like greit å kjøpe ny motor.

        OBS. Slipper du unna med bare å bytte sylinder settup så gjør en selvsagt det men der er ofte mere som må byttes når slikt har skjedd.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Bortkastet penger hvis deler koster mer enn selve motoren kostet, Leo/Topaz er ikke lenger å få deler her, heller kjøp en kjent motormerke som Os, Magnum, SC , de har vi tilgang på reservedeler.

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            bare en liten oppdatering. Slo stempelet løst, stappet det i frysen, og monterte den igjen. Nå fungerer motoren igjen, men med litt effekttap. Skjønn det den som kan
            Morten Smøraas

            Comment


            • #7
              Skjønner det godt jeg, får en stempelet til å gli i foringen igjenn (slite seg til igjenn) så er spørsmålet bare hvor mye lekasje som har oppstått (skal endel til før den ikke går lenger).
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Psyko-lefse
                bare en liten oppdatering. Slo stempelet løst, stappet det i frysen, og monterte den igjen. Nå fungerer motoren igjen, men med litt effekttap. Skjønn det den som kan
                Det vil ikke vare lenge før motoren mister kompresjon. For der er det allerede skade skjedd.

                Jens Eirik

                Comment


                • #9
                  Motoren går enda den, med null effekttap. kompresjonen er god, slik den alltid har vært, men den er blitt vanskeligere å starte. Noen tips?
                  Morten Smøraas

                  Comment


                  • #10
                    Ver glad og bruk den som den er, tipper på at mye kompresjon slipper igjennom når motoren er kald og at det er grunnen til start problemet, en liten dramm eller full gass med tommel over forgasser opningen (uten gløding) til det kommer fuel til forgasseren og tre fire flipp til før gløding settes på og trottlen lukkes til normal opning så starter den nok lettere da den økte fuel mengde bidrar til å heve kompresjonen. Det som ofte skjer med ovale stempler (mye brukt på påhengs motorer) er at de blir rundere når de kommer opp i drifts tempratur. Kansje det er dette som skjer med din motor (men levetiden er forkortet på motoren).
                    Jeg forutsetter at motoren er lett å starte når den er varm i resonemanget mitt her, stemmer det?
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Vingemutteren
                      Jeg forutsetter at motoren er lett å starte når den er varm i resonemanget mitt her, stemmer det?
                      Så snart motoren blir primet til neste start, blir stempelet avkjølt av fuelen mens sylinderen er varm, så mister den kompresjonen igjen. Så er det bare å vente til hele motoren er avkjølt og gi den litt olje til å øke kompresjon og lette start. Men det er dyr drift med slitt motor (større fuel og kraft tap), heller bytt med en ny motor.

                      Psyko-lefse med null effekttap
                      Tviler på null effekt tap, hadde den vært på testbenk for effektmåling, så ville resultater vise seg..

                      Jens Eirik

                      Comment


                      • #12
                        OBS. Rådet mitt var ment på kald motor.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          [quote="Motorboy"]
                          Originally posted by Vingemutteren


                          Psyko-lefse med null effekttap
                          Tviler på null effekt tap, hadde den vært på testbenk for effektmåling, så ville resultater vise seg..

                          Jens Eirik
                          Ikke merkbart effektap ihvetfall...
                          Framdeles den samme lyden på full gass, altså noelunde samme turtall...
                          Men, uansett, Jupiter med 53 er på vei
                          Morten Smøraas

                          Comment


                          • #14
                            Forsiktig med gassbruken på jupitern, og bruk 11x6 eller 12x6 på den motoren (Hvis det er Magnum XLS 52 ARII)

                            Comment

                            Working...
                            X