Announcement

Collapse
No announcement yet.

Computerradio. Hvilken.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Computerradio. Hvilken.

    Jada jada, jeg spør og graver, men ca den 9. mai(konfirmasjon ) bør jeg vite hvilken computerradio jeg skal kjøpe.
    Så dermed spør jeg dere som kan litt, enkelt og greit hvilken radio bør jeg satse på.
    Jeg vet ikke hvilken prisklasse jeg bør satse på ennå, men det hadde vert fint om dere skrev hvilken prisklasse den er i.

    Hilsen Niklas som spør og graver.

  • #2
    Spør og graver tilbake:
    Noe merke du har spesielt lyst på?
    Skal du ha til senderpult eller håndholdt?
    Tror du den blir brukt til avansert heli?
    Modellmemories, 4, 10, 30 eller 100?
    Etc..
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Jeg har grusomt lyst på Multiplex, men tviler på at jeg får råd til det.Ellers så er det vel egentlig ikke noe spesielt jeg har lyst på, så lenge det er nokk mixemuligheter.
      Jeg tviler på at den vil bli brukt til avansert heliflyging, men det kan hende jeg prøver heli.
      Håndholdt eller ikke? spller det noen stor rolle da, vil vel helst ha mulighet til begge deler.
      Modellminner bør jeg ha et par av, ihvertfall 10 tenker jeg.

      Comment


      • #4
        Hitec Eclipse 7, JR 3810 eller Futaba FF9?
        MVH
        Sindre Solberg
        Os Aero Klubb

        Comment


        • #5
          Kan nevne noen av de geniale tingene på MC3030 jeg er spesielt begeistret for:

          - Legg merke til de to/fire glidebryterne mellom stikkene. Det ser ut som det er fire men det er bare to. Hver av gliderne har nemlig en referanse som man setter selv. Dermed kan du f.eks sette posisjonen der flapperonsene er i null og finne den uten å se ned på senderen.
          - Over throttlestikka er det tre dualrate-brytere. Om du vil bruke dem hver for seg er det greit, men vil du ha alle dualratene på samme bryteren er det like lett i softwaren. Og at det står "Dual-rate" over betyr ikke at dem er bare for det, hva med å bruke dem til å slå av flaperonandelen til høyderormixen? Klart du kan.
          - Lærer/elev-funksjoner kan settes må alle tenkelige måter slik at eleven bare får et par funksjoner i begynnelsen, f.eks balanse/høyde. Læreren kan dermed styre gassen for eleven. Lærer/elev-bryteren kan brukes til andre funksjoner når det passer.
          - Memory-bryteren (ved siden av digi-hjulet) brukes til å velge mellom to eller tre komplette flyoppsett mens du flyr. Hva med å sette opp alle ror til å gå "riktig" veg når du flyr inverted? Ikke så lurt kanskje men en mulighet. Memorybytting er mest aktuelt for seilflygere som har bruk for forskjellige "faser", og helibruk..
          - Det er forberedt til "Res accu" men ikke installeret på min sender. Da kan man bytte til backup-batteri i TX hvis du går tom på et upassende tidspunkt. Du hører en alarm i tide.
          - Mixemulighetene er enkelt sagt frie! Hver servo kan tildeles andeler fra opp til 4 funksjoner fra senderen, andeler bestemmes og av/på settes til den bryteren du vil bruke.
          - Vil du ha 6 balanserorservoer så bestemmer du det bare.. Servo1=balanse, servo2=balanse, servo3=balanse osv osv. Hver servotilkobling på RX justeres individuelt selvfølgelig.
          - Vil du fly heli fins det blant annet 3 og 5-punkt pitch-kurve...
          - 99 modellmemoryes er vel nok?
          - Akken ombord gir deg en del timer flytid!
          - Stoppeklokker er godt å ha, sett til opptelling eller nedtelling med alarm...
          - Du får tysk kvalitet og et design som ikke går av moten.
          - Du får en av de mest gjennomprøvde modellene som fins.

          Dette er bare litt av alt, men detaljer jeg ikke kan unnvære i dag. Tenk deg at du finner ut at ditt nye fly stiger en del på full gass... da mixer du til gassandel på høyderorservoen og justerer inn noe nedoverror når du drar på gass...hvis du ikke justerer nedtrekket da....
          Med to balanserorservoer er selvfølgelig differensiering naturlig tilgjengelig, flaperons piece of cake osv.
          Tidsforsinke servoer? Ja opp til 20 sekunder....
          Kunne ramse opp mye mer, men dette er noen av detaljene jeg må ha.

          Noen mener at digital trim er bra, men det får du ikke her. Imidlertid er det trim-memory.
          Antenna kan stilles i hytt og pine og bra kort-antenne er option.

          Vet Øgrey har solgt senderen for 4.995.- ei stund nu. Da er den utbygd med 9 kanaler og akku, men ikke RX og servoer.

          OK, mest bare skryt dette... men sant likevel
          Attached Files
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Jeg har sett litt på 3810-en, men jeg tror jeg vil prøve å få råd til ihvertfall en MPX evo 7, hvis jeg legger av et par kr i uken, så kansje jeg kan gå på en evo 9.Hvet noen prisen på MPX evo 7, 9, og 12?

            Comment


            • #7
              Takk for infoen, joo, jeg fikk nesten lyst til å maile øgrey i dag.... Vi får se...

              Comment


              • #8
                Denne pris infoen kommer fra Modeltec nr 50 Desember 2003 (Øgrey):

                MPX Royal EVO 7: 3995kr
                MPX Royal EVO 9: 5695kr.
                MPX Royal EVO 12: 7785kr.
                Profi mc 3030: 4995kr
                Profi mc 4000: 9995kr (m/skanner).OBS denne prisen kommer fra priskatalog nr 11 og er eldre enn de andre.

                Alle Royal EVO med 35Mhz Synth modul med i prisen (man velger selv hvilken kanal en sender på) og prisene gjelder kun sender m/batteri for alle!
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Kan jo som ei bisetning nevne at jeg har slått fra meg tanken på EVO siden jeg har lest en del om at mixerne er "globale", altså at mix på en modell kan innvirke på andre. Høres tungvint ut, men kanskje det bare er jeg som ikke vil begynne å lese bruksanvisninger på nytt men holde meg til det kjente som jeg trives med..?
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    på radioen på bildet ditt joo ser det ut som om menyen i radioen er på norsk, stemmer det? i så tilfelle er jeg ikke i tvil om hvilken radio jeg kommer til å kjøpe neste gang
                    Jan Eric Klausen
                    Forus RC Klubb

                    Comment


                    • #11
                      Uff..... ikke si stort mer positvt om MPX nå, det er jo tett før jeg sender en mail til Øgrey UTEN nok penger og sammtykkje frå ho mor.....
                      Skriv mer om MPX så blir det sikkert det. Går MPX an og bruke opp mot en laser 6 til Lærer- elev radio???

                      Comment


                      • #12
                        Joda Ja9, da jeg oppgraderte til ny software på tidlig 90-tall valgte jeg norsk software...
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by joo
                          Kan jo som ei bisetning nevne at jeg har slått fra meg tanken på EVO siden jeg har lest en del om at mixerne er "globale", altså at mix på en modell kan innvirke på andre. Høres tungvint ut, men kanskje det bare er jeg som ikke vil begynne å lese bruksanvisninger på nytt men holde meg til det kjente som jeg trives med..?
                          Yep, alle mixer-definisjonene er globale. De er ikke knyttet til noen spesiell model, men kan brukes fritt i hvilken som helst modell hvor man har behov for dem. (Hvordan fungerer dette på 3030?)

                          EVO har 14 frie mixere (mixer-definisjoner), og hver mixer kan ha max 5 kontroll-inputs (3030 har max 4 tror jeg). Disse 14 definisjonene er globale, og når/hvis man trenger en spesiell definisjon i en spesiell modell så kobler man den bare inn. Selve oppsettet (servo-bevegelse og retning) for mixerne i den enkelte modell er imidlertid ikke globalt.

                          Hvis man endrer oppsettet for en mixer i en modell så påvirker ikke det noen andre modeller. Hvis man derimot forandrer noe på den globale mixer-definisjonen så vil det selvfølgelig påvirke alle modeller som bruker denne mixeren.

                          Fordelen med globale mixere er at man slipper å definere mixerne på nytt for hver modell. Har man først laget en generell balaserors-mixer så kan man bruke den i flere modeller.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by joo
                            Joda Ja9, da jeg oppgraderte til ny software på tidlig 90-tall valgte jeg norsk software...
                            Da blir nok ikke veien lang før en MC 3030 er bestillt.

                            Comment


                            • #15
                              fikk nettopp disse priser fra øgrey

                              PROFI mc 3030 sender: kr. 4995,-
                              Space Box m/deksel komplett 1260,-(senderpult)
                              Kryssreim 370,-
                              Jan Eric Klausen
                              Forus RC Klubb

                              Comment

                              Working...
                              X