Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mode 1, 2, 3 og 4?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mode 1, 2, 3 og 4?

    Bare ett lite spm. hva er forskjellen på mode 1, 2, 3 og 4?
    Så vitd jeg husker er mode 2 den som er mest brukt i norge (sideror og throtle på venstre side og balanse- og høyderor på høyre).
    Og på mode 1 er throtle og høyderor det samme, men balanse- og sideror er byttet?
    Er dette rett? Og hva er mode 3 og 4?
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Hei på min JR PCM 9X er
    mode 1 throtele og sideror på venstre
    mode 2 er høyde og sideror på venstre
    mode 3 er throtel og balanse på venstre
    mode 4 høyde og balnse

    Comment


    • #3
      Mode 1 er det motsatte av det du sa, med throttle/balanseror på høyre stikke og høyde sideror på venstre.

      Mode 3 og 4 er jeg usikker på hva som er hvilken, men jeg vet at en av dem er det du beskriver som mode 1. Det stammer visstnok fra seilflygere som har fløyet lenge med modeller som bare har høyde/sideror på mode 2 sendere. Dette har de samlet på høyre stikke, og når de senere har fått ting med balanseror, så har de brukt den "ledige" kanalen, nemlig venstrestikka.
      Den andre tror jeg er med alt omvendt fra mode 2, høyde/bal på venstre...

      Mode 2 er bygd opp etter de kontrollene du finner i et fullsize fly, hvor du har høyde/bal ror en stikke, og sideror på pedaler. Siden det er upraktisk med pedaler på en liten sender havner dette på venstre stikke.

      Logikken i mode 1 har jeg aldri helt forstått, men det kan være en fordel når man flyr acro, ifølge noen. En fordel er at du kan bruke høyderor så mye du vil uten fare for å få balanseror ved et uhell, altså lettere å fly ryddig. En annen fordel er at du slipper å låne bort flyet ditt.
      Men lære seg nytt mode når man har holdt på en stund er generelt en dårlig ide, siden man opparbeider seg enkelte reflekser. Ikke dermed sagt at det er umulig...

      - Richard

      Comment


      • #4
        Takk, Takk!

        Har ikke planer om å bytte fra mode 2 ...asså..., bare lurte
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          Joda Pleym...
          For oss som lærte å fly på mode 1 i "ytlandet" var det mer en dyd av nødvendighet å lære seg Mode2 for å bl.a. kunne hjelpe andre.. Men det er ille greit å slippe å låne bort flyene ja
          Må bare bygge om senderen når den skal lånes bort....

          -Og det er helt riktig at Mode 1 er throttle og bal. ror på høyre stikke. Jeg klarer rett og slett ikke å fly noe "pent" med mode2... Kanskje noe med trening???
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

          Comment

          Working...
          X