Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fysisk reversering av servo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fysisk reversering av servo

    Litt usikker her, så jeg spørr: Jeg må reversere en servo fysisk (via kabel) og lurer på om dette kan gjøres uten å kjøpe denne reverseringsfunksjonen. Man har jo en pluss, minus og signal kabel. Det er vel pulsen som må inverteres? Det er ikke pluss og minus som skal byttes?

  • #2
    I mine ører høres dette rett ut, hmm, tror jeg har en gammel servo jeg kan prøve dette på... skal komme tibake med melding om hvordan det gikk...

    Comment


    • #3
      Dette har jeg prøvd og kan med god sikkerhet at det ikke går! Jeg vet ikke hvorfor (for jeg er ikke elektriker), men jeg har prøvd dette flere ganger uten hell!!
      Henrik Falch
      ____________

      North Star (vannfly)
      Nemesis (Shockflyer)
      JR 9x v.II

      Comment


      • #4
        Beklager, Klaus, men det gikk nok ikke. Ihvertfall ikke på min gamle Graupner c 401. mottakeren virket rett og slett ikke når jeg plugget den inn etter å ha byttetpolaritet.

        Niklas

        Comment


        • #5
          Re: Fysisk reversering av servo

          Originally posted by klausre
          Litt usikker her, så jeg spørr: Jeg må reversere en servo fysisk (via kabel) og lurer på om dette kan gjøres uten å kjøpe denne reverseringsfunksjonen. Man har jo en pluss, minus og signal kabel. Det er vel pulsen som må inverteres? Det er ikke pluss og minus som skal byttes?
          Det kan ikke gjøres ved å bytte om på lederne i servokabelen, men hvis du kan lodde kan du gjøre det på denne måten:

          Skru opp servoen.
          Bytt om de to ledningene på motoren.
          Bytt om de to ytterste ledningene på potmeteret. (den i senter skal stå som den er)

          Nå skal den være reversert.

          Comment


          • #6
            Nei, det stemmer nok at du IKKE skal bytte om på polariteten til servoer...
            I tillegg til det zipzap sier kan du også lodde om på pot`en på stikka, men jeg mistenker deg for å ta i bruk Y-kabel så da nytter ikke det. Kunne fortalt deg en annen løsning, men den kjenner du nok til.. og den koster litt
            PS: Kenneth og jeg var på stripa på lørdag, fullt flybar. Lade UCD`en din!
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Originally posted by joo
              PS: Kenneth og jeg var på stripa på lørdag, fullt flybar. Lade UCD`en din!
              Det er nettopp det, jeg får ikke UCD'n i luften uten å få reversert den ene servoen. Kanskje jeg enkelt skulle lodde om

              Comment


              • #8
                Re: Fysisk reversering av servo

                Originally posted by zipzap
                Det kan ikke gjøres ved å bytte om på lederne i servokabelen, men hvis du kan lodde kan du gjøre det på denne måten:
                Skru opp servoen.
                Bytt om de to ledningene på motoren.
                Bytt om de to ytterste ledningene på potmeteret. (den i senter skal stå som den er)
                Nå skal den være reversert.
                Jeg har nå prøvd å bytte om de to som er loddet på motoren uten resultat. Servoen villi ikke gå rund, men bare "brummet". Så den løsningen gikk ikke. Skal prøve ditt andre tips.

                Synspunkter Zipzap?

                Comment


                • #9
                  Bytt om de to ytterste ledningene på potmeteret. (den i senter skal stå som den er)
                  Husker jeg ikke feil så var dette det første du burde ha gjort (sansynligvis må begge tingene gjøres men først potten)..
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Polariteten må vendes på BÅDE pot. og motor, SAMTIDIG! Men å vende polariteten INN i servoen, behøver jeg si mer?
                    I "gamle" dager var det vanlig å reversere servoer ved behov, så kom etterhvert radioer med reverseringsbrytere, derfor kan det gjøres ved å ompolarisere pot. i radioen og... men hvis man har _elektrisk_ trim (ikke elektronisk) må man ompolarisere trimpot'en også.
                    Gjelder dette to servoer som er koblet på samme mottaker-kanal, er inngrep i servoen måten å gjøre det på. Eller "elektronisk duppedings" på kabelen (servo reverser).
                    Men, -- er det i dag noen servoer med _ledninger_ til pot. og motor? I en Futaba 148/3001 er både pot. og motor loddet direkte på print... Og de er jo fra forrige århundre...
                    Bygger bedre enn jeg flyr...
                    ARF? Nei takk!

                    Comment


                    • #11
                      Huffda, bytte bare på motor og ikke på pot gir deg nok bare en servo som er dønn låst ja... Pass på så du ikke brenner motoren!
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Kråka
                        Men, -- er det i dag noen servoer med _ledninger_ til pot. og motor? I en Futaba 148/3001 er både pot. og motor loddet direkte på print... Og de er jo fra forrige århundre...
                        Det er en Hitec 525BB, trenger jeg å si mer...?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fysisk reversering av servo

                          Originally posted by klausre
                          Jeg har nå prøvd å bytte om de to som er loddet på motoren uten resultat. Servoen villi ikke gå rund, men bare "brummet". Så den løsningen gikk ikke. Skal prøve ditt andre tips.

                          Synspunkter Zipzap?
                          Beklager hvis jeg var utydelig, men det var ikke to tips, det var ett!
                          Altså både motoren og poten må loddes om.

                          Tok en titt på en 545BB jeg har liggende som jeg tror er ganske lik 525BB'en din.
                          Hvis du vipper opp printkortet inni servoen finner du potmeteret under denne. På min servo er de to ytterste ledningene på pot'en rød og grønn. disse bytter du om i tillegg til de to ledningene på motoren.

                          Comment


                          • #14
                            Da var det gjort, gikk greit det. Kun litt trangt for pølsefingrene mine

                            Da gjenstår det bare å se om de har nokså like utslag.

                            Nå skal UCD'n fly :P

                            Comment


                            • #15
                              Gleder meg til å fly rundt deg i ring med min UCD 60-90 med Saito 180.............................
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X