Announcement

Collapse
No announcement yet.

12-åring drept av rc-helikopter...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 12-åring drept av rc-helikopter...

    12-åring drept av rc-heli som kom ut av kontroll.

    Igjen: TENK SIKKERHET!

    GetFans YouTube Services
    Theodor Bastberget

    Airplanes are for people who can't fly helicopters!
    http://www.modellhelikopter.no

  • #2
    Dette var ikke særlig kjekt å høre, Men det var en Kraftig tankevekker.....

    Tenk sikkerhet femfor å fly!!!
    Altså, det kan ikke bli sagt nok ganger. SIKKERHET.....

    Comment


    • #3
      Ser dette var en tilskuer som ble drept.
      Faren for personskader har og er en konstant grunn til bekjymring i vår klubb (vi har riktig nok ikke helikopter i klubben for tiden men problemet er det samme uansett). Vårt problem er at vi ikke har separat pit og tilskuer plass og manglende avsperringer mot publikum (noe som ofte medfører at publikum kommer etter pilotene opp taksestripa og opp til selve stripa). Vi hadde en liten ulykke forige helg da ett fly (med en Irvine 53 i snuten) mistet radio kontakt under taksingen (jeg fløy en liten demo med en Slow stick på selve taksestripa og piloten takset med nedslått antenne), da flyet kom nesten opp på siden av meg så jammet senderen min signalet til flyet og motoren ruste opp på maks og flyet snitret meg i god fart før det gikk i torven. Og dette skjedde på en plass der det normalt står flere mennesker (inkludert små barn i 2-3 år alderen!) og ser på flygingen når noen er oppe i lufta (såkalt sikke sone) bare flaks ingen var oppe på selve bana og fløy akkurat da.

      Vi har selvsagt planer om ny pit og separat taksestripe for å ungå liknende episoder i fremtiden men slikt tar tid, håper klubbene tar slike episoder inn over seg og strammer opp på sikkerheten. Jeg ser så alt for ofte at reglene er gode nok men at de ikke blir etterlevd til enver tid (jeg kaster sten i glass hus og er klar over det). I vårt tilfelle så blir det nok en ny regel på bana (ingen taksing uten fult utslått antenne).
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Den regelen likte jeg, det kunne faktisk gått mye verre enn det gjorde.

        Comment


        • #5
          Har hatt en lignende episode selv,var oppe i luften med en 60 Size fly,da noen skulle opp med en trainer,men de følte seg ikke så sikre så de ville stå litt for seg selv å fly og gikk vel ca 20-30 meter bort fra meg og gikk opp,dette gikk bra til jeg skulle starte på landingslegget.Og kom da mye nærmere den andre radioen,og den slo ut radioen min og flyet gjorde mye rart,fikk sånn nogenlunde kontroll igjen å klarte å landet.
          Det er faktisk en grunn til at pilotene skal stå på samme plass når de flyr.
          Jeg har alltid rett !

          Comment


          • #6
            Ja, Sikkerhet er Viktig!!
            Synes det fungerer bedre og bedre i Forus RC Klubb, vi har satt opp ett slags gjerde mellom depoet og stripa, til parkeringsplassen, og synes personelig det er veldig god komunikasjon blant de to som flyr!
            Minuset er att helikopter stripa står vinkelrett på flystripa, så fly og helikopter piloter har ingen komunikasjon, og hvis helikopterene kommer over på flystripa er det bare ett tidspørsmål før det skjer noe. Heldigvis jobbes det med saken

            Senest på Funstevnet var det en som kastet modellen sin rett mot dommerene siden det var skrå vind, men han ble informert om det og var svært enig i at det var dumt.

            Igjen: Tenk SIKKERHET!
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #7
              Min kamerat hadde en Thunder tiger Eagle 15H og han fløy den og en stund brakk vingen uten noe som helst , ikke en gang loop heller. og da styrtet flyet ned på bakken fra ca 6-7 meter høyde. Nesa stakk ned ca 10-15 cm. Bakken var ikke bløt, passe hard. Vi undersøkte rundt flyet og vingen uten å løfte opp fra bakken og fant ut at det var gammel UHU balsalim som var seig som gummi. Han bygde flyet og hadde ikke fløyet før den fylte 8-9 år.

              Tenkte meg om det hadde vært veldig farlig å gjennombore menneskekroppen uten problemmer med flygende "prosjektil". Hastighet+vekt skaper slagkraft!

              Ikke bare sikkerhet, tenk på aldring på materialer og lim!

              Jens Eirik
              ---------------------
              Mannen fylte 20 år og var så liten at Hæren vervet ham til modellflyvåpenet.

              Comment


              • #8
                Tenkte meg om det hadde vært veldig farlig å gjennombore menneskekroppen uten problemmer med flygende "prosjektil". Hastighet+vekt skaper slagkraft!
                Jeg leste en plass (for lenge siden) at ett modellfly har gått gjennom en ku...
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Flue
                  Jeg leste en plass (for lenge siden) at ett modellfly har gått gjennom en ku...
                  Jeg leste i dansk "Modelflyvenyt" i 1980 årene at en mann fikk modellfly i ryggen da han sto i veien for flyene mens andre konkurrerte med linestyrte modellflyene (Teamracing), så han sitter på rullestolen for resten av livet.

                  Dommerene sitter som regel i buret når de følger med pylonracing flyene sirkler mellom de 3 røde/hvite pylonene (master), de verner mot flyene som kan gå opptil 180-200 km/t.

                  Jens Eirik

                  Comment


                  • #10
                    Synes det fungerer bedre og bedre i Forus RC Klubb, vi har satt opp ett slags gjerde mellom depoet og stripa, til parkeringsplassen, og synes personelig det er veldig god komunikasjon blant de to som flyr!
                    Så noe liknende på en video fra sverige (Berglanda modellflyplass), der kunne publikum gå helt opp til depoet og prate med kompiser o.l. og like vel vere fysisk utestengt fra pit området og den som vil vere i fred kan bruke den delen av pit som er nermest stripa (parkerings plass, pit og stripa er paralell med hverandre). Dette har vi ikke mulighet til her hos oss (stripa ligger langt oppe i ei myr) men en fult tifredstillende pit burde ikke vere noe problem å få til.
                    Problemet er at jeg tror at publikum må få muligheten til å komme helt innpå pit området for å kunne ta flyene nærmere i øyensyn og for å unngå at rene regelbrudd blir hverdags.

                    Hva er vanlig praksis ute i klubbene når det gjelder start og justering av motor i pit området? Tenker da på justering på fult turtall og gjerne løfting av flynesen i 30-40grader, blir dette gjort i pit ved hjerdet (altså svært nært folk) eller er der egne plasser for fullgass justering av motor.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Hva er vanlig praksis ute i klubbene når det gjelder start og justering av motor i pit området? Tenker da på justering på fult turtall og gjerne løfting av flynesen i 30-40grader, blir dette gjort i pit ved hjerdet (altså svært nært folk) eller er der egne plasser for fullgass justering av motor
                      .

                      Pit omfådet er på en måte en firkant med to "ører". Tror att de to "ørene" er ment til det, men som regel gjør man det bare der man starter, så starter jo de fleste i "ørene", så det går greit.

                      Var det forståelig
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #12
                        Forsto beskrivelsen greit men mente du at folk tar flyet til "ørene" for å starte eller starter de på pit plassen sin?
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Vingemutteren
                          Forsto beskrivelsen greit men mente du at folk tar flyet til "ørene" for å starte eller starter de på pit plassen sin?
                          "Ørene" er også pit plassen (det er den som er nærmest stripa) så det er der de fleste starter, men for det første vet jeg ikke om det stemmer at det området er ment som "justeringsplass" og hvis det er det blir det ikke tatt så mye hensyn til.

                          Hvis man tenker at stripa er hodet, så går det en liten hals (taxeplass) vinkelrett ut fra den (midt på) og der er "ørene" (eller armene).
                          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                          er der ingen der kender dem.

                          Comment


                          • #14
                            OK. Skjønner nå.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Sikkerhet

                              Hvor kan man skaffe seg "alpinnett" til å gjærde inn tilskuerplass/pitt'n osv?

                              -Exlex-
                              ____________________
                              : -Exlex-
                              : Thor Arne Jensen
                              :::::::::::::::::::::::::::

                              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                              Comment

                              Working...
                              X