Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trege Norske butikker.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trege Norske butikker.

    Hei!
    Hvorfor er Norske nettbutikker generelt så trege?
    Hvis en bestiller fra f.eks. Singapore får du ordrebekreftelse med pris og postens tracking nr. pr.mail og varene levert på døra i løpet av 3-5 dager. Fra norske butikker går det både 2 og 3 uker uten at du får høre et pip.
    Dette gjelder ikke bare modellbutikker, men norske nettbutikker generelt,
    med selvfølgelig noen få hederlige unntak.
    Har vi nordmenn mye å lære av disse menneskene borte i Østen tro?

    En som har ventet for lenge. (frustret)

  • #2
    Norske nettbutikker selger ikke like mye som utenlandske, og ser ikke viktigheten i tilbakemelding og kundeoppfølging.
    De har plenty å lære av utenlandske butikker og bør gjøre noe raskt.
    Snart så finner alle ut hvor lett og enkelt det er å bestille fra østen og USA og til slutt handler ikke folk i Norge lengre og det blir ikke lengre mulig å drive nettbutikk her..
    Jeg har selv bestilt endel varer fra utlandet, og har spart tusenvis av kroner på det, men for meg står det mest om hvor raskt jeg kan få varen. om jeg må betale litt ekstra for en sak, men kan handle på et norskt nettsted, og kanskje ha varen etter 2 dager.. så gidder nok ikke jeg å bestille fra utlandet.
    Så det som nok kreves for et norskt nettsted er nok å sitte på lager med mest pop. varer, få ansatte, lokaler like i nærheten av posten slik at varer som blir lagt inn som ordre blir sendt samme dag, eller dagen etter.. først da tror jeg at det kan lønne seg.. tror jeg da...
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc

    Comment


    • #3
      Ett er sikkert, tempo er viktigt.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Der er jeg enig med VM, har selv ventet i 2-3 uker på et par smådeler(motorpinion til gearkasse)

        Comment


        • #5
          Nå har jeg ikke handlet så mye på nettet men de 3 foretningene som jeg har handlet fra har svart og sendt varene raskt (innen 3 virkedager)

          Øgrey, RS Hobbyimport og Griffin er de 3 som jeg har brukt. Litt av forutsetningen for rask ekspedering ligger kanskje i forhåndsbetaling via nettbank når du får tilbakemelding om vilket beløp du skal overføre.

          Jeg er ihvertfall godt fornøyd så langt - det eneste som er et minus er utvalget det er så utrolig mye mer å velge i når du går utenfor landets grenser. Senest i går så jeg et par lekre kjerrer på OK Pilots tyske hjemmesider som er i kategorien "må ha det"
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Hallo!
            Bestilte 3 stk krystall 29.03.04 som jeg regnet med skulle være en enkel sak. Men dengang ei. Har ikke hørt en lyd fra vedkommende forretning og i dag skriver vi 13.04.04. så nå må jeg vel snart gi opp de fleste norske butikkene. Det ser ikke ut til at de klarer dette heller.
            Ja det nesten til å gråte over.

            Hilsen LUTA LEI !!!!

            Comment


            • #7
              Det har jo vert påske og styr så kansje du er glemt, ring og mas så kommer de nok kjapt.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Sier bare. Trege butikker å hvor for er dere så treige hvorfor er dere så treige (melodi, Svake menesker av Janicke). Når man venter på noe godt kan det aldrigt gå fort nok (omskrivelse av man kan aldrigt vente lenge nok) . Bestilte varen Torsdag 1 april eller fredag 2 april, fikk kjapt og greit beskjed om at varen var utsolgt og kom inn tirsdag 6 april. Greit nok ble lovet avsendelse på 6/4 i verste fall tirsdag 13/4, ok for meg. Torsdag 15/4 (i dag) ingen pakke, best å ringe å få pakke nr slik at jeg kan spore den på nett (litt trasigt å få hente pakker på lørdager her, så en må vite at pakken er kommet da hente lappen kommer i postkassa etter at posten er stengt). Ringte og fikk vite at pakken var sendt i går (en dag for seint men ok) og at han for øyeblikket ikke hadde nummeret på den. Da han ville ringe meg opp igjenn senere, ga jeg ham mobil nr mitt og ba ham sende en SMS med pakke nr (noe som han noen timer senere sendte, ok service så langt). Men hva tror dere jeg oppdaget da jeg sjekket fremdriften, pakken var innlevert etter at jeg hadde pratet med vedkommende. I dag kl 1551 var den registrert på posten! Dette var jo ille nok i seg selv men det virkelig triste var jo at han ikke var ærlig og sa det som det var (jeg hadde jo glemt å bestille ekstra propeller som jeg ikke bestilte fordi pakken allerede var sendt). Jeg kommer ikke til å legge ut hvilken butikk dette er da jeg skriver det på kontoen påske og stress + at jeg prøver å leve etter ordtaket "alle har rett til å drite seg ut en gang". Men det er klart jeg vil nok betenke meg litt på å bestille varer som haster der neste gang.
                Ah dette gjorde godt for en sint sjel, ble nesten blid igjenn jeg.

                P.s. Dette var ikke Griffin, de varene er kommet for lenge siden.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Vingemutteren
                  Men hva tror dere jeg oppdaget da jeg sjekket fremdriften, pakken var innlevert etter at jeg hadde pratet med vedkommende. I dag kl 1551 var den registrert på posten! Dette var jo ille nok i seg selv men det virkelig triste var jo at han ikke var ærlig og sa det som det var
                  Hadde han levert den inn ETTER du snakket med han, og han sa at han hadde sendt den i går ? Hadde han vert ærlig kunne han tjent seg et par propeller til...

                  Et lite tips til VM til slutt: jeg handler propellene mine på Ringo vis du er der før de sender inn bestillingen (på Tirsdag) så er dem der senest fredag(hvis det ikke er hektiske tider.)

                  Comment


                  • #10
                    En liten kommentar mht. posten. Jeg opplever ofte at pakkene registreres i systemet lenge etter at de er levert. Det har med at mange postkontor scanner inn pakkenummer kanskje bare en gang om dagen på ettermiddagen, like før bilen kommer. Husk at informasjonen du finner i postens sporingssystemer, enten det er innenlands eller EMS fra utlandet, er når de har SCANNET pakkene. Det sier ingenting om når de er mottatt eller levert. Jeg har f.eks opplevd å motta EMS pakker før de er registrert i systemet som ankommet norge, at de har stått som "på postkontoret" i to dager etter at jeg har mottat de osv. Systemet er langt fra perfekt, men bedre enn ingenting. FedEx, DHL og UPS har noe bedre systemer.

                    Comment


                    • #11
                      Skjønner godt dette og jeg har tatt høyde for det i min behandling av butikken men de scanner inn pakkene hver dag og posten går i to omganger fra det fleste post kontor (morra og ettermiddag) skjønner. Det neste du da vil si at du har opplevd at pakker som er levert inn på lørdag ikke er scannet før mandag ( fordi late post funksjonærer vil fort hjem og pakken uansett ikke går før mandag men de er egentlig pliktige til å scanne pakken med engang de motar den) og det er riktigt men dette var ikke en lørdag så den teorien holder ikke. Hadde pakken vært innlevert på onsdag så hadde den senest blitt scannet torsdag i 8-10 tiden i første post utkjøring, så pakken var ikke innlevert før i dag (men kansje før jeg snakket med ham).
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Et lite tips til VM til slutt: jeg handler propellene mine på Ringo vis du er der før de sender inn bestillingen (på Tirsdag) så er dem der senest fredag(hvis det ikke er hektiske tider.)
                        Og prisen på disse propellene hos Ringo på Moa er?
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Som en aktør på salgsmarkedet skal jeg komme med et lite innspill på dette emne. Jeg vet av egen erfaring viktigheten av å få sikleobjekter i hendene sporadenssstraks for ivherksetting av "leking" og jeg prøver i det lengste å få dyttet ting ut så fort som mulig. En lekende lett jobb er det rett og slett ikke, dingser er plutselig utsolgt og man står med valgets kvaler"sende det jeg har nå",,"vente litt så kunden får komplett ordre" "sende ordren ufulstendig og satse på at jeg får ordnet resten snart" i alle disse responser har jeg kunne føle å ta på knurring og murring av den ene eller andre faktoren så det er ikke helt greit å vite alltid.

                          Det som ble nevnt med en pakke her som var registrert etter telefonsamtaler osv(helt sikker på at det ikke var hos meg),, så skal dere være obs på at det kan ta lang tid fra pakken blir innlevert på et postkontor til de faktisk skanner den og får den inn i systemet, så litt forsiktig med pekefingeren kansje.

                          Med hensyn til å bestille fra utlandet har jeg milevis bred erfaring med dette og 3-5 dagers levering er på en kjempegod dag i nedoverbakke og medvind. EN slik EMS tjeneste koster fort like mye som varen også Ymse årsaker får en slik pakke fort til å vimse seg bort i alt fra 2 uker til 4 måneder, spesielt fra USA, er noe deffekt sliter man, blir ting helt borte, så trekker de fleste butikker på skuldrene og sier det ikke er deres ansvar.

                          Ellers er det riktig med størrelsen, her i det lille landet vårt er ikke hobbymarkedet akkurat noe volummarked og vi konkurere i dagens internett tid med kjempebutikker i HongKong og alle andre steder som driver kjempestort, får se hvor lenge vi holder ut .

                          Mvh
                          MikroMotor

                          Comment


                          • #14
                            Joda, RødeBaldakin har et poeng der. Rutiner på posthus er ikke alltid rutiner. Er faktisk mennesker som jobber der, med ulik mengde motivasjon og stadige krav om skjerpet inntjening som gjør at det kuttes ned. Færre folk skal gjøre det samme bare innenfor mindre tidsbolker etc.
                            Problemet vårt er i blant at siklefaktoren er så høy at et kvarters forsinkelse er uutholdelig...
                            Likevel: enkelte forhandlere er langt flinkere enn andre! Og ja: det går skremmende fort å få ting fra USA når man sammenligner avstandene!! Men her bør dere huske på at det er selskaper som DHL, TNT og andre som jobber spesielt med hurtig frakt over så store avstander. Egne fly og biler.. Innad i USA vil du kunne oppleve like mye "sommel" med det lokale postverket som vi gjør her på berget.
                            Og klart det koster... for noen år siden bestilte jeg jevnt og trutt store mengder fotoutstyr fra Brooklyn til Longyearbyen og brukte konsekvent TNT som befrakter. Frakten utgjorde 10% av varens pris (frakt og forsikring) men jeg opplevde å sende fax mandagen og ha varene på postkontoret i Longyearbyen torsdagen...
                            Vil DU ha varene på døra dagen etter bestilling lar det seg gjøre her også, men da koster det noen lapper for "overnatta" og "dør-til-dør". For de fleste av oss haster det ikke så mye at vi er villige til å bekoste sånt så da får vi bare finne oss i statlig fart....

                            PS: benytter du din lokale hobbysjappe bidrar du både til å holde den i live samt at du kan bestille ting der og slippe å tenke på logistikken! Spør du kan det hende du blir forbauset over hvor mye som kan skaffes der også
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Vingemutteren
                              Et lite tips til VM til slutt: jeg handler propellene mine på Ringo vis du er der før de sender inn bestillingen (på Tirsdag) så er dem der senest fredag(hvis det ikke er hektiske tider.)
                              Og prisen på disse propellene hos Ringo på Moa er?
                              Tror det var 40 kr. stk.(jeg får litt rabatt for jeg handler mye) ikke billigt akkurat, men det hjelper til med å støtte hobbybutikken(hjørnet) der...

                              Comment

                              Working...
                              X