Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømstyrke på glødeplugg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strømstyrke på glødeplugg

    Jeg har fått fatt i en regulerbar strømforsyning jeg kunne tenke meg å bruke til gløding for å slippe å styre med batterier (det er mer enn en gang jeg har stått å forbannet motoren før jeg har funnet ut at glødebatteriene var dårlig), men jeg er litt redd for å brenne pluggen. Jeg kjører 3A for å være sikker, men da gløder det ikke så veldig godt. Oppløsningen på regulatoren er ikke så fin at jeg tør å skru den noe høyere uten å vite hva pluggen tåler.

    Spenningsinnstillingen er altfor grov til å skille skikkelig mellom 1 og 2V så jeg har funnet ut at det er bedre å sette den høyt og heller styre med strømbegrensingen.

    Kunne noen som har et Ohm-meter med litt god oppløsning målt en O.S. #5 eller tilsvarende så vet jeg sånn ca hva den skal stå på (Da kortslutter jeg den bare og måler meg frem til riktig)? Mulitmeteret mitt blir for grovt.

  • #2
    Mener at 1,2V er ideelt, 1,5 kan bli litt mye, må prøve seg frem lit.

    Men fra gammelt av husker jeg at når man brukte 1,5 Volt (ikke oppladbart batteri at man måtte kjøre en liten fjær imellom batteri og plugg for ikke å svi den av, altså senke spenningen) Så tror du må ha en regulator med 0,1V regulering.

    Så er vel ikke så mye å gå på, men begynne lavt og prøve seg frem litt ?
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment


    • #3
      Plugger skal ha 1,5 volt og ca. 3 A. Så du er ganske nær.
      Jeg har dessverre ingen OS #5, men Enya # 3 er 0,4 Ohm og OS # 8 er 0,5 Ohm. Enya # 3 er en varm plugg, det er vel OS # 5 også om jeg ikke husker feil ( eller var det medium/varm?).
      Mvh
      Gunnar Børseth

      I might not be very good, but I'm fun to watch.

      Comment


      • #4
        Jeg har, mot bedre viten, skrudd litt og målt. Det ser ut som OS #5 liker seg bra rundt 3-3.2A, mens glødehodet til Norvel .061'en min vil ha 3.7A før det blir ordentlig liv. Jeg vil anta at Norvel sitt glødehode er rundt 0.3 Ohm mens OS #5 er litt mer.

        Der er vanskelig å stille nøyaktig, så glødetråden så mer ut som en lommelykt-pære innimellom Det er nok bare flaks at alt overlevde, får se om jeg ikke investerer i et ordentlig måleinstrument snart så får jeg finne en fast instilling som fungerer 'all-round'.

        Noen som vet hvorfor det ikke leveres 12V plugger? En 1.2V NiCad faller fort ned rundt 1V når man trekker 3-4A, da skal det ikke mye til før det blir for lite 'guff' Et 12V annlegg som man likevel har til starteren må vel være mye mer pålitelig?

        Comment


        • #5
          De fleste Glødeplugg driverne går jo på 12v i utgangspunktet. Jeg har hatt ett automatisk powerpanel i 8 år nå og aldrigt hatt start problemer som skyldest pluggdriveren (faktisk så startet mitt panel altid motorene lettest i kulde i forhold til de andre panelene) og jeg har aldrigt brent en plugg men jeg har sett folk med jalla potter på plugg panel har blåst plugg etter plugg en kald vinterdag (3 plugger på to dager, kostnaden på de 3 pluggene var mere enn differansen mellom billig panelt hans og mitt automatiske).

          Penger spart er penger ut av vinduet om en ikke passer seg.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment

          Working...
          X