Announcement

Collapse
No announcement yet.

Millays grunnsetning:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Millays grunnsetning:

    Dette hører ikke inn under "klassiske tabber" tror jeg?

    Etter en herlig dag på stripa med Giles`en min sammen med gode modellflykompiser bestemte jeg meg for å legge siste hånd på innkjøring og montering av en AXI 1215/12 med gear i min Pinto i kveld. Innvendig hjemmekonstruert motormontasjespant i 2x0,8mm finèr med epoxy og duk mellom var ferdig mekket og limt inn bak framspantet i finèr. Motoren ble skrudd på plass. RX og Phx-35 regulator var på plass og et 2S LiPo ble koblet på. Og alt virket flott. Lot sakene gå på 1/3 gass siden gearboksen skal kjøres inn. Etter ei stund stoppet jeg det hele og smurte opp gearet og fortsatte innkjøringen. Det bråkte en del til elektro å være men lyden minte meg om en RR Merlin!! Og siden flyet ligner en Mustang syntes jeg bare støyen var herlig. Litt leking med gassen gav meg absolutt assosiasjoner til WWII-filmer med luftkamper over kanalen. Heftig!! Og hvilket drag fra AXI`en!!
    Kan det bli bedre?? Javisst: bytte til en 3S LiPo-pakke!!! Hvilket ble gjort.... Lyden var like bra men hvilket drag, allerede på halv gass dro det like bra som på fullt med 2S LiPo!!!! Achtung Spitfeüer!!!! Altså: hva annet enn full gass måtte prøves?

    Ja, jeg prøvde.....

    Etter 0,83 sekunder på full gass satt jeg brått og brutalt igjen med en tom Pinto i lanken mens diverse elektronikk, spanter, LiPo, APC, planetgear og mekanikk huserte rundt i stua mi verre enn et V1-angrep natterstid over London!!!! Hvor var hjelmen??? Det eneste som manglet var luftangrep-alarmen, men i stedet senket den store stillheten seg mens jeg lurte på om jeg hadde mistet hørselen på grunn av granatsjokk..... for det ble stille umiddelbart etter at et eller annet hadde sust i parketten med tilnærmet lydhastigheten. Høhh???

    Ja, det var knapt tomta igjen av Pinto`en min, og ennå hadde den ikke vært i lufta. Jeg dro av gassen men det hadde ingen betydning lenger all den tid motor og tilhørende elektronikk både hadde gjemt seg og tydeligvis bestemt seg for å fragmentere på et vis som gjorde at alle forbindelser var brutt. Første innskytelse var selvsagt å lokalisere LiPo`n før huset brant ned så jeg mobiliserte all den opptrente kamptreningen og kastet meg i retning sofaen der jeg i øyekroken hadde registrert et av nedslagene! Og ganske så riktig fikk jeg lokalisert et batteri, men det var ikke alene. I en gedigen Gordisk knute fant jeg både LiPo, regulator og AXI med gear/motorspant. Ei senere opptelling viste at det var 37 tvinn på sulamitten.... Videre søk resulterte at en RX ble lokalisert etter lettere ommøblering. Dog hadde den bare 6,4 cm antenne på dette stadiet.

    Oppsummering viste at alt faktisk virket etterpå, men de resterende 83,6 cm antenne finner jeg ikke antydninger av...

    Og Millays grunnsetning sier følgende: Det er ikke sant at livet er den ene fordømte tingen etter den andre. Livet er den samme fordømte tingen om og om igjen.
    Attached Files
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Hehe, er det dette man kaller "litt overkill"?

    Comment


    • #3
      *ta bølgen for Joo*

      Si fra om du ikke gidder å greie ut denna knuten der, så tar jeg gjerne over utstyret
      Har en liten deltaving som ville likt motoren.. *humre*

      Comment


      • #4
        Fælt og si det Joo ....jeg prøvde i opp til flere sekunder og holde masken med dertil egnet medfølende rynke mellom øyebrynene før jeg brølte rett ut. Du får ha meg unnskyldt. Det er iallefall noe man slipper med glowmotorer.... har enda ikke funnet på og starte en inne i stua, selv om jeg fikk øyer som tinntallerker her om dagen, da Irvinen startet uten gløder under priming.

        PS: håper Pintoen er reparerbar og att ikke propellen raserte alt for mange sofaer
        mvh MM

        Comment


        • #5
          I likhet med MicroMac så hold jeg masken helt til det virkeligt gikk opp for meg hva som hadde hendt, da knakk jeg helt sammen (jeg har så fordømt god fantasi skjønner du ). Egentlig så var det bare til pass åt deg da jeg ikke har slikt utstyr (finnes nesten ikke misunnelig, neida).
          Det var dog en lettelse å høre at det gikk bra med utstyret (selv om jeg tror det står litt så som så til med selvtilliten din angående bygging av motorspant eller?).

          Men si meg hvor mye krefter er det egentlig i den Axien?
          Og hvor stor propell?
          Giringen?
          Ampere trekket?
          Hvor stor Lipoly pakke brukte du?
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Har løst knuten Zniila.. skal gi det en sjanse til.

            Joda VM: jeg som hadde laget det heftige multilaminerte motorspantet med epoxy og duk i tillegg til all den gode fineren kan fastslå at spantet holdt mens andre deler av den originale konstruksjonen gav seg

            Det som er så bra med elektro MicroMac, kan teste i stua. Men jeg har lært noe nytt ja!

            AXI`en er del av MiniAC-serien til AXI. Er "bare" på 240Watt, men en nedgearet børsteløs heftig 240Watter dro noe vanvittig kan jeg love. Det satt en APC 9x5 på, og tester har vist meg at den slurper til seg 20 Ampere ved 11,1 volt! Gearet er AXI sitt med 1:3,8 utveksling.

            Jeg hadde tenkt å ta de første turene med 2S2P 1200 E-Tec. Hvis det går bra tester jeg kanskje 3S2P 1200 eller 1800... Gårsdagens hendelse viser at det svært sannsynlig holder med 2S...

            MM: var det lenge sida du hadde hatt start på Irvinen da den ville gå i gang uten gløding???
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Re: Joo
              Tipper ca 15 til 20 minutter fra siste flight. Den startet momentant og gikk rent på direkten. Har oppdaget att den liker noen få omdreininger med en finger på innsuget, denne gangen likte den det litt for godt, holdt heldigvis i flyet såpass att det ikke skjedde noen katastrofe trottelen sto på 3/4....noe og tenke på att dette kan skje. Fort gjort og få kjøttfarse av diverse legemsdeler. Har i etterkant hørt om flere tilfeller der det samme har skjedd. Men helst med varm eller halvvarm motor.
              mvh MM

              Comment


              • #8
                OK MM. En advarsel å ta med seg på vegen mao...
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment

                Working...
                X