Announcement

Collapse
No announcement yet.

FLY NR. 2....................

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FLY NR. 2....................

    Hei til deg som leser dette!
    Har pr. i dag en jupiter m/Rossi 45 motor.Den skal jeg lære meg å fly med (nybegynner), men har allerede planlagt fly nr. 2. Har sett meg en "chipmunk" fra "world modells" på als hobbies.Fin maskin , har ikke sett så mange av dem på stripa.Kunne tenkt meg denne , da noen har gitt den gode skussmå . Vel det finnes jo så mange bra maskiner........
    SPØRSMÅL:
    Noen erfaringer fra ALS HOBBIES..skriver de ned fra pounds til nok...
    ------------//-------- WORLD MODELLS...bra artf modeller...?
    Hva er grei motor size til chipmunken, det er vel en 40-size v.s 162 . Er irvine 53 et bra alternativ ?
    Leif S. Nilsen


    Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

  • #2
    world models

    Hei.
    Jeg har ingen erfaring med akkurat det flyet du tenker å kjøpe. Men, jeg har en World Models clipped wing Cub. Og kan trygt si at dette er den beste ARF modellen jeg har eid. Alt er bygget nøyaktig og meget pent. Tilbehøret er førsteklasses og du burde dermed slippe å kjøpe noe ekstra utstyr. Ikke minst flyr den fantastisk godt (når ikke jeg roter det til )
    Men, som med alle ARF fly, gå over alle kritiske limskjøter og dobbelsjekk disse. "Fuel proof" gjerne tank "rommet" med lakk.
    Litt oppstarmming av film må som på alle ARF fly jeg har sett regnes med.
    Lykke til!

    Comment


    • #3
      Må det være ARF ?
      Ønsker dere en god dag på feltet !
      Birger Mork

      Mine besittelser :
      Flygreier (Massevis)
      Heligreier (En Mini Titan)
      Bilgreier (Et par stk.)

      Comment


      • #4
        Irvine .53 er et glimrende alternativ til slappe .40-motorer... Den trekker lett en 12x6 propell og går som en (sveitsisk) klokke! Bruker selv en slik motor i Jupiteren min og det er en knall-kombinasjon. Har kraft nok til å fly acro med flottører, samtidig som vekten er lav og støynivået beskjedent. JetStream-forgasseren Irvine benytter er også den beste jeg har vært borti på motorer i denne størrelsen. Til forskjell fra de fleste andre merker er det blandingsskrue på tomgangen, og ikke lufteskrue. Dette gjør motoren MYE enklere å stille presist inn!
        -anders

        Crash & Carry

        Comment


        • #5
          Jeg har sett en del Chipmunk`er som ikke har vært spesielt gode å fly....
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            Jeg har sett en del Chipmunk`er som ikke har vært spesielt gode å fly....
            Det stemmer, de er ofte utrolig ustabile i sakte fart. Det flikker altså kjapt, og er trikky. Det er ikke sikkert at dette gjelder dette flyet, men har følelsen at det er litt generelt...

            MFN vil publisere et review av RC-flight.com's Chipmunk alternativ om noen uker eller no. Vi har en skribent som er i sluttfasen med testen, og det blir spennende å lese hvordan den flyr mm. Modellen vil passe bra til en Irvind .53.

            Comment


            • #7
              Takk for gode svar !
              Ang. flikking ved lav hastighet , kan vel unngåes ved å bruke flaps (oppover..-ned blir den nok bare værre...luftas angreps vinkel...?)
              Vel har bestillt denne samt irvine motor ,blir interressant å se denne nevnte rapporten om chipmunk.
              Leif S. Nilsen


              Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

              Comment


              • #8
                thebirg Må det være ARF ?

                Har dessverre ikke plass til noen bygge prosjekter , derfor har jeg en jupiter (plast sak) som jeg satt raskt sammen. Det får bli med ARF i denne omgangen ihvertfall, men ARF er jo blitt bedre med årene ...!?

                ARF passer vel til en hobby flyver , som koser seg med kaffen og samholdet på stripa.

                Leif S. Nilsen


                Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

                Comment


                • #9
                  Ja, der har blitt en del gode ARF`er å få nu
                  Men: flapperons på Chipmunk.... beware, kan gjøre det enda verre...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Ikke for å skremme men det eneste ekkornet jeg har sett fly (det med vinger altså) endte sine dager under landing (ja den flikket selv om hastigheten egentlig var grei) men pent var det.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Chipmunk er ett nydelig fly, hvordan det oppfører seg som RC utgave har jeg ikke peiling på.
                      Men sitter med den følelsen at ofte : Desto mer scala riktig... desto værre og fly som RC utgave.
                      Bruker dette som en advarende pekefinger for meg selv hver gang jeg får dyrisk lyst på ett scala prosjekt
                      Har sett noen hårreisende eksempler på dette på Scala NM for endel år siden. Datt ned 2000timers prosjekter som fluer en stund

                      Finnes sikkert unntak, men vet jeg ikke er så god med stikkene att jeg mestrer det vriene eller ekstreme og holder meg derfor unna.

                      Men nå er vel de fleste ARF ene i beste fall semi scala, og de verste fallgrubene flyteknisk er vel luket bort.
                      mvh MM

                      Comment


                      • #12
                        Jo takk , det er vel greit å forvente seg det værste .
                        Gleder meg noe bare å se den , så får vi se om tårene kommer .........
                        Leif S. Nilsen


                        Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

                        Comment


                        • #13
                          Sånn skal det vere, liker innstillingen din.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Jepp...det er rette instillingen, og nydelig er den.
                            Mente ikke på noen måte og svartmale....når jeg tenker etter så flakser jeg da tross alt rundt med en Extra selv , den flyr som en drøm.
                            Lykke til med nyervervelsen
                            mvh MM

                            Comment


                            • #15
                              He-he....
                              Er ikke lett skremt , men er veldig tålmodig og forsiktig.
                              Leif S. Nilsen


                              Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

                              Comment

                              Working...
                              X